آیا جوشاندن دوباره آب ضرر دارد؟



نظرات متفاوتی درباره جوشاندن دوباره آب وجود دارد. برخی از این نظرات حاکی از این است که جوشاندن دوباره آب هیچ ایرادی ندارد و برخی از نظرات به بررسی مضرات استفاده از آب دوباره جوشیده شده می پردازد. شاید کمی سخت به نظر برسد که هر بار بعد از پر کردن آب سماور و درست کردن چای، مجدد آب سماور یا چای ساز را عوض کنیم.


اما با آگاهی به مسائل و مشکلاتی که ممکن است در صورت نوشیدن آب دوباره جوشیده شده پیش بیاید، احتمالا نظرتان عوض خواهد شد و دیگر تعویض آب سماور بعد از یک بار جوشیدن، کار سختی به نظر نرسد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل موضوع جوشیده شدن دوباره آب را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


به هیچ عنوان، آب جوشیده شده را دوباره نجوشانید


فرقی ندارد که شما از چه آبی برای تهیه چای، قهوه و یا حتی شیر نوزادان استفاده می کنید. بسیاری از والدین با توجه به حساسیت های نوزادان، برای تهیه شیر خشک، خرید آب معدنی را ترجیح می دهند و از آب شرب شهری استفاده نمی کنند.


مسئله ی مهمی که وجود دارد این است که فرقی ندارد از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده می کنید. همین که مطمئن باشید آب ناسالم نیست، کافیست!


سالم بودن آب نوشیدنی اهمیت بسیار زیادی دارد. با هدف سالم ماندن آب معدنی استانداردهای متفاوتی برای ساخت انواع گالن آب معدنی در نظر گرفته می شود که این استانداردها به صورت مستقیم روی قیمت گالن آب معدنی نیز تاثیر مستقیم دارد. تقریبا تمام مردم نسبت به این مسئله آگاه هستند و از این رو برخی افراد، از دستگاه تصفیه کن استفاده می کنند. اما اشتباه رایجی که اکثر مردم در تهیه نوشیدنی های گرم و شیر خشک انجام می دهند، جوشاندن دوباره آب است.

بیشتر بخوانید  شهربازی حرم امام رضا به همراه آدرس


آیا جوشاندن دوباره آب ضرر دارد؟


چرا نباید آب جوشیده شده را دوباره بجوشانیم؟


برخی از مواد شیمیایی که در آب وجود دارد برای سلامتی مضر است. از نمونه این مواد ها میتوان به گزینه هایی مانند کلر، تری هالومتان، هیدروکربن پلی آرومتیک، سرب، فلوراید، کادمیوم، آلومینیوم و گزینه های دیگر اشاره کرد.


در صورتی که آب لوله کشی یا انواع آب معدنی را بجوشانید، این مواد شیمیایی غلظت بالایی ندارند. اما به محض اینکه آب جوشیده شده موجود در سماور را برای بار دوم یا سوم میجوشانید، غلظت این مواد شیمیایی بیشتر می شود.


آب یکبار جوشیده شده هم می تواند خطرناک باشد!


شاید برایتان جالب باشد که تنها دوبار جوشاندن آب، سلامتی شما را به خطر نمی اندازد بلکه موارد دیگر مانند مصرف آب جوش در بطری و لیوان های یکبار مصرف نیز خطرناک است.


همانطور که گفتیم انواع گالن و بطری های آب آشامیدنی یک و نیم لیتری، طبق استانداردهای متفاوتی ساخته شده اند که آب را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنند و از آلوده شدن آن جلوگیری شود.


اما همانطور که یخ زدن بطری آب یکبار مصرف، آب موجود در بطری را ناسالم می کند، استفاده از آب جوش در لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی نیز برای سلامتی مضر است.


این اتفاق در ایام محرم که نذری ها بیشتر می شود، بسیار بیشتر از روزهای دیگر رخ می دهد. زمانی که چای، شیرکاکائو و انواع نوشیدنی داغ در لیوان های یکبار مصرف سرو می شود خطر زیادی دارد زیرا با داغ شدن لیوان یا انواع ظروف یک بار مصرف، محتویات داخل لیوان به شدت آلوده می شود و کاملا سرطان زاست. از این رو به هیچ عنوان از ظروف پلی استایرن شفاف برای نوشیدنی های داغ نباید استفاده شود.

بیشتر بخوانید  شرکت های کارگزاری بورس در بوشهر به همراه آدرس و تلفن


آیا جوشاندن دوباره آب ضرر دارد؟


مصرف آب دوباره جوشانده شده، چه مضراتی دارد؟


با غلیظ شدن مواد شیمیایی در آب دوبار جوشیده شده، احتمال به وجود آمدن مشکلات متفاوت برای بدن وجود دارد. به طور مثال آرسنیک موجود در آب باعث ایجاد حالت تهوع می شود. همچنین استفراغ، شکم درد و اسهال از دیگر عوارض مصرف آب آلوده به آرسنیک است.


مضرات استفاده از آب دوبار جوشیده شده تنها به این موارد منتهی نخواهد شد بلکه در دراز مدت باعث ایجاد سرطان خواهد شد.


تصورات اشتباه درباره جوشاندن آب


ممکن است این سوال برایتان پیش آید که آلاینده های شیمیایی موجود در آب، با جوشاندن یکباره از بین میروند یا نه. این باور غلط تا حدی میان مردم جا افتاده است که نه تنها آب شرب شهری، بلکه انواع آب معدنی را می جوشانند.


بهتر است بدانید انواع آلاینده های شیمیایی اعم از فلزات سنگین (جیوه، سرب، آرسنیک و غیره) و دیگر آلاینده ها مانند نیترات با جوشاندن آب از بین نخواهند رفت. بسیاری از آلاینده های شیمیایی موجود در آب، دارای نقطه جوش بالای 100 درجه هستند. از این رو به سادگی می توان متوجه شد که با جوشیدن آب، این مواد از بین نخواهند رفت زیرا نقطه جوش آن ها بالاتر از نقطه جوش آب است. به صورت کلی توصیه می شود بعد از هربار جوشاندن آب در سماور و چای ساز، آب باقی مانده را دوباره استفاده نکنید.


دیدگاهتان را بنویسید