مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا زمان برگزاری اعیاد تاسو و عاشورا در مرداد 1401 تغییر کرد؟ / چرا زمان عاشورا و تاسوعا در عراق و ایران متفاوت است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از شمانیفس، رؤیت هلال ماه محرم شب گذشته در منطقه ما با وجود بررسی های متعدد با چشم غیر مسلح تایید نشد، بنابراین فردا (یکشنبه) اولین محرم سال است. 1444 هجری قمری در تقویم ایران، در صورت تغییر این روز در عراق، یکشنبه و دو شنبه 25 و 17 مرداد به عنوان تعطیلات عاشورا و تاسوعای حسینی اعلام شد.

در اطلاعیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است:

به نام خدا

رؤیت هلال محرم شب گذشته در منطقه ما با وجود بررسی های متعدد با چشم غیر مسلح تایید نشد، بنابراین فردا (یکشنبه) اولین محرم سال 1444 میلادی است.

دفتر آیت الله سیستانی – نجف اشرف

طبق تقویم رسمی امروز شنبه 17 مرداد ماه اول محرم اعلام شد و تاسوعا و عاشورا در روزهای 16 و 17 مرداد (یکشنبه و دوشنبه) برگزار شد. اما اگر مبنای تاریخ جدید باشد تاسوعا و عاشورا دوشنبه و سه شنبه خواهد بود.

زمان اعیاد تاسو و عاشورا در مرداد 1401

لازم است بدانید که با وجود این تفاوت های قانونی، تعطیلات رسمی در ایران تغییری نکرده است.

تاریخ عاشورا در تقویم شمسی: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

تاریخ عاشورا در تقویم قمری: 10 محرم 1443

تاریخ عاشورا بر اساس تقویم میلادی: ۸ اوت ۲۰۲۲

روز عاشورا چه روزی است؟

در دهمین روز از ماه محرم سال 61 هجری قمری، امام حسین (ع) به همراه یارانش به جنگ با سپاه عمر بن سعد رفتند و سرانجام برای حفظ دین اسلام در سرزمین کربلا کشته شدند. . زنده.

ریشه کلمه عاشورا

ریشه کلمه عاشورا در زبان های سامی به معنای دهم است. این روز در واقع دهمین روز ماه است.

بیشتر بخوانید  تصاویر دلخراش از کشف خودروی سقوط کرده 206 زن جوان پس از شش ماه از سد / فیلم

عاشورا یعنی چه؟

در زبان عربی عدد 10 را عاشور می نامند، اما طبق روایاتی که وارد شده، از زمان وفات امام حسین (ع) در کربلا، عاشورا نامیده می شود.

واقعه عاشورا

امام حسین علیه السلام در روز عاشورا سوار بر اسب شد و پس از نماز صبح به همراه سپاه دشمن به حج رفت. یکی از وقایع مهم صبح عاشورا این بود که حر بن یزید ریاحی از لشکر دشمن جدا شد و به لشکر امام حسین (ع) پیوست. در آغاز جنگ حملات گروهی شکل گرفت. سپس جنگ به صورت انفرادی ادامه یافت. پس از شهادت یاران غیرهاشمی امام، نوبت به یاران بنی هاشمی رسید. ابتدا حضرت علی اکبر (علیه السلام) فرزند امام حسین (علیه السلام) و بعد از ایشان بقیه اهل بیت امام (علیه السلام) به میدان آمدند و یکی پس از دیگری کشته شدند. پس از شهادت حضرت عباس (ع) امام حسین (ع) وارد میدان شد.

آیا زمان برگزاری اعیاد تاسو و عاشورا در مرداد 1401 تغییر کرد؟  / چرا زمان عاشورا و تاسوعا در عراق و ایران متفاوت است؟

ماجرای شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا

لشکر دشمن از رویارویی با امام حسین (ع) بیم داشت. شمر بن ذی الجوشن به تک تیراندازان لشکر خود دستور داد به امام تیراندازی کنند. پس از جراحات فراوانی که بر امام وارد شد، سنان بن انس به گلوی او شلیک کرد. سنان بن انس سر امام حسین (علیه السلام) را برید و به ولى بن یزید داد. پس از شهادت نوه پیامبر به دستور عمر بن سعد تعدادی از سپاهیان دشمن سوار بر پیکر شهید شدند. مختار ثقفی علاوه بر قیامی که برای خونخواهی شهدای کربلا انجام داد، دستور داد دست و پای این افراد را با میخ های آهنی بر زمین بکوبند و بدنشان را زیر پا بگذارند تا تمام اعضای بدنشان جدا شود. همچنین دشمنان خیمه ها را آتش زدند و زنان و کودکان را به اسارت گرفتند.

بیشتر بخوانید  زلزله‌ ۴.۳ ریشتری سرپل ذهاب را لرزاند

پیشینه تاریخی عاشورا

در دهم محرم سال 61 هجری قمری، جنگی بین لشکر امام حسین (ع) و لشکر اعزامی یزید بن معاویه در مکانی به نام کربلا روی داد. دلیل یزید برای این جنگ این است که با امام حسین (ع) بیعت نکرد. از سوی دیگر امام حسین (ع) حکومت یزید را غیر قانونی و نامشروع می دانست.

اقتباس تاریخی عاشورا

طبق برخی محاسبات نجومی، عاشورای سال 61 هجری قمری برابر با سه شنبه 20 مکه 59 هجری قمری (9 اکتبر 680 میلادی) است. اما بر اساس محاسبات جدولی گاهشماری متعارف هجری قمری، این روز مصادف با چهارشنبه 21 مهر (10 مهر) همان سال است.

روز فضیلت عاشورا

در روز عاشورا در نقاط مختلف به ویژه در مساجد و مجالس دسته‌های عزاداری با سینه و زنجیر برپا می‌شود و با عزاداری امام حسین (ع) نام و یاد آن حضرت را حفظ می‌کنند. خواندن حج عاشورا نیز در این روز مستحب است. مردم در روز عاشورا نذر می کنند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: عاشورا روزی است که حسین (ع) در میان یارانش مرده افتاد و یارانش نیز در اطراف او دفن شدند.

پیشینه تاریخی عزاداری امام حسین (ع)

اولین مراسم عزاداری حضرت زینب (س) خواهر امام حسین (ع) در زندان شام برگزار شد. همچنین دختر سه ساله حسین، حضرت رقیه (علیها السلام) در زندان بارها برای پدرش گریه می کرد تا اینکه دستور دادند سر بریده پدر را نزد او ببرند که باعث مرگ او شد. وفات دختر سه ساله امام حسین (ع) در سوریه غوغایی به پا کرد و سرانجام یزید صلاح اسرای کربلا را آزاد کرد و به مدینه فرستاد. همچنین از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که تا بیست سال پس از وفات پدر، هر وقت می خواست آب بنوشد، گریه می کرد. می گویند روزی بنده ای از او پرسید: «ای فرزند رسول خدا! آیا وقت آن نرسیده که غم تو تمام شود؟» فرمود: «وای بر تو! حضرت یعقوب دوازده پسر داشت که خداوند یکی از آنها را از چشمانش پنهان کرد.» چشمانش از گریه ابری، سرش سفید و کمرش از غم خم شده بود، با اینکه پسرش زنده بود، به چشم خود دیدم که پدرم برادر و عمو و هفده نفر از خانواده ام قرباني من شدند، غم من چگونه تمام مي شود؟

بیشتر بخوانید  شناسایی ۱۸ بیمار جدید کرونایی در کاشان

عزاداری امام حسین (علیه السلام) در ابتدا به صورت شعرخوانی بود، اما به مرور زمان به صورت مداحی، مناجات خوانی، سینه زنی، تعزیه و حجاب اجرا می شد.

عاشورا غم انگیز در میان غیر مسلمانان

عزاداری و عزاداری در روز عاشورا فقط مختص شیعیان نیست. در ارمنستان، جامائیکا و ترینیداد و توباگو عزادار امام حسین (ع) هستند.

حکم روزه روز عاشورا

در روایات، روزه روز عاشورا مکروه است; اما در روز عاشورا باید تا عصر بدون نیت روزه از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *