آیا تزریق واکسن آستاراخان به یمن، افغانستان و سوریه درست است؟



با توجه به درخواست بسیاری از افراد در مراکز واکسیناسیون برای واکسن آسترازنکا، اعلام شد که واکسن های مازاد اهدایی به کشورهای دیگر اهدا خواهد شد. این در حالی بود که ژاپن تنها 700 هزار دوز واکسن آستاراخان را به ایران داد. اما انتشار این خبر با حواشی زیادی همراه بود.

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت که به تازگی به عنوان سخنگوی ستاد مبارزه با تاج و تخت ملی منصوب شده است، تاکید می کند که هیچ یک از واکسن های اهدایی آستاراخان نخواهد بود، زیرا مردم به این واکسن نیاز دارند و اگر واکسنی غیر از آسترازنکا باشد باید داده شود، می توان آن را به کشورهای دیگر ارسال کرد. یک مقام مسئول در وزارت بهداشت علاوه بر صحبت در مورد آخرین وضعیت شیوع امیکرون در کشور، ماجرای برگزاری کلاس ها را به صورت چهره به چهره تشریح کرد.

اتفاقی که اخیرا افتاده این است که تمرکز بر ادامه واکسیناسیون با واکسن های داخلی است، اما برخی می خواهند یک برند خاص واکسن خارجی تزریق کنند. آیا واکسن های موجود می توانند ایمنی مطلوب را در جامعه ایجاد کنند؟
کمیته علمی و کمیته واکسن در حال ارزیابی اثربخشی واکسن ها بر اساس مطالعات و مستندات هستند، اما هیچ واکسن انحصاری برای سویه omicron تاکنون ساخته نشده است. در همین راستا یکی از شرکت های داخلی اقدام به ساخت واکسن آنتی میکرون میکرون کرده است، اما سرعت انتشار این ویروس به حدی است که تولید و عرضه هر واکسن زمان بر است. مهم است که همان واکسن ها تا 25 برابر مصونیت بیشتری ایجاد کنند و تزریق دوز سوم بیش از 80 درصد ایمنی را در جامعه افزایش می دهد. به همین دلیل است که واکسن ها در داخل کشور و خارج از کشور وجود دارد، به اندازه کافی وجود دارد و شرکت های سازنده خوب می توانند واکسن های کافی را در اختیار ما قرار دهند.

بیشتر بخوانید  آیا بانکها پنجشنبه تعطیل است ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ + تعطیلی بانک ها – ایران چطور

اما چند روز پیش خبرهایی مبنی بر اهدای واکسن خارجی وزیر امور خارجه به یمن، افغانستان و سوریه منتشر شد. در روزهای اخیر اما حتی در دوز دوم با کمبود استراخان مواجه بودیم. آیا واقعاً واکسن های اهدایی آسترازنا به این کشورها داده می شود؟
واکسن های اهدایی به هیچ وجه Astraznka نخواهد بود. زیرا ما برای افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند به این واکسن نیاز داریم. ما به اندازه کافی واکسن های دیگر داریم و در صورت نیاز به واکسن غیر از آسترازنکا، می توانیم تعدادی از آنها را اهدا کنیم.

با توجه به توقف واکسن های خارجی و اینکه واکسن های ایرانی هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است، آیا این موضوع برای افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند مشکلی ایجاد نمی کند؟
واکسن های داخلی کیفیت خوبی دارند و تولید آنها نیازهای ما را نیز تامین می کند. به همین دلیل نیازی به خرید واکسن نیست. تنها نیاز ما به واکسن خارجی در حال حاضر آسترازنا است و چون همانطور که گفتید دلیل آن محدود شدن سفر به خارج از کشور به سایر واکسن ها و تایید بودن واکسن است. اکنون حتی واکسن جایگزین Astraznka در کشور وجود دارد و اگر محدودیتی وجود نداشت مشکلی از این بابت نداشتیم. با این حال، برخی از افراد به دلیل نوع واکسن برای سفرهای بین المللی از سفر منع شده اند و مجبور به تزریق آسترازنکا هستند. به همین دلیل تحویل این واکسن ادامه خواهد داشت. البته ما اغلب برای گرفتن مجوز از سازمان بهداشت جهانی مکاتبه می کردیم. حتی برای سینوفارم نیز با وجود تزریق یک و نیم میلیاردی در سراسر جهان، این مجوز هنوز صادر نشده است. منتظر اعلام نتایج سازمان بهداشت جهانی و اعلام ارسال مدارک فنی هستیم.

بیشتر بخوانید  جزئیات ماجرای شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان / انگیزه قاتل چیست؟ -

دیدگاهتان را بنویسید