مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا تحریم نفتی ایران به زودی برداشته می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگرچه هنوز توافق نهایی بین دو کشور امضا نشده است، اما سوال مهم این است که در صورت رفع تحریم نفتی، ایران چه زمانی به بازار جهانی نفت بازخواهد گشت؟

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک به تجارت نیوز گفت: این موضوع به عوامل مختلفی مانند افزایش ظرفیت تولید ایران و همچنین نیاز بازار جهانی بستگی دارد. باید دید آیا بازار جهانی به نفت ما نیاز دارد یا خیر.

پتانسیل بازار برای جذب نفت در زمانی است که قیمت جهانی نفت در حال افزایش است. تحلیلگران رویترز و بلومبرگ دلیل اصلی قیمت 90 دلاری نفت را کمبود تولیدکننده می دانند.

قیمت نفت در این ماه به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید و اکنون نفت برنت افزایش یافته است. 93 دلار عرضه خواهد شد و تحلیلگران می گویند اگر تولیدکنندگان عرضه خود را افزایش ندهند، نفت وارد کانال 120 دلاری خواهد شد.

چرا آمریکا برخی تحریم ها را لغو کرد؟

زمانی که نفت وارد کانال 88 دلاری شد، آمریکا با آزادسازی ذخایر خود و تحت فشار قرار دادن اوپک پلاس تلاش کرد قیمت نفت را کنترل کند. بلومبرگ همچنین در این گزارش اذعان کرد که ایران در صورت دستیابی به توافق، احتمالاً با افزایش صادرات خود، قیمت نفت خام را کاهش خواهد داد.

ایران پیشتر اعلام کرده بود که در صورت لغو تحریم های آمریکا، 69 میلیون بشکه نفت سنگین روی نفتکش ها آماده صادرات دارد.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران به تجارت نیوز گفت: ایران ظرفیت تولید روزانه بیش از 3.7 میلیون بشکه دارد. وی همچنین گفت: از این میزان یک میلیون و 700 هزار بشکه صرف نیاز داخلی می شود و مابقی نفت تولیدی قابل صادرات است.

بیشتر بخوانید  مشکل معادله چوب کبریتی ۹=۷+۴ رو با جابجا کردن یه چوب کبریت حل کن

موانع ورود نفت ایران

حتیبی اما به موانع ورود ایران به بازارهای جهانی اشاره می کند و می گوید: اگر تحریم ها در فصل سرما برداشته شود به راحتی می توان نفت ایران را به بازارهای جهانی جذب کرد اما در بهار تقاضا برای نفت کاهش می یابد. . و احتمالا مشکلات بیشتری وارد بازار جهانی خواهد شد.

وی ادامه می دهد: ایران تا چند ماه دیگر می تواند به بازار بازگردد و در مجموع شرایط ایران مساعد است. در حال حاضر تنها مشکل ایران تحریم است.

با این حال، در وضعیت ناپایدار نفت ایران، به نظر می رسد خریداران سنتی نفت ایران قراردادهای خرید را با سایر کشورهای تولیدکننده نفت تمدید کرده اند. بنابراین حتی اگر مذاکرات برای احیای برجام در سال جاری موفقیت آمیز باشد و موانع تحریم ها را برطرف کند، ایران نمی تواند به سرعت مشتریان خود را به بازار بازگرداند.

محمدعلی خطیبی نیز این موضوع را تایید می کند و می گوید: مشتریان سنتی ما اکنون به سایر صادرکنندگان و واردات از کشورهای دیگر روی آورده اند.

چین از جمله کشورهایی بود که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اتاق تهران، صادرات نفت ایران به چین در هفت ماهه نخست سال 2021 حدود 11 میلیون دلار بوده است. چین تاکنون یکی از خریداران اصلی نفت ایران بوده است. به گزارش رویترز، چین 2000 برابر بیشتر از ایران نفت از عربستان سعودی خریده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *