آیا قیمت مسکن تا پایان سال 1401 دوباره گران می شود؟



به گزارش ایسنا، سلام نو، کارشناس بازار مسکن گفت: عواملی که می تواند منجر به تورم و رشد قیمت مسکن شود در نیمه اول سال اتفاق افتاد و انتظار داریم در نیمه دوم سال بازار نسبتا آرامی را شاهد باشیم. امسال. .

رامین گوران اظهار داشت: محصول تولیدی در حوزه مسکن بر اساس قیمت است. گاهی اوقات می توان قیمت مصالح ساختمانی را کاهش یا افزایش داد. ما در سال جاری افزایش جدی در نهاده‌ها و دستمزدهای ساختمانی داشته‌ایم که هزینه مسکن را بالا برده است.

وی افزود: در بخش بازار دلایلی وجود دارد که می تواند منجر به تورم شود. یکی از این مسائل ریسک های غیراقتصادی است که هنوز بلاتکلیف است. موضوع دیگر کمبود خریدار به دلیل افزایش قیمت است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه سرمایه گذاری ها نیز با کاهش مواجه شد، گفت: هم در حوزه ساختمان و هم در حوزه سفته بازی به شدت کاهش یافت. در همه جای دنیا معمولاً 7 تا 8 بار در سال پول می چرخد، اما در ایران کمتر از 2 بار می تواند اتفاق بیفتد و باعث رکود شود.

گوران یادآور شد: پیش از این زمانی که آپارتمان سازان به 50 درصد پیشرفت فیزیکی یک پروژه می رسید، پروژه بعدی را آغاز می کردند اما اکنون به دلیل کمبود خریدار نمی توان طرح های جدیدی تعریف کرد.

وی بیان کرد: دو سال پیش قیمت پیش فروش در مناطق میانی و پایین شهر تهران متری 7 تا 8 میلیون تومان بود. در حال حاضر به حدود 40 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر قدرت خرید متقاضیان متناسب با قیمت ها رشد نکرد و حوزه مسکن وارد رکود شد.

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی مهم درباره قیمت دلار؛ دلار در آستانه ورود به کانال ۴۰ هزار تومان

تولیدکنندگان لوکس به ترکیه و کشورهای عربی رفتند

دبیر انجمن انبوه سازان با بیان اینکه بسیاری از سازندگان ساختمان های مجلل از شمال تهران کوچ کرده اند، گفت: برخی از فعالان صنعت ساختمان به نقاط میانی شهر رفته اند و بسیاری نیز به ترکیه و کشورهای عربی برای ساخت و ساز در آنجا.

گوران سرمایه گذاری در حوزه مسکن در ایران را دارای موانعی دانست و افزود: حدود یک سال طول می کشد تا شهرداری مجوز دهد. این رویای سرمایه سازندگان را به درد می آورد. در نهضت ملی مسکن، منافع اصلی نصیب سازمان ها و ارگان هایی مانند شهرداری، سازمان ثبت، نظام مهندسی و… می شود. به عنوان مثال سازمان ثبتی برای ثبت وام 450 میلیون تومانی 4.5 میلیون تومان حق ثبت دریافت می کند.

وی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: معتقدم در شش ماهه دوم سال تورم عمده ای در بازار مسکن وجود نخواهد داشت. زیرا اتفاقاتی رخ داده است که می تواند منجر به افزایش قیمت شود، مانند افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و دستمزدها. تنها عاملی که می تواند بر بازار مسکن تاثیر بگذارد، هجوم ناگهانی دلالان و فروشندگان بورس است که به دلیل رکود معاملات مصرف کننده بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید