آیا شخص به دلیل مهریه ممنوع الخروج است؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این مرد که به حبس ابد محکوم شده بود قول پرداخت اقساط مهریه به همسرش را داد. یعنی تمام یا قسمتی از بدهی مالی او به زن برای مهریه باقی می ماند. در این صورت نیز مرد قانوناً نمی تواند از کشور خارج شود و ممنوعیت خروج زوجین تا زمان پرداخت آخرین وام به قوت خود باقی است.

در اولین روز تیرماه، اخبار کوتاه دوباره شرایط ممنوعیت خروج مردان را مطرح کرد. رئیس اتحادیه که دو سال پیش به دلیل عدم پرداخت کامل مهریه با همسر سابقش به چالش کشیده شده بود، برای دومین بار هزارتویی را پشت سر گذاشت. همسر سابق او شکایت دارد که قانون را زیر پا گذاشته و محکومیت خود را سپری نکرده است. در این مقاله با همکاری کارشناسان گروه آرتین بار به سوالات متداول در این زمینه پاسخ داده ایم.

آیا مردان می توانند قبل از پرداخت کامل مهریه ای که زن خواسته و مطالبه کرده است از مرزهای کشور عبور کنند؟ آیا زن باید مرد را ممنوع الخروج کند یا قانون مانع خروج مردی که موظف به پرداخت مهریه است از دادگاه خارج می شود؟

مستندات قانونی روشنی در این زمینه وجود دارد. ممنوعیت خروج به معنای عدم خروج قانونی شخص از کشور است، بر اساس ماده 23 قانون اجرای احکام جزای نقدی، زمانی که از محکوم له پولی برای دریافت او از محل خود پیدا نشود، محکوم علیه می تواند از دادگاه تقاضای منع کند. محکوم به محکومیت نشان دادن محکوم. نکته مهم در این زمینه این است که در زمان صدور حکم قطعی دادگاه در مورد محکومیت مدیون، به درخواست محکوم له اجازه حضور به بدهکار داده نشده است. در این صورت از خروج قانونی فرد از کشور جلوگیری می شود.

بیشتر بخوانید  نصری گفت: کار کارگاهی که یک عراقی باید انجام دهد

در اکثر محاکم مهریه، زوجی که اموال خود را اعلام نکنند یا نتوانند به صورت یکجا مهریه را پرداخت کنند به حبس ابد محکوم می شوند. آیا مرد در این شرایط حرام است؟

مردی که به حبس ابد محکوم شده بود قول داد مهریه همسرش را به صورت قسطی بپردازد. یعنی تمام یا قسمتی از بدهی مالی او به زن برای مهریه باقی می ماند. در این صورت نیز مرد قانوناً نمی تواند از کشور خارج شود و ممنوعیت خروج زوجین تا زمان پرداخت آخرین وام به قوت خود باقی است.

در مواردی نیز ادعا شده بود که وی با وجود پرداخت مهریه با تودیع وثیقه کلان در اداره ثبت پول می تواند از کشور خارج شود. آیا این پرونده مستندات قانونی دارد؟

این ادعا فاقد وجاهت قانونی است. راه های رفع ممنوع الخروجی زوجینی که به همسرشان مهریه بدهکارند و برایشان ممنوع الخروجی شده است از قبل مشخص شده و جای وثیقه ای ندارد. بدهکاران نمی توانند وجهی را به عنوان وثیقه در دفتر رفع ممنوعیت ثبت کنند و فقط با تصمیماتی که در قانون آمده است می توان آن را لغو کرد.

آیا فردی که به عدم پرداخت مهریه به بدهکار برای برخی مشاغل معروف است می تواند برای رفع ممنوع الخروجی به دادگاه مراجعه کند؟

در برخی موارد ممکن است فردی به دلیل خاصی در دادگاه اقامه دعوی کند. شرایط کاری در این زمینه بسیار مهم است. یعنی شخصی که نوع کارش به گونه ای است که در صورت شرط بدهکار در این مورد بر اساس رأی وحدت رویه هیأت دیوان عدالت اداری از کشور خارج و تقاضای رفع ممنوعیت سفر به خارج از کشور کند. این یک موضوع خاص است این زوج از سفر به خارج از کشور منع می شوند.

بیشتر بخوانید  جریمه خودروی این افراد بخشیده شد

چگونه زن می تواند مرد را برای گرفتن مهریه خود منع کند؟

زوجه می تواند از طریق اداره ثبت اسناد رسمی درخواست دهد و اجرائیه صادر کند که پس از ابلاغ به زوج می تواند تمام اموال منقول و غیرمنقول زوج را نگه دارد، اما در مواردی ممکن است زوجه نتواند به اموال زوج دسترسی پیدا کند یا خیر. مال که در این صورت می تواند حکم به ممنوع الخروجی مرد بدهد تا مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه و فرار از کشور نتواند از کشور خارج شود. می تواند از ترک یک زوج جلوگیری کند.

راه های رفع ممنوعیت بدهکاران مهریه چیست؟

طبق قوانین موجود مهریه عندالمطالبه بوده و به محض درخواست زن صادر می شود. اگر زن شوهرش را ممنوع الخروج کند، تقریباً چاره ای جز پرداخت مهریه ندارد. در شرایط بسیار خاص دادگاه به دلیل شغل خاص فرد می تواند به موقع این ممنوعیت را رفع کند که همانطور که گفته شد با شرایط خاصی همراه است. ممنوع الخروجی مرد زمانی رفع می شود که مهریه را پرداخته باشد یا زن با عدم پرداخت مهریه توسط مرد موافقت کند و از منع خروج مرد صرف نظر کند. فقط در این صورت است که دادگاه یا مراجع قضایی تصمیمی را صادر می کنند که تقاضای زن را برآورده می کند و اداره ثبت احوال ممنوعیت سفر را صادر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید