آیا زوجین نمی توانند در مشاوره قبل از طلاق شرکت کنند؟


پیامد عدم حضور زن و مرد در مشاوره طلاق این است که این مراکز فقط می توانند با فرد حاضر مشاوره کرده و در نهایت به آنها گواهی رد طلاق بدهند.
لزوم حفظ پیوند خانوادگی و روابط زناشویی بین زن و شوهر موجب شده است تا در قانون برای مشاوره زوجین در هنگام طلاق پیش بینی شود و چه بسا مشاوره قبل از طلاق منجر به انصراف زوج از طلاق شود. . مشاوره قبل از طلاق صرف نظر از اثربخشی آن از الزامات قانون خانواده است.
اما گاهی اوقات زوجه، زوج یا هر دو قصد حضور در جلسات طلاق را ندارند و یا یکی از آنها تمایلی به حضور در جلسه مشاوره طلاق نداشته و حاضر نمی شود. بنابراین این سوال مطرح می شود که عدم حضور زوجین در جلسه مشاوره طلاق چه حکمی دارد و عدم حضور زن و مرد در مشاوره چه عواقبی دارد؟

برای پاسخ به سوال فوق به سوالات زیر پاسخ می دهیم: آیا ممکن است زوجین در مشاوره طلاق شرکت نکنند؟ عواقب بی پولی مشاوره طلاق چیست؟ عدم حضور زن در مشاوره طلاق چه آثار و پیامدهایی دارد؟ در نهایت استثناء نبودن وجه مشاوره طلاق چیست؟

آیا امکان عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق وجود دارد؟

قبلاً زوجین می توانستند با مراجعه به دادگاه از طریق تشریفات قانونی مربوطه از هم جدا شوند. اما در حال حاضر مشاوره خانواده قبل از طلاق موضوع بسیار مهمی است که در دستور کار دادگاه ها قرار دارد و با این موضوع سعی کردیم از عواقب طلاق های عجولانه جلوگیری کنیم و خانواده را تا حد امکان حفظ کنیم. این موضوع در ماده 25 قانون حمایت از خانواده به شرح زیر پیش بینی شده بود:


مشاوره طلاق

«در صورتی که زوجین تقاضای طلاق توافقی کنند، دادگاه باید پرونده را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می توانند از ابتدا تقاضای طلاق توافقی کنند. در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره «خانواده برای تعیین شرایط نهایی توافق نامه به دادگاه مراجعه می کند».

مشاوره طلاق در ابتدا فقط برای طلاق توافقی در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر هر زوجی که قصد طلاق توافقی یا سایر طلاق از جمله طلاق به درخواست زوجه و طلاق به درخواست زوج را داشته باشد می تواند اقدام کند.مشاوره صالح و در صورت تمایل سازش نکنید و از طلاق منصرف نشوید، گواهی از این مراکز با عنوان ” گواهی عدم انصراف از طلاق ” بدانید که کمبود پول برای مشاوره عواقبی دارد.

سپس گواهی دریافتی را همراه با درخواست طلاق به دادگاه تحویل دهید و دادگاه می تواند بر اساس این گواهی که نشان دهنده سوء تفاهم زوجین است، گواهی عدم سازش و اجازه طلاق صادر کند. اما بر اساس قانون جدید طلاق، اخذ این گواهی برای طلاق های توافقی الزامی است و خدمات الکترونیک دادگستری تنها در صورت ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق ضمیمه طلاق توسط زوجین می تواند درخواست طلاق توافقی را ارائه کند. لطفا.

بیشتر بخوانید  6 رفتار بد که با خودمان داریم

بنابراین، مشاوره طلاق فقط در صورت طلاق توافقی لازم است و برای سایر انواع طلاق مانند طلاق از زن و طلاق از مرد، فعلاً اجباری برای درخواست طلاق وجود ندارد; مگر اینکه دادگاه زوجین را به مشاور ارجاع دهد. اما در پاسخ به این سوال که آیا امکان عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق وجود دارد؟ باید گفت حضور زن و مرد در مشاوره طلاق یک توافق واجب و واجب است.

پس تا زمانی که مرکز مشاوره طلاق با زوجین مشورت نکند و گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی به آنها ارائه نکند، طلاق توافقی در دادگاه محقق نمی شود و دادگاه در مورد طلاق تصمیمی نمی گیرد که عواقب بعدی را به دنبال دارد.مشاوره طلاق .
لازم به ذکر است زن و مردی که قصد طلاق توافقی را دارند، پس از ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق، جلسه مشاوره دریافت می کنند و پس از داشتن کد رهگیری و زمان مشاوره، باید با شناسنامه به مراکز مشاوره مراجعه کنند. مدارک فراخوان طلاق که عواقب عدم حضور در مرکز مشاوره طلاق را توضیح خواهیم داد.

عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق چه عواقبی دارد؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد امکان عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق توافقی وجود ندارد و زن و مرد باید در مشاوره حضور داشته باشند. بنابراین حضور وکیل به جای زوجین در مشاوره طلاق امکان پذیر نیست.
در پاسخ به این سوال که عواقب عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق چیست، باید گفت که از آنجایی که مشاوره طلاق توافقی شرط لازم برای درخواست طلاق است، در صورت عدم حضور مرد در مشاوره طلاق توافقی می‌تواند این کار را انجام دهد. مرد راضی به طلاق توافقی نیست.


نبود پول در مشاوره طلاق

اگر غیبت مرد به دلیل عدم رضایت او از طلاق باشد، البته وقتی مرد راضی به طلاق نباشد، نمی توان طلاق توافقی را انجام داد. زیرا در طلاق توافقی فرض بر این است که زوجین در مورد طلاق به توافق و تفاهم رسیده اند.
بنابراین، عواقب عدم حضور مرد در مرکز مشاوره طلاق، دشوار شدن طلاق توافقی است. از آنجایی که زن نمی تواند طلاق را از مرکز مشاوره دریافت کند، نمی تواند تقاضای طلاق توافقی کند و در صورت وجود شرایط قانونی لازم باید از طرف خود تقاضای طلاق کند.
البته مشاوره می تواند یکی از طرفین اعم از زن و مرد را به مشاوره و تمدید مشاوره طلاق دعوت کند. اگر باز هم در جلسه حاضر نشد، مرکز این غیبت را در گزارش قید و در مورد طلاق فقط با فرد حاضر مشورت کند. در نهایت به آنها گواهی عدم انصراف از طلاق بدهید. (ممکن است در برخی شهرها ریاضت کم و بیش باشد).

بیشتر بخوانید  علت دردهای روان تنی یا سایکوسوماتیک چیست؟

البته لازم به ذکر است که حتی اگر این گواهی توسط وکیل طلاق صادر شده باشد، زیرا در طی مراحل ثبت طلاق به دادگاه، در صورت عدم حضور مرد در دادگاه خانواده، مرد باید حاضر به طلاق باشد. وکیل اعزام نشده و صیغه طلاق منعقد نشده است، امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت و دادگاه تقاضای طلاق را رد می کند که این امر را باید ناشی از کمبود پول برای مشاوره طلاق دانست.

عدم حضور زن در مشاوره طلاق چه عواقبی دارد؟

با توجه به آنچه در قسمت قبل ذکر شد حضور زوجه در مرکز مشاوره طلاق الزامی است و زوجه نمی تواند با کمک وکیل مراحل مشاوره طلاق را در مرکز مشاوره طی کند و باید شخصاً در مرکز مشاوره طلاق حضور یابد. مرکز مشاوره مراکز مشاوره معمولا قبل از طلاق یک تا چهار مرکز مشاوره تشکیل می دهند که حدود 45 روز طول می کشد و پس از آن گواهی عدم طلاق به دادگاه خانواده صادر می شود.
بنابراین عدم حضور زوج در جلسه مشاوره طلاق توافقی با توجه به توضیحات ارائه شده منجر به حذف طلاق توافقی می شود. زیرا اصل بر این است که در مورد طلاق بین دو طرف توافق وجود دارد و قبل از طلاق، زوجین باید حتی در مورد شرایط طلاق اعم از مهریه، معوقه، حضانت فرزندان و امثال آن و همچنین توافق توافق کنند. . توافق نامه طلاق امضا کرد.

بنابراین، اگر زن در دادرسی طلاق توافقی شرکت نکند، نتیجه و پیامد آن این است که درخواست طلاق توافقی دشوارتر می شود. زیرا این بدان معناست که احتمالاً زن راضی به طلاق توافقی نیست و اگر مردی در چنین شرایطی همچنان قصد طلاق زن را داشته باشد، باید از طریق تشریفاتی که مرد برای طلاق مقرر کرده است، اقدامات قانونی لازم را انجام دهد; طلاق توافقی وجود ندارد. حتی در صورت صدور گواهی طلاق از سوی مراکز مشاوره، عدم حضور زن در دادگاه طلاق می تواند مشکل ساز باشد.

لازم به ذکر است که اگر زنی در دوران عقد حق طلاق را از همسر خود گرفت، باز هم باید قبل از طلاق مشاوره داشته باشد و این مشاوره برای زنی که حق طلاق دارد و تفاوتی ندارد نیز الزامی است. همچنین اگر به زن حق طلاق داده باشد باید در مرکز مشاوره طلاق حاضر شود.
البته اگر زن حق طلاق داشته باشد و مرد در مشاوره حضور نداشته باشد، این عدم حضور مرد مانع از ادامه مشاوره نمی شود و در نتیجه مرکز مشاوره گواهی عدم طلاق صادر می کند. اما در این روش درخواست طلاق به دلیل حق طلاق زن در دادگاه خانواده بررسی می شود و حتی در صورت عدم رضایت مرد، دادگاه می تواند حکم طلاق را صادر کند.

بیشتر بخوانید  تربیت دختر و پسر تفاوت دارد


 حضور زوجین در مشاوره

زوج هایی که به مشاوره طلاق مراجعه نمی کنند چه استثنایی دارند؟

در پاسخ به سؤالاتی در مورد آثار و پیامدهای غیبت در مشاوره طلاق گفتیم که اگر طلاق طلاق توافقی باشد، زن و مرد ملزم به حضور در مشاوره هستند و اگر یکی از زوجین در این جلسات مشاوره شرکت کنند، نتیجه آن این است که درخواست طلاق آسان نیست. زیرا در صورت صدور گواهی امتناع از طلاق از سوی مرکز مشاوره، شخص یا وکیل وی نمی تواند برای طلاق در دادگاه خانواده حاضر شود و دعوای طلاق رد می شود.

اما در مواقعی که نبود وجه برای مشاوره لازم نیست و می توان بدون حضور مرد یا زن گواهی امتناع از طلاق اخذ کرد. بنابراین در این قسمت به این سوال پاسخ می دهیم که استثنائات زوجینی که به مشاوره طلاق مراجعه نمی کنند چیست؟

باید بخوانید:

اولین استثناء عدم وجود وجه از مشاوره طلاق این است که اگر شواهد نشان دهد که یکی از زوجین در جلسه مشاوره طلاق حضور ندارد، مشاوره می تواند با فرد حاضر حتی بدون حضور یک یا هر دو زن و مرد ملاقات کند. . .ادامه مشاوره و پس از طرح سوال در مورد دلایل طلاق و ارائه مشاوره های لازم، گواهی عدم انصراف از طلاق را در جریان دادرسی طلاق قراردادی صادر کنید.

یکی دیگر از استثناهای عدم وجود وجه در مرکز مشاوره اقامت زوج یا یکی از آنها در خارج از کشور است و به دلیل عدم حضور در ایران، مراکز مشاوره تنها با حضور وکیل می توانند گواهی عدم انصراف از طلاق برای ارجاع پرونده به دادگاه خانواده


سوالات متداول


1- آیا حضور زوجین در جلسات طلاق الزامی است؟

بله، زوجین طبق قانون و رویه جاری باید در جلسات طلاق حضور یابند و گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت و ضمیمه دادخواست طلاق کنند که در مقاله توضیح داده شده است.


2- در چه شرایطی امکان عدم حضور زوجین در جلسه مشاوره طلاق وجود دارد؟

در صورتی که ثابت شود زن یا مردی به دلایل موجه نمی توانند در این جلسات شرکت کنند و یا در خارج از کشور اقامت دارند، تشکیل جلسات الزامی نیست.


3- عدم حضور در مشاوره طلاق چه عواقبی دارد؟

عدم حضور در جلسه مشاوره طلاق مانع از ادامه مشاوره نمی شود و پس از برگزاری مشاوره با حضور یکی از زوجین، گواهی فسخ طلاق صادر می شود و می توان تقاضای طلاق را مطرح کرد. رضایت هر دو زوج در دادگاه الزامی است و اطلاعات کامل در این زمینه در مقاله آمده است.


دیدگاهتان را بنویسید