مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا شربت رانیتیدین (زانتاک) برای نوزادان بی خطر است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


میزان و نحوه استفاده از رانیتیدین برای نوزادان

شربت رانیتیدین با نام تجاری زانتاک یکی از داروهایی است که اسید اضافی معده و بیماری های مربوط به آن را درمان می کند. رانیتیدین متعلق به دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های گیرنده هیستامین 2 یا مسدود کننده های H2 است. مسدود کننده های H2 میزان اسید تولید شده توسط معده را کاهش می دهند.
شربت رانیتیدین می تواند یک راه بی خطر و موثر برای کاهش اسید معده، سوزش سر دل و سوزش سر دل در کودک شما باشد. اما استفاده از رانیتیدین با احتیاط خاصی مواجه است.


نام های دیگر رانیتیدین: Zantac، Zantac 150، Zantac 75، Zantac 300

مفهوم سوزش سر دل در نوزادان

برخی از نوزادان اسید معده بیش از حد تولید می کنند. عضله بین مری و معده اسفنکتر مری نامیده می شود. این عضله برای انتقال غذا از مری به معده باز می شود. معمولاً آن را بسته نگه می دارد تا اسید معده به مری بالا نرود.
در برخی از نوزادان، این عضله به طور کامل رشد نکرده و اسید می تواند به مری برگردد. کاهش اسید معده اضافی کودک می تواند تحریک ناشی از رفلاکس اسید پس از شیر خوردن را کاهش دهد و به کودک شما کمک کند راحت تر غذا بخورد. با بزرگتر شدن کودک، اسفنکتر تحتانی مری بهتر عمل می کند.بسیاری از نوزادان هستند که می توانند مقداری از آن را پس از شیر خوردن برگردانند یا همراه با آروغ زدن، شیر بدهند.


شربت رانیتیدین برای نوزادان

علاوه بر مصرف رانیتیدین برای نوزادان، نکات زیر را دنبال کنید:

به شکم نوزاد وزن زیادی وارد نکنید و پس از شیردهی سریع نوزاد را نخوابانید. در عوض، کودک را در آغوش بگیرید و سعی کنید با یک ضربه آرام روی پشت او آروغ بزند. ماساژ دادن آرام پشت کودک از پایین به بالا می تواند تا حدودی موثر باشد.
سر نوزاد را بالا بیاورید یا گوشه تخت را سی درجه بالا بیاورید. وقتی بالاتنه کودک بالاتر است، جاذبه کار خود را انجام می دهد تا از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری کند.
برای این کودکان باید از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید و هنگام غذا خوردن غذا را زیاد رقیق نکنید. دادن غذای جامد نتایج بهتری می دهد.

بیشتر بخوانید  علائم اضطراب در کودکان

آیا شربت زانتاک برای نوزادان بی خطر است یا خیر؟

رانیتیدین دارویی برای جلوگیری از ترشح زیاد اسید معده برای جلوگیری از برگشت مداوم اسید معده به مری است و داروی ضد استفراغ نیست، بنابراین اگر نوزاد فقط رفلاکس معده داشته باشد نیازی به مصرف این دارو نیست و بهتر است از مصرف خودداری شود. اگرچه رانیتیدین به طور کلی بی خطر است.

آیا رانیتیدین (زانتاک) رفلاکس معده را متوقف می کند؟

نه رفلاکس ساده معده به حرکت شیر ​​از معده به دهان از طریق مری، شبیه به استفراغ اشاره دارد. زانتاک استفراغ را متوقف نمی کند، اسید را سرکوب می کند. در بسیاری از موارد، کودکان از این رفلاکس ساده معده (استفراغ) اذیت نمی شوند، زیرا شیر اسید معده را خنثی می کند.
برای برخی از کودکان، اسید باعث ایجاد برخی مشکلات می شود. زانتاک این اسید را کاهش می دهد، به همین دلیل است که از آن در بیماری های مرتبط با رفلاکس معده استفاده می شود.

میزان مصرف شربت رانیتیدین در نوزادان

این دارو 30-60 دقیقه قبل از تغذیه نوزاد مصرف می شود. دوز رانیتیدین به وزن نوزاد بستگی دارد. دوز را در قطره چکان یا سرنگ اندازه گیری کنید. این سرنگ ها را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

رانیتیدین برای زخم معده، مری و اثنی عشر استفاده می شود

درمان اولیه معمول 2-4 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، 2 بار در روز به مدت چهار تا هشت هفته است.
دوز نگهدارنده رانیتیدین 2-4 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن است، اما فقط یک بار در روز قبل از خواب استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  عکسهای دوست داشتنی کودکان ناز و زیبا

استفاده از رانیتیدین برای رفلاکس معده فرسایشی

برای درمان بیماری ریفلاکس معده، دوز معمول 5.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز است، علائم کودک پس از 24 ساعت بهبود می یابد. اما بهبودی مری فرسایش یافته معمولاً چندین ماه طول می کشد.


رانیتیدین برای نوزادان

عوارض جانبی رانیتیدین (زانتاک)

رانیتیدین کمتر ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، اما ممکن است عوارض جانبی برای کودک شما ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد، یبوست، اسهال، حالت تهوع، استفراغ باشد.

تداخلات دارویی با رانیتیدین

شربت رانیتیدین به دلیل تغییراتی که در میزان اسید معده ایجاد می کند، می تواند نحوه جذب بدن کودک را نسبت به سایر داروها تغییر دهد. . و مکمل ها.do. برای اینکه مطمئن شوید رانیتیدین برای کودک شما بی خطر است.

باید بخوانید:


نکاتی که باید در مورد مصرف شربت رانیتیدین بدانید

بهترین زمان استفاده از شربت رانیتیدین برای نوزادان مبتلا به ریفلاکس 30 تا 60 دقیقه قبل از شیردهی است و برای نوزادانی که مشکلات کلیوی دارند دوز دارو باید 50 درصد کاهش یابد.
اگر فکر می کنید که این دارو تاثیر لازم را بر روی نوزاد شما ندارد از پزشک بخواهید که داروی دیگری برای کودک شما تجویز کند نیازی به نگهداری دارو در یخچال نیست.
در صورتی که مصرف این دارو در کودک شما عوارض ایجاد می کند بهتر است از پزشک بخواهید که داروهای جایگزین تجویز کند، در صورت مصرف دارو یا مکمل برای کودک، قبل از مصرف شربت رانیتیدین با پزشک مشورت کنید.مقدار دارو را افزایش ندهید. داروها.
به هیچ عنوان خودسرانه این دارو را تهیه نکنید و به نوزاد خود بدهید.اگر به نوزاد خود یک دوز دارو دادید و بعد از کمتر از نیم ساعت تغییری در وضعیت او ایجاد نشد، مجدداً به همان مقدار دارو به او بدهید. (بهتر است این کار را بیش از یک بار تکرار نکنید)
بهتر است دارو در ساعت معینی از روز مصرف شود.التهاب کبد و کاهش گلبول های خون در نوزادان از عوارض نادر مصرف رانیتیدین است.

بیشتر بخوانید  به کودکانتان این رفتارها را بیاموزید


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *