مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا شما هم جز افراد سایکوپت هستید ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سایکوپت چیست ؟


سایکوپت این‌گونه توصیف می‌شود: “‌فردی که از اختلال روانی مزمن رنج می‌برد که باعث بروز رفتارهای اجتماعی غیرطبیعی یا خشونت‌آمیز از طرف وی می‌شود‌؛ با این حال، این بیماری به عنوان اختلال روانشناختی تلقی نمی‌شود.


در عوض، این بیماری به عنوان زیرمجموعه یا موردی مرتبط با اختلال شخصیت ضد اجتماعی طبقه‌بندی می‌شود؛ با وجود این، هم‌چنان در مورد این‌که آیا این دو اصطلاح با یکدیگر مترادف هستند یا خیر، جای بحث وجود دارد.


آیا برای تشخیص سایکوپت بودن یا نبودن آدم‌ها، راهی وجود دارد؟ فهرست بررسی سایکوپتی دکتر هِیر ابزاری است که از آن می‌توان برای ارزیابی وجود گرایش‌های سایکوپتیک در آدم‌ها استفاده نمود.


این فهرست در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط روانشناس کانادایی به نام رابرت دی. هِیر ایجاد شد. این فهرستِ بررسیْ شامل ۲۰ مورد است، که برای هر مورد نمره‌ای به صورت بالقوه از صفر تا دو در نظر گرفته می‌شود؛ و در مجموع، این فهرست ۴۰ نمره دارد.


در ایالات متحده، فردی که از این فهرست بیش از ۳۰ نمره دریافت کند، سایکوپت تلقی می‌شود، ولی در بریتانیا، افراد با نمره‌ی ۲۵ به بالا را سایکوپت می‌دانند. جالب است بدانید، پل برناردو، قاتل زنجیره‌ای کانادایی، در این آزمون نمره‌ی ۴۰/۳۵دریافت .


شناسایی افراد سایکوپت ( روان پلید ) ؟


اصطلاح روان پلید اغلب تصویر قاتلی سریالی یا تبه کاری خیالی را در ذهن افراد تجلی می کند، اما همیشه اینطور نیست و ممکن است اطرافیان شما هم دچار این اختلال باشند.


رابرت هار، استاد رشته روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید: درحالی که برچسب زدن به یک همکار ناخوشایند یا همسرسابق تان به عنوان یک روان پلید کار ساده ای است


چگونه می توانید تفاوت میان کسی که فردی نادان و یا ناهنجار است را با فردی که واقعا سایکوپت است را توضیح دهید؟ مطالعه و دانستن نشانه های کلیدی مهم است، اما فراموش نکنید چند نشانه از یک فرد سایکوپت نمی سازد و تشخیص درست و کامل توسط روانشناس انجام می گیرد.


15 راه ساده برای شناخت افراد سایکوپت


در این مقاله از مجله دلگرم به 15 مورد از نشانه های افراد سایکوپت میپردازیم :


1 – روان پلیدها چرا حوصله اشان سر می رود؟


سایکوپت ها فقط بخاطر یک روز حوصله سر بر یا بدون اتفاق در محل کار و یا بخاطر ماندن در خانه در شب آخر هفته تحریک پذیر نیستند بلکه این بخاطر خستگی مزمن در تمام جنبه های زندگی شان است.


سیستم عصبی افراد سایکوپت به نوعی عجیب است، به طوری که آنها نیاز به انجام کارهای هیجان انگیز برای احساس عادی و رسیدن به سطح نرمال از تحریک را دارند.


بر طبق گفته های رندال سلکین، این بدان معنی است که آنها در گروهی هستند که به احتمال زیاد فعالیتهای سرگرم کننده را آغاز می کنند، مانند پیشنهاد نوشیدنی های پس از کار…


آنها بسیار جذاب هستند ! آنها به راحتی در تعاملاتشان می توانند خود واقعی شان را پنهان کنند، به طوری که فرد مثبتی به نظر برسند. آنها به راحتی مباحثی که برای ما مهم هستند را انتخاب می کنند و نظراتی را هم منعکس می کنند. و بعضی اوقات آن را با اشتیاق یا هیجان برای تقویت گفتگو کامل می کنند.این فقط در افراد نیست بلکه در گروهها هم قابل اثبات است.


سالکین می گوید که آنها از توانایی های داستان گویی خود برای جذب دیگران استفاده می کنند، چه در محل کار و چه در زندان. آنها قابلیت جمع کردن گروه را برای خودشان دارند حتی کنار آب سرد کن!

بیشتر بخوانید  راه حل هایی برای کنار گذاشتن عادت ولخرجی


2 – آیا روان پلیدها بی‌ عاطفه هستند ؟


این افراد معمولا حس همنوع دوستی‌ ندارند و به داشتن قلبی سرد شهره هستند، کمترین نگرانی‌ برای احساسات دیگر افراد ندارند و این باعث می‌‌شود احساسات عمیق انسانی‌ را درک نکنند. مغز افراد سالم نسبت به عمل غیر اخلاقی‌ حس تنفّر در انسان ایجاد می‌‌کند ولی‌ این حس در سایکوپت‌ها از بین رفته است، در این افراد در مواجه با صحنه‌های دلخراش حس تنفری ایجاد نمی‌‌شود!


این افراد کلا دچار فقر حسی هستند و احساساتی مثل خجالت، گناه، ترس و شرمندگی را خیلی‌ کمتر از دیگر افراد تجربه می‌‌کنند.


15 راه ساده برای شناخت افراد سایکوپت


۳ – بی‌ مسئولیت افراد ( Psychopath )


این افراد کاملا غیر قابل اتکا هستند، از مکانیزم‌های مختلفی‌ برای سرزنش کردن دیگران و توجیه اشتباهات خود استفاده می‌‌کنند، حتی اگر گاهی‌ اوقات مجبور به قبول اشتباه خود شوند، دلیلی‌ بر حس پشیمانی آنها نخواهد بود و دوباره اشتباه را تکرار خواهند کرد!


4 – نسبت به همه چیز بی‌ توجه هستند


افراد سالم به راحتی‌ می‌‌توانند مرکز توجه خود را بر اساس اطلاعات ثانویه ای که دریافت می‌‌کنند تغییر دهند ولی‌ سایکوپت‌ها قادر به این عمل نیستند. این افراد بیشتر لحظه ای‌ و بدون نقشه و برنامه کار می‌‌کنند و در عین حال منفعلانه از پردازش احساسات خود دوری می‌‌کنند. سایکوپت‌ها قادر به استفاده از توجه بالا به پایین هستند ولی‌ در آزمایش استروپ که تنها توجه بر یک زاویه از دید شما را می‌‌طلبد سایکوپت‌ها بهتر عمل می‌‌کنند!


5 – خودخواهی‌ در افراد روان پلید موج میزند


این افراد به مرکزیت خود اعتقاد راسخ دارند و قابلیت حس کردن عشق را نخواهند داشت و اغلب به زندگی‌ انگلی روی خواهند آورد که فقط نیاز‌های خود را تامین کنند.


6 – دروغ گفتن افراد ( Psychopath )


برعکس دروغگو های پاتولوژیک که بدون انگیزه و گاهی بدون نیاز دروغ می گویند، روان پلیدها با هدف دروغ می گویند و برای گول زدن و کسب سود شخصی این کار را می کنند. فریب دادن دیگران در مسائل مختلف انجام می شود، می تواند برای ترفیع گرفتن در شغل و یا ایجاد یک رابطه یا کنترل شریک عشقی باشد.


سخنان تملق آمیز و دروغ گویی‌های بیمارگونه این افراد از مشخصات سایکوپتی است، تعریف‌هایی‌ که از دیگران می‌‌کنند صرفاً برای سود شخصی‌ نهایی خود این افراد خواهد بود و هیچ صمیمیت حقیقی‌ پشت این سخنان نیست. مغز این افراد به گونه ای‌ عمل می‌‌کند که وزن کلماتی‌ که استفاده می‌‌کنند را نمی‌‌سنجند، برخی‌ از این افراد حتی قادر به فهم استعاره و سخنان انتزاعی نیستند.


15 راه ساده برای شناخت افراد سایکوپت


7 – اعتماد به نفس کاذب در افراد سایکوپت :


این افراد برای نفس خود ارزش بسیار بالایی قائل هستند و مدام از محسنات خود می‌‌گویند.


8 – آیا افراد سایکوپت برنامه‌ریزی برای آینده دارند ؟


این افراد نمی‌‌توانند برنامه زندگی‌ خود را دنبال کنند و همچنین اهداف بلند مدت واقعی ندارند و زندگی‌ راحت و بی‌ برنامه ای را پی‌ می‌‌گیرند.


در حالی که روان پلیدها مبتنی بر هدف هستند، بسیاری از آنها رویکردی محتاطانه نسبت به اهداف بلند مدت دارند. آنها عقیده دارند به جای برنامه ریزی برای آینده باید در لحظه زندگی کرد، همچنین اغلب هدف هایی که دارند ارتباطی با احتمالات آینده ندارد. آنها در درک زندگی خود در واقعیت ناتوان اند.


Schug می گوید: “اگر در زندان با آنها صحبت کنید ، می گویند می خواهند یک فضانورد، یک نینجا یا یک عامل اف بی آی باشند.” “اهداف آنها با وضعیت موجود سازگار نیست.”


9 – حس برتری کاذب دارند


روان پلیدها خود را بهتر از اطرافیانشان می دانند، که ممکن است این مسئله را توضیح دهد که چرا آنها نگران تاثیرات منفی اعمالشان بر دیگران نیستند.سالکین می گوید: این افراد در محل کار، می توانند به عنوان کسی ظاهر شوند که “در مورد تیم نگران نیست و تمایلی به گرفتن انتقاد یا نصحیت از دیگران ندارد، البته نه زمانی که مستقیما به او کمک می کنند.

بیشتر بخوانید  راهکار هایی برای رسیدن به آرامش


آنها انگیزه های واقعی خود و طرح های شخصی ای که به دقت شکل گرفته اند را مخفی می کنند تا بر نیازها، انتظارات و افرادی که برای آنها مفید هستند، سرمایه گذاری کنند .


15 راه ساده برای شناخت افراد سایکوپت


10 – همدردی خود را روشن و خاموش کنند!


این افراد به تاثیری که روی دیگران می گذارند اهمیتی نمی دهند چه تاثیر مالی باشد چه اجتماعی یا شخصی و عمدتا به این دلیل است که آنها قادر به احساس کردن هیجان ها نیستند، چه برای خود چه دیگران. آنها احتمالا فاقد توانایی درک ساده ترین احساسات انسانی هستند.


در حالی که قبلا اعتقاد بر این بود که سایکوپت ها ناتوان از همدلی هستند، مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ فعالیت مغزی مجرمان مختلف جرایم خشونت آمیز را بررسی کرد و کشف کرد، آن مناطق مغز که مرتبط با به اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران است در این افراد می تواند فعال و غیرفعال شود. در حالی که آنها معمولا همدردی ندارند می توانند داوطلبانه آن را به منظور اغوا کردن دیگران یا جذابیت و … روشن کنند!


11 – رفتار و خلق و خوی افراد سایکوپت


این افراد به سرعت عصبانی می‌‌شوند و قادر به نشان دادن خشونت هستند، راحت تحریک می‌‌شوند و در دعوا‌های فیزیکی‌ نیز درگیر می‌‌شوند.


یک سایکوپت یا روان پلید واقعی خشم بیش از حدی را از خود نشان می دهد بدون توجه با اینکه چه رفتاری می کند یا به چه کسی رو به رو است.


Schug می گوید: از لحاظ خشونت خانگی، شما بارها و بارها تجربیات فیزیکی و کلامی را مشاهده خواهید کرد. همچنین در خارج از یک رابطه، ممکن است انفجار خشم داشته باشند و یا دائما وارد بحث و جدل شوند.


توجه به این نشانه ممکن است سخت تر از چیزی که به نظر می رسد باشد، زیرا جذابیت های افراد سایکوپت معمولا گرایش های خشم آنها را پوشش می دهد.


سالکین می گوید: این رفتارها همه جذابیت به نظر می آیند و فقط زمانی معنا پیدا می کند که این افراد به چالش کشیده شوند. یا به نوعی می توان گفت زمانی که پا توی کفششان بکنیم، رفتارشان معنای واقعی خود را نشان خواهد داد.


15 راه ساده برای شناخت افراد سایکوپت


12 – روان پریش ها در روابط جنسی :


این افراد با توانایی که در جذب افراد دارند، می توانند افرادی که تصورش را نمی کنند را به رختخواب بکشانند، از طرفی علاقه ای به تعهد یا چیزی فراتر از لذت لحظه ای نیستند.یک مطالعه انجام شده در دانشگاه لندن نشان داد، روان پلیدی با بی بند و باری بیشتر مرتبط است تا تعهد. سایکوپت ها در رابطه ی جنسی طرف مقابل را در نظر نمی گیرند و این عمل برای آنها نوعی بازی با قدرت یا لمس خود است.

بیشتر بخوانید  راه های جالب برای بالا بردن انگیزه


آیا سایکوپت مسولیت پذیر هستند ؟


این تکانشگری و بی پروایی می تواند در جنبه های مختلفی بروز کند، در خطرانداختن یک رابطه با خیانت کردن، بی پروا عمل کردن با پول و حتی شکست قانون.


Schug می گوید: افراد روان پلید بیشتر احتمال دارد رانندگی در حالت مستی یا مصرف مواد را تجربه کنند یا هزینه های فرزندشان را پرداخت نکنند.


13 – دروان کودکی روان پلید ها به چه شکلی است ؟


از آنجایی که روان پلیدی یک اختلال شخصیت است و شخصیت تا حد زیادی تغییر ناپذیر است، این ویژگی ها باید در دوران کودکی مشاهده شود.یک مطالعه منتشر شده در مجله روانپزشکی بریتانیا نشان داد که بیش فعالی و اختلالات رفتاری پیشگویان قوی رفتارهای روان پلیدی در بزرگسالی هستند.


schug می گوید : آنها بچه هایی بودند که در برابر اخراج از مدرسه یا برقراری ارتباط با اجرای قانون، ایستادگی می کردند.


15 راه ساده برای شناخت افراد سایکوپت


14 – آیا رفتارهای جنایی یا کیفری انجام می دهند؟


آنها بیشتر ممکن است در جرایم یقه سفید نقش داشته باشند تا اعمال خشونت آمیز، به همین دلیل بیشتر احتمال دارد در معرض فریب آنها باشید تا خشونت فیزیکی. بسیاری از جنایتکاران در اثر مصرف مواد مخدر یا نتیجه ای از خشونت کودکی مرتکب جنایت می شوند، اما برای روان پلید ها این ریشه در قطع ارتباط با جامعه دارد.


هار معتقد است جرم کمتر از شرایط نامطلوب جامعه نشات می گیرد و بیشتر نتیجه ی ساختار شخصیتی است که بدون توجه به قوانین و مقررات جامعه عمل می کند.


15 – سایکوپت غیر قابل پیش بینی هستند.


سالکین می گوید: آنها تغییر زیادی در فضای خود دارند، که ممکن است شامل تغییر اعضای تیم و مشاغل شود. از افرادی که در عقاید و روابطشان دمدمی مزاج هستند برحذر باشید، به نظر می رسد روان پلید ها بسته به موقعیت کل شخصیتشان را تغییر می دهند. تغییری چشمگیر از همکاری دوستانه به غریبه ای سرد و بی تفاوت.


رفتار روان پلیدها مانند یک الگو است. هرکدام از ما در لحظه ای خاص انفجار خشم داشته ایم و در لحظه ای دیگر خیال بافی کرده ایم که بازیگر یا مخترع برنامه خواهیم شد.


Schug می گوید: تفاوت ما و افراد سایکوپت در این است که این حالات برای ما کمتر اتفاق می افتد اما برای افراد روان پلید بارها و بارها و این یک اختلال شخصیت است.با این حال حتی اگر همکارتان رفتار بسیار ناخوشایندی دارد، بدون در نظر گرفتن تمام زوایای زندگی او نمی توانید برچسب سایکوپت به او بزنید، چرا که شاید بخاطر فشارهای زندگی رفتار ناخوشایندی نشان می دهد.


divider


بیشتر بخوانید :


تست روانشناسی مختص پسر و دخترهای مجرد


در جستجوی معنا در روانشناسی


پذیرش در روانشناسی به چه معناست؟


تهیه و گردآوری مجله دلگرم


جهان باورصاد


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *