آیا در مذاکرات برای احیای برجام به توافق امیدواریم؟



به گزارش سلام نو، سیدجلال ساداتیان در شرق نوشت: هفته گذشته تحرکات دیپلماتیک داشتیم از جمله سفر آقای انریکه مور معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از تهران. رئیس جمهوری اسلامی ایران در عمان؛ بحث‌ها در مورد هر یک از این سفرها بالا گرفت و بازتاب مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای پس از سفر به این گمانه‌زنی دامن زد که رویدادهایی در راه است، همراه با برخی اظهارات ناامیدکننده از سوی برخی مقامات آمریکایی، از جمله قطعنامه 62 رای سنا که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته بود از این کار خودداری کند. از لیست تروریستی FTO خارج شود و به تبع آن مخالفت با لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهارات آقای مورا و رئیسش آقای بورل که قول خوش بینی نسبت به این توافق داده بودند، به اقدامات دیپلماتیک جدید و بعضا سری اشاره می کند. توسط Is.

انریکه مور پس از بازگشت از ایران در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شد و گفت اسنادش کپی شده است که به نفوذ سیستم امنیتی اسرائیل در آلمان و میزان نقش اروپایی ها در پیشبرد توافق برجام نسبت داده شده است. اسرائیل و حامیان غربی آن در ایالات متحده و اروپا؛ به همین دلیل تلاش های زیادی برای تخریب آن صورت گرفت.

از سوی دیگر سفر امیر قطر مهم تلقی شد، زیرا آنها در دیدار خصوصی با رهبری پیام های مهمی مبنی بر ابراز علاقه به حل و فصل برجام و همچنین مسائل منطقه ای مبادله کردند. سفر را در مورد مسائل دوجانبه توصیف کرد!

بیشتر بخوانید  اولویت سازمان ملل و متحدانش افغانستان و مبارزه با تروریسم است

موضوع دیگر سفر آقای رئیسی رئیس جمهور به عمان است. عمان که همواره به عنوان کشوری با روابط خوب با غرب از یک سو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر شناخته می شود، همواره نقش میانجی را در بسیاری از مناقشات ایفا کرده است. آیا این بار به گونه ای است که اختلافات مربوط به زندانیان آزاد شده مانند خانم زاغری و عسیری و انتقال پول های ایرانی که از عمان به انگلیس رفته و مشخصا هنوز به ایران نرسیده است و حتی مشکل آقای زاغری را حل کند. احمدرضا جلالی یا بیشتر، آیا این نقش مهمتر و مسائل مهمتری در مورد بردامی و احتمالاً مسائل منطقه ای خواهد داشت؟ آیا بعید نیست که دیگران به عمان دعوت شده باشند تا به طور مستقیم و غیرمستقیم اختلافات را با رئیس جمهور ایران در میان بگذارند!؟

آنچه از تمام این تحرکات می توان نتیجه گرفت این است که علیرغم اقدام سریع سناتورهای آمریکایی که با موافقت 16 سناتور دموکرات توانستند با 62 رای قطعنامه مخالفت با خط قرمز اعلام شده ایران برای لغو تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کنند. ، دولت برای اینکه آمریکا و تیم مذاکره کننده آن را متعهد به عدم تعهد در این زمینه کند، تلاش زیادی برای بازکردن این بن بست انجام شده است. اکنون سوال مهم این است که چه کسی در این وزنه برداری موفق خواهد شد. تیم اسرائیلی و سناتورهای آمریکایی یا تلاش های ذکر شده میانجی ها!! باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید