به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، موضوع افزایش حجم ترافیک با فرا رسیدن مهر و بازگشایی مدارس به معضلی تکراری تبدیل شده است.
بار ترافیکی در خیابان های تهران هر سال با آغاز سال تحصیلی افزایش می یابد و در تهران بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل فرسودگی گیر می کند و تعداد مسافران و آمار تردد خودروهای شخصی افزایش می یابد. . .
پلیس و شهرداری در تلاش هستند تا حجم ترافیک را کاهش دهند. برگزاری مانور، اتوبوس مدرسه و جابجایی ساعت کاری کارکنان از تصمیمات دولت است.
علی همهانی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل حمل و نقل شهر تهران گفت: امسال با سال های گذشته متفاوت است، زیرا دو سال پیش مدرسه مستقیم وجود نداشت و امسال شرایط متفاوت است. سازمان ها باید به یکدیگر کمک کنند تا بی نظمی ها را به حداقل برسانند و خدمات را افزایش دهند.
آیا ساعت کاری ثابت است؟
وی افزود: نوسان ساعت کاری قطعی شده اما جزییات کلی آن اعلام نشده است. سرویس مدرسه با مینیبوس یا اتوبوس به کودکان بیشتری اجازه میدهد با یک وسیله نقلیه و خودروهای کمتری تردد کنند، که بار ترافیکی را کاهش میدهد. ادارات، تاکسی ها، شهرداری ها و غیره آنها باید برای جلوگیری از مشکلات هماهنگ شوند. در زمان شیوع ویروس کرونا پیشنهادهایی مبنی بر عدم سرویس دهی به ادارات و استفاده از خودروهای شخصی مطرح شد، اما اکنون باید به زمان قبل برگردیم تا حجم تردد و خودروها کمتر شود.
وی افزود: در ماه مهر ترافیک ما در تهران حداقل 30 درصد افزایش می یابد و ناوگان عمومی نیز کم است که با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد. برای سرویس مدارس آیین نامه اجرایی توضیح داده شده است و راننده افراد غیرمسئول را سوار خودرو نکند و خانواده ها بدانند که تعداد فرزندان به اندازه ظرفیت خودرو است.
کار ساختمانی از ابتدای مهر ممنوع شده است
اما اصغر شریفی، مدیر اطلاع رسانی ترافیک گفت: جلسات زیادی در این خصوص برگزار کرده ایم و در بحث ترافیک مشکلی نداریم. وزارت آموزش و پرورش امسال با ثبت نام دقیق دانش آموزان کار خوبی انجام داده است. برخی از فعالیت های ما کوتاه مدت است و یکی از آنها بحث تصادفات است که به همکاران خود اعلام کردیم که هر چه سریعتر تصادفات برطرف شود.
مدیر اطلاعات ترافیک تاکید کرد: از ابتدای مهرا به مدت 15 روز کار ساختمانی ممنوع شده است. به شهروندان توصیه می کنیم با خودروهایی که نقص فنی ندارند رانندگی کنند.
وی افزود: مردم در حمل و نقل عمومی شرایط سخت را تحمل می کنند. زیرساخت ها آماده نیست و همیشه می گویند ماشین و اتوبوس کم است. کار باید انجام شود و همیشه همین را می گوییم تا اتفاقی بیفتد.
ساعت کاری انعطاف پذیر راه حل نهایی برای تهران نیست
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران گفت: دولت و مسئولان شهری باید ترافیک شهری را پیش بینی کنند. راه حل نهایی برای تهران ساعت شناور و غیره نیست، این فقط مسکن است. توسعه مدیریت الکترونیک، استفاده از حمل و نقل عمومی و غیره. راه هایی برای ادامه رسیدگی به این مشکل جاری است.
وی افزود: تعدادی اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی شود. در حال حاضر 2 هزار دستگاه فعال است که این تعداد در سال 1395 حدود 5 هزار دستگاه بوده است. حداقل به 6 هزار دستگاه نیاز داریم اما الان یک سوم این مقدار را داریم. ما در مرحله نهایی خرید اتوبوس هستیم، اما چرا اتوبوس درجه دو خریدیم، حتی در مترو هم افزایش قطار نداشتیم! آیا خرید اتوبوس درجه دو در «سال تولید داخلی» درست است؟
وی ادامه داد: 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه می شود و 500 دستگاه اتوبوس نیز در حال تعمیرات اساسی است. یکی از اولویت هایی که ما به دنبال آن هستیم، توسعه حمل و نقل عمومی است. مترو هم همینطور است و ما به دنبال افزایش تعداد قطارها و کاهش فاصله آنها هستیم.
550 دستگاه اتوبوس را برای مهرماه نوسازی می کنیم
بهرام نیکاهی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت ناوگان موجود یک سوم نیاز ما است و نکته دوم اینکه اگر امروز اتوبوس سفارش دهیم به ما تحویل می دهند. در 6 ماه”. وزارت کشور قول داده بود 150 دستگاه اتوبوس خریداری شده به ما بدهد که 80 درصد آن را دولت و 20 درصد را سازمان اتوبوسرانی داده است. ما برای مهرماه 550 اتوبوس را تمدید خواهیم کرد، بنابراین آمادگی کامل داریم.
وی افزود: کمبود اتوبوس و دلایل آن مربوط به 12 تا 13 سال قبل است و 90 درصد اتوبوس ها بالای 10 سال عمر دارند. در حوزه سرویس مدارس در حال تعدیل تعداد 20 دستگاه خودرو از ناوگان هستیم. سعی می کنیم این آموزش را طوری انجام دهیم که در آینده بیشتر باشد.