آیا قیمت آپارتمان در سال 1401 کاهش می یابد؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رکود همچنان بر بازار مسکن حاکم است، اما بنگاه های معاملات ملکی می گویند خودداری مالکان از فروش آپارتمان تا زمان مشخص شدن قیمت های جدید از یک سو و ضعیف بودن تقاضا از سوی دیگر، سردرگمی را در بازار مسکن ایجاد کرده است. بازار املاک و مستغلات . این تغییر نگرش برخی فروشندگان پس از افزایش شش درصدی قیمت آپارتمان در اسفندماه رخ داد، اما اکثر کارشناسان رشد کمتر تورم عمومی را برای این منطقه در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.

امتناع مالکان از فروش خانه هایشان تا زمان اعلام قیمت های جدید از یک سو و تقاضای کم از سوی دیگر، فضای سردرگمی را در بازار مسکن ایجاد کرده است. پس از افزایش 6 درصدی قیمت مسکن در تهران در اسفند ماه، عواملی چون انتظارات تورمی قبل از عید، افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت نهاده های ساختمانی، تورم عمومی، افزایش 57 درصدی حقوق، تمدید مذاکرات وین، رکود. ساخت و ساز و ضعف پروژه های دولتی ناشی از آینده بازار در وضعیت نامعلومی قرار دارد.

کارگزاران املاک می گویند رفتار طرف عرضه در هفته های اخیر تغییر کرده است که منجر به رد فروش یا پیشنهاد شده است. از طرفی طرف تقاضا نیز تا حدودی تشویق به خرید می شود، اما قادر به ورود به بازار نیست. بسیاری از خانوارها نیز منتظر تاثیر پروژه بزرگ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بر بازار مسکن هستند و این دو عامل ظرفیت رشد بالای قیمت را از بازار مسکن گرفته است.

با توجه به ماه مبارک رمضان بازار املاک از رونق چندانی برخوردار نیست اما تجربه نشان داده که تعداد معاملات تاثیر چندانی در قیمت ها ندارد. مهمترین عوامل موثر بر این بازار تورم عمومی و رشد بازارهای موازی است. در اسفندماه سال گذشته، گردش معاملات ملکی در تهران نسبت به بهمن ماه 20 درصد کاهش داشت، اما قیمت ها با رشد 6.2 درصدی به رقم بی سابقه 35 میلیون و 120 هزار تومان در هر مترمربع رسید. البته نرخ رشد سالانه آن 16 درصد است، در حالی که تورم عمومی نقطه به نقطه 35 درصد بوده که حکایت از کاهش 19 درصدی قیمت واقعی آپارتمان دارد.

بیشتر بخوانید  سخت ترین خشکسالی دنیا را پشت سر می گذاریم

مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت ها

بررسی میدانی بازار املاک در روزهای اخیر نشان می دهد که برآوردها از افزایش هزینه های ساخت و ساز بر قیمت پیشنهادی فروشندگان تاثیر داشته است. اما در نیمه شمالی تهران تعداد زیادی واحد کلیدی در بازار عرضه شده است. در جنوب تهران اما کمبود واحدهای با کیفیت متناسب با قدرت تقاضای خارجی وجود دارد. مشاوران املاک می گویند که بازار به طور کلی در برابر کاهش قیمت های اسمی مقاومت می کند.

اما با توجه به ثبات بازار مسکن در سال گذشته، چشم انداز افزایش شدید قیمت ها برای سال جاری وجود ندارد. قیمت مسکن در ماه مارس معمولا هر سال در نتیجه تورم سیستماتیک اقتصاد ایران افزایش می یابد. افزایش قیمت ها که در اسفند 1400 اتفاق افتاد می تواند پیامد این مشکل باشد. در واقع، درک رشد قیمت در آینده بر انتظارات بازیگران از خرید و فروش تأثیر می گذارد. اما با توجه به ظرفیت کامل بازار مسکن، کارشناسان اصلی برای امسال رشد کمتر از تورم را برای این حوزه پیش بینی می کنند.

عباس زینلی، کارشناس املاک، افزایش نسبی قیمت مسکن را ناشی از شرایط عمومی اقتصادی دانست و گفت: افزایش قیمت کالاها در بخش ساختمانی نیز اتفاق افتاده است. این معمولا هر سال اتفاق می افتد. فکر می کنم امسال بازار مسکن آرام شود. البته بعید است که قیمت معکوس شود.

زینلی تاکید کرد: در معاملات، قیمت ها کاهش می یابد; گویی از پارسال قیمت ها در شمال تهران به شدت شکسته شده است اما بازگشت قیمتی در کل بازار وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  هشدار ایران به کشورهای فرانسه ، انگلیس و آلمان

وی کشف قیمت در بازار مسکن را منطقی دانست و گفت: قیمت ها در سیستم عرضه و تقاضا طراحی می شود. بنابراین هیچ محصولی به طور غیرمنطقی به قیمت خاصی نمی رسد. کاهش قیمت زمانی اتفاق می افتد که عرضه نامحدودی از محصولات در یک موقعیت جغرافیایی معین وجود داشته باشد. اما در بخش مسکن کشور ما اینطور نیست و همچنان با فشار تقاضا مواجه هستیم.

میانگین قیمت مسکن در تهران 35 میلیون تومان است

براساس اسفند 1400 متوسط ​​قیمت مسکن در شهر تهران مترمربع 35 میلیون و 120 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.2 و 16 درصد افزایش داشت. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در این ماه حدود 6.8 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل 19.9 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 29.6 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید