مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا درمان نارسی شدید با (فیلتر ذهنی) را می دانید؟!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چگونه نارسی شدید را درمان کنیم؟

بعضی ها با کوچکترین اتفاقی عصبی می شوند. در واکنش های این افراد احساسات حرف اول را می زند و خبری از تفکر و منطق نیست. در جامعه ما چنین است افرادی که زودتر یا به اصطلاح نازک نارنجی رنج می برند میگویند.

زندگی این افراد مانند یک ملودرام احساسی است و گاهی اوقات واکنش غیرقابل پیش‌بینی نسبت به برخی اتفاقات نشان می‌دهند که به دلیل قطع ارتباط با برخی از نزدیکان خود. دلگرم کننده برای یادگیری نکاتی برای شروع طراحی به جلسه Draw & Discover بپیوندید.

مسلم رومیانی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: یکی از معیارهای تضمین سلامت روان انسان، داشتن روابط بین فردی سالم است. انسان موجودی اجتماعی است که رشد شخصیت او از طریق روابط اجتماعی امکان پذیر است.

رنج یا نارنجی لاغر یکی از مسائلی است که این تعاملات بین فردی را زیر سوال می برد و گاه باعث از هم گسیختگی این روابط می شود.

تحریک پذیری شدید و حساسیت زیاد در رفتار این امر منجر به عدم اعتماد به نفس و نوعی خودآزاری عاطفی می شود. صحبت با کودکان و حتی بزرگسالانی که از این مشکل رنج می برند آسان نیست.

چون یا در اولین لحظه حرف زدن و نحوه صحبت شما ناراحت می شود یا بعد از ساعت ها فکر کردن به تک تک کلمات و جمله های یک مکالمه کوتاه که فقط چند دقیقه طول کشید.

افرادی که بسیار حساس هستند و به راحتی ناراحت می شوند، اغلب همه حرف ها و رفتارهای دیگران را به خودشان نسبت می دهند و با نگرش منفی در مورد مسائل صحبت می کنند. به همین دلیل معمولا ترجیح می دهند در جمع نباشند و تنهایی را ترجیح می دهند.

غافل از اینکه تنها و منزوی هستند، حساسیت خود را افزایش داده و احساسات منفی خود را افزایش می دهند. روانشناسان و کارشناسان به این افراد توصیه می کنند که با دید مثبت خود را در موقعیت های جدید قرار دهند و از واقعیت فرار نکنند.

گفته می شود افرادی که در کودکی به والدین خود علاقه زیادی داشتند می توانند مانند بزرگسالان حساس و تحریک پذیر شوند. عده ای برعکس فکر می کنند و بر این باورند که عدم محبت و بی توجهی والدین باعث حساسیت و تند شدن فرزندان می شود.

علاوه بر این، تعداد فرزندان خانواده، ترتیب و تفاوت سنی آنها، نحوه رفتار و تربیت والدین، محیط اجتماعی که کودک در آن تربیت می شود و ده ها عامل دیگر می تواند در ایجاد این حساسیت موثر باشد.

اما باید بدانید که حساسیت بیش از حد به موضوعات و مسائل مختلف ویژگی ای است که در اختلالات شخصیتی مختلف و در زمان بیماری های روانی مورد توجه قرار خواهد گرفت، اما بدون این اختلالات و بیماری ها، فرد می تواند خیلی سریع دچار آلرژی شده و دچار آن شود.

از طرفی باید به این نکته نیز توجه داشت که حساسیت بیش از حد به خصوص در افراد وسواسی بیشتر از سایرین است و اغلب در افراد وسواسی شاهد حساسیت بیش از حد به مسائل مختلف زندگی هستیم.

این افراد معمولا با نگاهی وسواس گونه به مسائل مختلف زندگی می نگرند و بر اساس نظر خود آنها را ارزیابی می کنند. بر این اساس گفته می شود که حساسیت بیش از حد یکی از نشانه های وسواس است و وسواس فکری یا رفتاری می تواند به این شکل بروز کند.

علاوه بر این افراد، خیلی ها هم هستند که مشکلشان به هیچ یک از این موارد مربوط نمی شود، اما حساس هستند و از این موضوع رنج می برند که به گفته این کارشناس، شیوه فرزندپروری، ترتیب و تعداد فرزندان، توجه بیش از حد خانواده یا عدم توجه توجه و بی توجهی به کودک در محیط خانه یکی از عواملی است که می تواند چنین احساسی را در افراد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  فواید و عوارض تزریق عضلانی کورتون

راه های خلاص شدن از شر نوزادان نارس

  • بیماران اولیه مشکلات را تحمل نمی کنند

زبان عامیانه “حساس” به مردم گفته می شود که مجبور نیستند از هیچ مشکل جسمی، ذهنی یا عاطفی رنج ببرند. چنین افرادی با کوچکترین مشکل یا برخورد احساس ناراحتی و رنجش می کنند و معمولاً طرف مقابل را مقصر می دانند.

این افراد هرگز متوجه نمی شوند که ممکن است در برخی موقعیت ها اشتباه کرده باشند. اگر به چند چیز توجه کنید و سعی کنید آنها را در زندگی خود انجام دهید، افراد اولیه با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد.

مبتلایان اولیه قبل از تلاش برای اصلاح این رفتار باید کاملاً متقاعد شوند که می توانند خلق و خوی خود را تغییر دهند اما در نتیجه گیری عجله نکنند و اگر این کار را انجام دهند مطمئناً پس از مدتی تغییر خواهند کرد.

  • از خواندن افکار خودداری کنید

خواندن افکار به معنای تصمیم گیری یا قضاوت بدون بررسی کافی رابطه بین خود و طرف مقابل است. افراد اولیه باید مراقب باشند که بر اساس احساس خود یا رفتارشان با شخص دیگری تصمیم نگیرند.

گاهی گفته های انسان با حقیقت متفاوت است. پرتقال های نازک اگر ذهنیت منفی نسبت به حریف داشته باشند، این ذهنیت باعث می شود که هر حرف و حرکتی را به درستی درک نکنند که طبیعتا با رفتارهای نامناسب واکنش نشان خواهند داد.

  • از نظر احساسی بحث نکنید

افرادی که بیشتر استدلال های خود را بر اساس احساسات خود مطرح می کنند، فکر می کنند که احساسات منفی آنها منعکس کننده واقعیت منفی طرف مقابل است. در واقع این افراد وقتی احساس می کنند از کسی متنفرند.

فکر می کنند چون طرف مقابل بد است، احساس منفی دارند. اگر ممکن است اینطور نباشد، ممکن است به دلیل تجربه ناموفق خود با آن شخص، چنین احساسی داشته باشد.

  • اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است

این اشتباه است که انتظار داشته باشیم نتیجه روابط بین فردی آنطور که ما می خواهیم و می خواهیم پیش برود. اختلاف نظر در بیشتر روابط بین فردی اجتناب ناپذیر است. پس رابطه ما باید همیشه خوب باشد، باید کنار گذاشته شود.

  • از فیلتر ذهنی استفاده کنید

فقط به جنبه هایی از روابط بین فردی که در آنها تفاوت سلیقه وجود دارد نگاه نکنید. گاهی اوقات در گفتگو با طرف مقابل ده ها نکته مثبت و تنها یک نکته منفی جزئی می بینید و تنها همین نکته توجه شما را جلب می کند و نمی گذارد خوبی آن رابطه بین فردی را در خود ببینید.

گاهی این نکته منفی روی کل رابطه شما تاثیر می گذارد و شما و طرف مقابل را تلخ می کند. پس با استفاده از فیلتر ذهنی می توانید به نکات مثبت بیشتر توجه کنید.

  • با عجله تصمیم نگیرید

در پاسخ به رفتار و گفتار دیگران نباید تصمیم عجولانه گرفت. چنین نتیجه گیری هایی معمولاً غیرمنطقی و عجولانه هستند، به این معنی که هیچ مبنای منطقی ندارند. برخی از افراد در برابر کوچکترین حرف یا رفتاری که با ذائقه آنها سازگار نیست واکنش نشان می دهند.

سریع و غیر منطقی واکنش نشان دهید. گاهی اوقات این واکنش های عجولانه می تواند منجر به جدایی از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده شود. اگر هیچ یک از موارد بالا مشکل شما را حل نکرد، می توانید به یک مشاور خوب مراجعه کنید و در کلاس های مهارت های بین فردی شرکت کنید. برای حل این مشکل به شما کمک زیادی می کند.

  • اعتماد به نفس پایین و حساسیت مفرط
بیشتر بخوانید  ۱۵ خوراکی‌ مفید که باید شب امتحان خورده شود

افرادی که عزت نفس خوبی دارند معمولا زندگی بهتری را تجربه می کنند و شرایط زندگی بهتری خواهند داشت. این وضعیت تا آنجا پیش می رود که به گفته دکتر ناظمی جا، عدم اعتماد به نفس حتی می تواند باعث ایجاد حساسیت و درد سریع شود.

اعتماد به نفس پایین یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود یک فرد حساس باشد و سریع رنج بکشد. نباید فراموش کنیم که حساسیت بیش از حد افراد به اعتماد به نفس آنها بستگی دارد. یعنی این افراد به دلیل نوع زندگی و شرایطی که دارند.

حساس هستند و نسبت به دیگران حقیر به حساب می آیند، نمی توانند حرف و نظر دیگران را تحمل کنند و چنین رفتارهایی از خود نشان دهند.

  • حساس باش

او آنقدرها دوست ندارد، اما کاری از دستش بر نمی آید. او حساس است و به خاطر حرف های دیگران خیلی زود ناراحت می شود. او تصمیم می گیرد سفرهای خود را کوتاه کند، روابط اجتماعی خود را قطع کند و در خانه بماند تا چیزی او را ناراحت یا کسی را ناراحت نکند.

غافل از اینکه این کناره گیری فقط حال او را بدتر می کند و حساسیت او را افزایش می دهد. البته او اغلب کار می کند و سعی می کند رفتارهای اشتباه خود را تغییر دهد، اما چون برایش سخت است.

در همان ابتدا توبه می کند و به همان روال باز می گردد. یعنی حساسیت و غم، بعد تنهایی و فرار از موقعیت برای کاهش آن همه بدبختی و بعد بدتر شدن مشکل و بدتر شدن اوضاع.

همانطور که روانشناس توصیه می کند، این افراد ابتدا باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرند و هر کاری که می توانند -مثل یک گفتگوی مثبت با خودشان- انجام دهند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. همچنین ایجاد خودآگاهی و کسب شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف آنها برای افزایش اعتماد به نفس آنها خوب است.

  • از جمعیت فرار نکنید

افرادی که حساس هستند معمولا دوست ندارند در جمع باشند و ترجیح می دهند تنها باشند. گروهی از این افراد هستند که همیشه از دست دیگران ناراحت هستند و به همین دلیل وقتی با هم هستند احساس بسیار بدی خواهند داشت.

در نتیجه طبیعی است که این افراد به تدریج از گروه کناره گیری کنند و تنهایی را ترجیح دهند، اما زمانی که از دیگران فاصله می گیرند، تفکر و نگرش منفی آنها نسبت به گروه و دیگران نیز تشدید می شود و در نتیجه موقعیت های جدید نمی توانند سازگار شوند. بودن.

بنابراین گاهی افراد حساس تصمیم می گیرند به جای حل مشکل از گروه فرار کنند و توانایی حل مشکل را ایجاد کنند و این دوری از گروه مشکلات آنها را بدتر می کند.

اولین و بهترین کاری که می توان برای این دسته از افراد انجام داد، مقابله با شرایط است. این بدان معناست که وقتی در جمع احساس ناراحتی می‌کنید یا از حرف‌ها و نظرات دیگران ناراضی هستید، نباید صحبت را قطع کنید.

توصیه می شود روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید اما قبل از این مرحله خودتان را بهتر بشناسید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و سپس مهارت های ارتباطی را بیاموزید و نحوه برخورد با هر رابطه را بدانید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مزایای درمانی قرص اتینیل استرادیول

وی ادامه می دهد: افرادی که حساسیت بیش از حد دارند اغلب از کمبود قدرت ابراز وجود رنج می برند و نمی توانند حرفه و نظر خود را به درستی بیان کنند. در نتیجه احساسات منفی آنها افزایش می یابد و این می تواند وضعیت آنها را بدتر کند.

همچنین مراقب باشید که همه رفتارها و حرفه های دیگران را به خود نسبت ندهید و بدانید که بسیاری از حرفه ها و رفتارها در مورد شما صدق نمی کند.

  • شما باید به دیگران کمک کنید

افرادی که با یک فرد حساس و تحریک پذیر زندگی می کنند معمولاً نمی دانند چگونه با آن برخورد کنند. اگر زیاد تحمل می کردند او را ناراحت می کردند و اگر کار زیادی برایش نمی کردند این شخصیت اخلاقی را تقویت می کردند.

پس بهترین کار چیست و چه کاری می توان برای کمک به این افراد انجام داد؟

لحن و نوع گفتار و همچنین زبان بدن ما باید متناسب با نیازها و شخصیت فرد باشد، اما با این کلمات باید به او کمک کنید تا رفتار خود را تغییر دهد و در موقعیت مناسب قرار گیرد.

اگر می خواهید به فردی که برای تغییر رفتارش حساس است کمک کنید، او را در موقعیتی قرار دهید و سپس به او کمک کنید موقعیتی را که در آن قرار دارد را بهتر درک کند و بپذیرد. همچنین باید به آنها فرصت دهید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و رفاه خود را بهبود بخشند.

  • کودکان را درست تربیت کنید

همانطور که گفته شد سبک فرزندپروری نیز در ایجاد این حساسیت موثر است و می تواند آن را تقویت کند یا به حل مشکلات کمک کند. دکتر ناظمی در این زمینه به والدین نیز توصیه می کند که فرزندان خود را طوری تربیت کنند که آماده رویارویی با فراز و نشیب های زندگی و واقع بین باشند.

یعنی بچه ها باید در شرایط اجتماعی عادی باشند و اینطور نیست که آنها را در محیط بسته تربیت کنیم و انتظار داشته باشیم در آینده زندگی اجتماعی موفقی داشته باشند.

چند نکته کوتاه و کاربردی برای خداحافظی با اضطرار

  • در هر صورت، ابتدا از دیگران انتظار بدترین ها را داشته باشید و برای تحمل آن آماده شوید. این باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. اما اگر همیشه انتظار یک کار خوب را داشته باشید، ممکن است به نتایجی که می خواهید نرسید.
  • روی خودتان شرط بندی کنید که بعد از یک گفتگوی جنجالی دیگر تحت هیچ شرایطی به آن فکر نکنید.
  • سعی کنید بیشتر با افراد خوش اخلاق، عصبی و افرادی که دوستشان دارید معاشرت کنید و به تدریج رابطه خود را با دیگران گسترش دهید.
  • با وجود اینکه رفتار خود را کنترل می کنید، دیگران را به روشی ساده و صادقانه از وضعیت روحی خود آگاه کنید. مثلاً به شخص دیگری بگویید که این رفتار یا کلمه شما را ناراحت کرده است.
  • برای نتیجه گیری در مورد رابطه یا نگرش دیگران و ارزیابی نگرش یا حرف تا حد امکان با افراد عاقل و با تجربه مشورت کنید.

همچنین بخوانید:

راه های مناسب برای جلوگیری از نارس بودن

علائم افسردگی در مردان

در اینجا چند پیشنهاد در مورد نحوه ظاهر یا گرفتن قرار ملاقات برای زوج های متاهل ارائه شده است


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *