مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا سجده زیارت عاشورا واجب است + نحوه خواندن زیارت عاشورا – ایران چطور

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عکس پروفایل شهادت حضرت علی و شب قدر

آیا ادای حج عاشورا واجب است + نحوه قرائت حج عاشورا | زیارت عاشورا کیست؟ سوره نبأ | متن زیارت عاشورا با فونت زیبا pdf سجده زیارت عاشورا در دوره فرهمند زیارت عاشورا دانلود صوتی دانلود با کیفیت عالی دانلود زیارت عاشورا فرهمند mp3

نحوه پیگیری سرویس اخبار مذهبی ایران

حکم سجده زیارت عاشورا در ایام چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه دینی ایران، در بحث عملی مراجع تقلید ذکر شده است که به زن حائض مستحب است هنگام نماز خون پاک شود و بعد از وضو در جایگاه نماز بنشیند و مستحب بخواند. نماز بخوان و زیارت بخوان و بر محمد و آل محمد درود فرست. همین طور در مورد آیاتی از قرآن کریم که تلاوت می شود، به گفته برخی از مراجع تقلید مانند حضرت آیت الله خامنه ای، اگر زن در لحظه نماز یک آیه از قرآن بشنود، باز هم واجب است نماز بخواند. حتی اگر در حال قاعدگی باشد. اما خواندن این آیات برای زن حائض حرام است.

اما آیا خواندن نماز زیارت عاشورا واجب است؟

در همین راستا می توان توضیح داد که زیارت اصلی عاشورا و سجده و نماز بعد از آن مستحب است نه واجب، لذا سجده پایانی این زیارت بسیار زیبا برای شیعیان علاقه مند مستحب است نه واجب. زیارت عاشورا برای اجرای قطعی جزء پایانی قرائت در حال سجده.

اما از سوی دیگر، زمانی می توانیم از تمام آثار و ثواب های پسندیده عبادت، نماز یا زیارت مستحبی بهره مند شویم که دقیقاً طبق دستورات امام عمل کنیم. در غیر این صورت، اگرچه این عبادت یا زیارت توفیقات فراوانی را به همراه دارد و قطعاً ثواب بزرگی نزد پروردگار دارد، اما با پیروی از دستورات و توصیه های معصوم علیهم السلام می توانیم این اعمال پسندیده را انجام دهیم. بنابراین زیارت عاشورا واجب نیست، اما به توصیه امام مستحب است.

بیشتر بخوانید  فال تاروت | فال تاروت امروز | سرنوشت امروز برات چی رقم زده؟! + تفسیر دقیق

زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است و اولین کسی که متن زیارت عاشورا را برای عموم مردم قرائت کرد امام باکر (علیه السلام) بود که فرمود: جبرئیل این حدیث را از خداوند نقل کرد و آن را برای پیامبر اکرم (ص) خواند. حدیث از پدرش است و اجدادم به من رسیده اند.

در قسمت پایانی زیارت عاشورا دعای بسیار زیبا و پرمفهومی وجود دارد که طبق روایات و روایات، خواندن این قسمت باید در حالت سجده پروردگار باشد. البته از همان ابتدا که این زیارت بر پیامبر (ص) عرضه شد. از طریق حدیث قدسی سجده نداشت و در روز عاشورا سجده اضافه شد. تمام آیات زیارت را خواند و بعد از دنیا رفتند.

این بخش از زیارت عاشورا در روز عاشورا خوانده نشد تا اینکه آن ملعونان به قصد کشتن و سر بریدن حسرت نزد سیدالشهدا رفتند تا این جنایت را انجام دهند. در مقاتل آمده است که چون سیدالشهدا سرهای خود را بر زمین انداخت و پیشانی مبارک با زمین تماس گرفت، شروع به خواندن آخرین جزء زیارت عاشورا کردند و فرمودند: «اللهمام لک الحمدو حمدة الشاکرین». و به همین دلیل است که مؤمنان این قسمت را می خوانند و به زیارت به سجده می روند.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *