مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا ریزش پوست سر نوزاد طبیعی است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگزمای پوست سر در کودکان و نوزادان

ریزش پوست سر در نوزادان بسیار رایج و قابل توجه است.
اگر به سر نوزاد دقت کنید متوجه می شوید که پوست سر نوزاد با بقیه فرق دارد. شوره سر که اغلب در تمام یا قسمتی از سر ایجاد می شود، معمولا تا ماه سوم از بین می رود.
گاهی اوقات این لایه برداری ها را می توان با سایر مشکلات پوستی مانند اگزما اشتباه گرفت، اما تفاوت این بیماری با اگزما در این است که با اگزما، فرد دچار خارش و ناراحتی پوستی می شود، اما در سر نوزاد پوسته شدن نیست، خارش است. ایجاد شده
اگرچه والدین این نوزادان نگران می شوند، اما با تعدادی از درمان های خانگی می توان پوسته شدن سر نوزاد را تا حدودی کاهش داد. البته اگر به تازگی بچه دار شده اید، قبل از هر اقدامی باید به پزشک اطفال خود مراجعه کرده و در مورد کندن سر نوزاد با او صحبت کنید.

1- در روزهای اول پس از تولد، نوزاد را معمولا یک روز در میان به دستشویی می برند. هنگام حمام کردن، می توانید به آرامی سر کودک خود را با انگشتان خود یا یک پارچه نرم مالش دهید. لازم به ذکر است که برای این کار باید ناخن ها کوتاه باشد تا سر نوزاد آسیب نبیند.
بعد از ماساژ سر می توانید از شامپو بچه برای شستن سر کودک استفاده کنید تا ریزش آن کاهش یابد.
بعد از از بین رفتن شوره های زیاد، دفعه بعد سعی کنید استفاده از شامپو بچه را به دو بار در هفته کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  روش صحیح دادن کیوی به کودکان


اگزمای پوست سر

2- قبل از ریختن آب روی سر نوزاد و شامپو کردن، موهای کودک را با برس بسیار نرم برس بزنید. این کمک می کند تا پوست سر کودک به راحتی جدا شود. مراقب باشید در هنگام شانه زدن به پوست سر نوزاد آسیبی وارد نشود، اگر در هنگام شانه زدن با قرمزی پوست سر نوزاد مواجه شدید، فورا این کار را متوقف کنید. لازم به ذکر است که پوست نوزادان حساس و لطیف است و این کار باید به آرامی و با حوصله انجام شود تا باعث تحریک پوست سر نشود.

3- توصیه می شود حدود 15 دقیقه قبل از استحمام سر نوزاد را با روغن زیتون مالش دهید تا به راحتی و با آسیب کمتری پوسته های سر نوزاد جدا شود.

نکته 1: اگر پوست کندن سر نوزاد با خروج مایع از آن همراه است، حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید، زیرا خروج مایعات می تواند نشانه عفونت باشد و نیاز به مراقبت های پزشکی است.
نکته 2: اگر والدین احساس کردند که کندن سر نوزاد با خارش یا درد همراه است، سریعاً به پزشک اطفال اطلاع دهند.
نکته 3: اگر پوسته پوسته شدن در قسمت هایی از سر که مو ندارد و تغییر شکل داده است ایجاد شد، حتماً محلول های ذکر شده را برای کاهش پوسته پوسته شدن سر نوزاد انجام دهید.
نکته 4: پس از مالیدن روغن زیتون به سر نوزاد، انگشتان خود را با حرکات دورانی به آرامی روی سر نوزاد حرکت دهید و این کار را چند روز ادامه دهید تا فلس های روی سر نوزاد کم شود.

بیشتر بخوانید  به کودکانتان این رفتارها را بیاموزید


جرم گیری سر نوزاد

چند نکته برای جلوگیری از خشکی پوست نوزاد

1- هرگز از صابون معمولی برای استحمام نوزادان استفاده نکنید زیرا منجر به خشکی و آسیب به پوست می شود. به جای آن از شامپو و صابون بچه استفاده کنید.

2- پس از استحمام نوزاد، بلافاصله بدن او را با یک حوله تمیز کاملا خشک کنید.

3- بعد از خشک شدن پوست نوزاد بعد از حمام، سعی کنید روغن بچه یا ژل نفتی دارویی را به تمام بدن و صورت نوزاد بمالید.

4- برای جلوگیری از حساسیت پوستی در نوزادان، لباس نوزاد را جدا از لباس سایر اعضای خانواده بشویید. همچنین سعی کنید از صابون مخصوص لباس کودک استفاده کنید (پودر هم موجود است) و اگر پوست نوزاد قرمز و خارش کرد، مواد شوینده لباس او را عوض کنید.


خشکی پوست سر در نوزادان

5- اگر پوست نوزادتان خیلی خشک است، می توانید از یک مرطوب کننده در اتاق استفاده کنید یا یک قابلمه آب روی آتش بگذارید تا خشکی هوای خانه برطرف شود.

6- پوست نوزاد حساس است. بنابراین لباس های نخی با کیفیت و نسبتا گشاد را برای آنها انتخاب کنید.
حتی در فصول سرد سال سعی کنید لباس هایی که با پوست نوزاد (لباس زیر) تماس دارند را از پنبه مرغوب تهیه کنید و با لباس های گرم بافتنی یا پشمی بپوشانید.

7- پوشک نوزاد را تقریباً هر 4 تا 6 ساعت عوض کنید تا پاهایش ملتهب و نسوزند. البته اگر زیاد ادرار می کنید یا مدفوع می کنید فورا پوشک او را عوض کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *