طبق بند (5) ماده (2) قانون طبقه بندی معلمان ، صلاحیت عمومی (ویژگی های رفتاری) مجموعه ای از صلاحیت ها است که ویژگی های شخصیتی و ویژگی های فرد را تنظیم می کند ، از جمله باورها ، نگرش ها ، عقاید و رفتارهای مبتنی بر ارزش ، فرهنگی و نظام اخلاقی جامعه و سیستم آموزشی کشور ، که زمینه را برای کار فداکارانه آماده می کند و پایبندی فرد به ارزش ها ، قوانین و مقررات را نشان می دهد. این مدارک مستقل از صلاحیت های عمومی در حین خدمت بوده و در حین خدمت ارزیابی می شوند.
مفاد این پاراگراف در مورد ارزیابی باورها ، نگرش ها و باورها علاوه بر زمینه های رفتاری و عملکردی ، اگرچه بسیار مهم و بسیار حساس است ، باید توجه داشت که اگر سازوکار دقیق مشخص نباشد ، ممکن است مغایر ماده 23 ماده قانون اساسی. به نظر می رسد که تفتیش عقاید و پرخاشگری و سرزنش افراد را فقط به دلیل داشتن نظر نادرست منع می کند. همچنین ، عدم دقت در ظرافت های آن می تواند منجر به نقض سیستم اداری شود که مغایر با بند “10” اصل سوم قانون اساسی خواهد بود.