مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا رنگ سیاه با افسردگی مرتبط است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


رنگ سیاه

مشکی رنگ افسردگی است!

چرا در عروسی ها مشکی می پوشید؟ او می گوید: «لباس شب باید مشکی باشد. “زیبا و سنگین.” می گویید چرا رنگ کت همیشه مشکی است. او می گوید: «تمرین با رنگ های دیگر به خوبی هماهنگ می شود.

دکتر فربد فدایی، روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی در مورد تاثیر استفاده از رنگ های تیره بر سلامت روان گفت: تا به امروز هیچ تحقیقی در مورد اثرات منفی روانشناختی انجام نشده است. پوشیدن لباس تیره روی مردم منطقاً پوشیدن لباس های تیره نمی تواند تأثیر مثبت یا منفی بر سلامت روان داشته باشد. توجه شده است که افراد افسرده رنگ های تیره را ترجیح می دهند. اگر فرد در وضعیت عاطفی خوب و شاد باشد، رنگ های روشن را برای لفاف خود ترجیح می دهد.

تحقیقات انجام شده در مورد تأثیر رنگ ها بر انسان نشان داده است که تأثیر رنگ های مختلف بر وضعیت روحی افراد در کوتاه مدت و وضعیت فیزیولوژیکی افراد که برخی از آنها زیستی و برخی دیگر به دلیل تأثیر رنگ های مختلف مانند نماد هستند. . به عنوان مثال رنگ های سرد مانند آبی روشن محیط را خنک تر می کند. رنگ های گرم مانند نارنجی باعث می شود که محیط گرم تر به نظر برسد. زرد روشن نشاط را به ارمغان می آورد، آبی و سبز تسکین می دهد و قرمز تداعی می کند. سفید به معنای خلوص و بی گناهی است و صورتی نشان دهنده تعدیل احساسات است. «در عین حال، استفاده از رنگ های خاص نمی تواند باعث بیماری از جمله بیماری روانی شود.

بیشتر بخوانید  علت بیضه پایین نیامده (پنهان یا نهفته داخل شکم) چیست؟+ درمان کریپتورکیدیسم

وی دلیل انتخاب رنگ توسط فرد را جدای از علاقه به استفاده از دستگاه به آن نیز می داند و توضیح می دهد: انتخاب رنگ توسط افراد جنبه نمادین دارد. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از دستگاه مورد نظر در انتخاب رنگ نقش دارد. «در این صورت بهتر است به خواسته ها و سلایق فرد توجه شود و از هرگونه افراط و تفریط و اعمال سلیقه شخصی برای دیگران خودداری شود.

کودکان و رنگ ها
دکتر فدایی می گوید: به طور سنتی از رنگ های روشن و رنگارنگ برای پوشاندن لباس های کودکان استفاده می شود و آنها طبیعتا عاشق این رنگ ها هستند. «در این صورت بهتر است سلیقه کودکان را رعایت کنیم و رنگ خاصی را به آنها تحمیل نکنیم.

بیماران و رنگ ها
وی گفت: معمولاً از رنگ های سفید یا روشن برای پوشش بیماران استفاده می شود، اما دلیل اصلی آن همین است. یعنی آلودگی و ناخالصی پوشش باید سریعتر شناسایی و تعویض شود. در هر صورت هر رنگی که یادآور طبیعت و زندگی باشد برای پوشش بیماران بستری مناسبتر است زیرا یادآور شور زندگی در آنهاست.»
دکتر فدایی با اشاره به مطالعه‌ای که چند سال پیش در مورد ترجیح رنگ‌ها بر روی نمونه‌ای از مردان و زنان سالم و بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی شدید انجام شد، می‌گوید: «مشخص شد که رنگ‌ها سبز، آبی و صورتی هستند. در مقابل، آنها قهوه ای، خاکستری و سیاه را دوست نداشتند. در بیماران مبتلا به بیماری روانی شدید، رنگ قرمز جایگزین رنگ صورتی شده است. همچنین این افراد رنگ زرد را دوست نداشتند. مطالعه دیگری که من فقط بر روی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی (اختلال افسردگی اساسی) انجام دادم، نشان داد که رنگ های تیره، به ویژه سیاه، اولین انتخاب آنهاست.

بیشتر بخوانید  درمان بیماری ریه (فیبروز کیستیک)

مردم طبیعت، مردم شادتر
دکتر سید حسن حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران نیز درباره جامعه شناسی انتخاب رنگ های تیره به عنوان پوشش در برخی جوامع می گوید:. به عنوان مثال در استان هایی مانند گیلان، مازندران و مناطق کوهستانی مردم تمایلی به استفاده از رنگ های تیره ندارند و لباس های خود را از رنگ های شاد و روشن می سازند. در سفر به این نقاط می‌توانید لباس‌ها و گل‌های رنگارنگ عشایر بختیاری، کرد، ترکمن، مازن و گیلکی را ببینید، زیرا این مردم در طبیعت زیبا زندگی می‌کنند، پس طبیعت اطراف را رنگ آمیزی کنید. انعکاس گل های آبی دریایی، سبز جنگلی، زرد، نارنجی، سرخابی، قرمز، بنفش دشت ها در لباس ساکنان این مناطق دیده می شود. به طور کلی، مردم روستایی که هماهنگ با طبیعت زندگی می کنند، از رنگ های شادتر برای پوشش استفاده می کنند، اما در مناطق شهری استفاده از رنگ های تیره بیشتر شده است. «در روستاها حتی زنان چترهای رنگارنگ و گلدار می پوشند، در حالی که همه چترهای شهری برای پوشاندن خود چتر سیاه می پوشند.

حتی برخی فکر می کنند استفاده از رنگ های خاص برای مردان اشتباه است، مثلاً پوشیدن قرمز برای مردان نامناسب است. در حالی که دین مبین اسلام هیچ گاه محدودیت رنگی برای مسلمانان قائل نشده است. «حتی با نگاهی به لباس برخی مراجع می‌بینیم که پیراهن‌های سفید و روشن، لباس‌های کهربایی و کفش‌های شتری بر تن دارند.

منبع: salamat.ir


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *