وی به تعیین قیمت پایین و سقف بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات اپراتورها اشاره کرد و افزود: افزایش کیفیت شبکه. سازمان فقط در یک مورد سفارش می دهد که اپراتور قیمت ها را بالاتر از سقف قانونی یا زیر کف تعیین کند. اگر بالای سقف باشد فوراً برگردند، اگر زیر زمین باشد معمولاً دستور نمی دهیم که بالاتر از کف خدمت کنند اما طبق مقررات دستور می دهیم حداقل سه سال ادامه دهند. بنابراین دستور افزایش نمی تواند توسط رگولاتوری صادر شود.
این سوال را می توان مطرح کرد که چرا به زیر آستانه قیمت پایین نمی آید، دلیل آن این است که اپراتورهای قوی تر با کاهش قیمت ها رقبا را کنار نمی گذارند. زیرا آنچه واقعاً بازار را تنظیم می کند رقابت است. یادآور می شوم قبل از رقابت در گوشی موبایل، سیم کارت با قیمت رسمی 440 هزار تومان و شیفت یک ساله عرضه می شد.
عباسی شاهکوه درباره افزایش هزینههای شبکه در سالهای گذشته گفت: در سالهای 96 و 97 طبق اطلاعات ما اپراتورها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای شبکههای خود هزینه میکردند که این رقم اکنون به دلیل افزایش قیمتها است. به 400 میلیون دلار رسید که به ریال هم بیشتر است، اما تجهیزات قابل تهیه بسیار کمتر است. با توجه به ریالی بودن درآمد، در صورت ادامه این روند، در آینده شبکه باکیفیتی وجود نخواهد داشت که از ارزانی یا گرانی آن صحبت کنیم.
وی افزود: سال گذشته با توجه به قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در مصوبه کمیسیون وجود نداشت در حالی که اپراتورها مدام در تلاش بودند با طرح مشکلات با افزایش قیمت موافقت کنند اما امسال که این قانونی ممنوعیت برداشته شد، مانند سال های گذشته است.» 95 و 96 حداقل تغییرات را در تعرفه های خود ایجاد کردند.
رئیس رگولاتوری با اشاره به بررسی بستهها و تعرفههای جدید گفت: به جز یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت که بلافاصله قبل از پایان بازرسی عودت داده شده، بقیه تغییرات بر اساس مصوبه رگولاتوری بوده است.» تا این افزایش ها را به حداقل برساند و سعی شود با تعریف بسته های مناسب یا هر روش دیگری، بخش هایی از جامعه که ممکن است دچار مشکل شوند را در نظر بگیرد.
وی سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم کارت های دائمی و اعتباری را به ترتیب حدود 40 هزار تومان و 60 هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت را 2 هزار تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات اعلام کرد و افزود: بیش از این مقدار کمی بیش از 50 درصد سقف نصب شده است. البته ما حتی در حال بررسی کاهش سقف تعرفه موبایل هستیم.
عباسی شکو خاطرنشان کرد: طبق قانون نمی خواهیم اپراتورها تعرفه ها را افزایش دهند، بلکه خواهان پوشش کامل، کیفیت بهتر و ارتقای تکنولوژیکی هستند که خواسته اصلی مردم است. وی ادامه داد: با این افزایش قیمت ها و امکان سرمایه گذاری در اپراتورها، دیگر بهانه ای از اپراتورها نمی پذیریم و از آنها می خواهیم که برنامه ما را به عنوان گام های یک ساله برای پوشش کامل پهنای باند تلفن همراه، افزایش کیفیت و ارائه پوشش 5G برای حداقل 10 مورد بردارند. درصد جمعیت در سه سال آینده
وی به آغاز سرمایه گذاری اپراتورها پس از واگذاری فرکانس 2300 توسط وزارت ارتباطات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: توجیهاتی که اپراتورها مجبور به افزایش قیمت بودند تا حدودی قابل قبول است و ما برای توسعه این درآمدها را به مردم بدهکار هستیم. از اپراتورها خواهشمندم نرخ موثر افزایش، دلایل و برنامه های توسعه خود را برای مردم عزیز توضیح دهند. . البته به دلیل فضای نسبتا رقابتی، کاربران نیز حق انتخاب دارند.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه میزان استفاده 40 درصد از کاربران دیتای تلفن همراه کمتر از 2 گیگابایت است، تصریح کرد: با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه ای برای جبران گرانی برای اقشار ضعیف یا کل هستیم. جامعه بسته ها را در نظر بگیرد.» و نهاد ناظر، ما موظف هستیم دسترسی همه افراد به شبکه را با کیفیت و قیمت مناسب فراهم کنیم.