آیا تا به حال نام کوه خوراکی ایران را شنیده اید؟



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، کوه عجیبی که ساکنانش از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در پخت غذا استفاده می کنند. این کوه غذا که تنها کوه غذا در جهان است در جزیره هرمز قرار دارد.

هرمز، کلید خلیج فارس، جزیره رنگین کمان و مرکز شگفتی‌های زمین‌شناسی، مکانی است که به سواحل رنگارنگش معروف است و از دل کوه‌های سرخ رنگ آن می‌توان نوعی زمین خوراکی به نام «گالک» استخراج کرد. . به عنوان یک ادویه رنگارنگ در تهیه غذاها و سس ها استفاده می شود.

در مسیر دریایی کشما تا جزیره هرمز کوه های زرد، سفید و قرمز دیده می شود. از جمله این کوه ها، کوه سرخی است که زمین آن خوراکی است و مردم محلی به این کوه «دلک» می گویند و از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی و مربا استفاده می کنند.

این خاک رنگارنگ جایگاه ویژه ای در تهیه غذاهای خانگی جزیره دارد و برای پخت بسیاری از غذاهای دریایی و حتی یک نان هورمونی محلی به نام تامشی استفاده می شود.
برای این کار اهالی ابتدا گل ها را در آب مخلوط می کنند و پس از ته نشین شدن خاک، آب قرمز به دست آمده را با نمک به دست آمده از کوه های جزیره تهیه می کنند و سس محلی تهیه می کنند.
در واقع سس حاصل از این فرآیند خمیر بسیاری از غذاهای هورمونی محلی است و ردپای آن را می توان به عنوان مکمل اصلی در تهیه غذاهای جزیره ای دانست.

بیشتر بخوانید  اگر همسر زودرنج دارید این کارها را بکنید

همه مردم منطقه مقداری خاک سرخ این کوه را در خانه خود دارند که به آن خاک معدن می گویند و از آن به عنوان عطر برای پخت انواع نان و ماهی با مواد افزودنی دیگر استفاده می کنند. این خاک بسیار نرم است و نیازی به تسطیح ندارد.

این کوه با ارتفاع حدود 200 متر در جنوب جزیره هرمز قرار دارد و از خاک آن در صنعت سرامیک و رنگ نیز استفاده می شود.

به دلیل بارندگی کم، خاک شور و آب شور، مراتع و گیاهی در جزیره وجود ندارد. استخراج و صادرات خاک سرخ از جزیره هرمز یکی از مهمترین منابع درآمدی مردم است. آبی و اجساد از دیگر معادن جزیره هستند.

دیدگاهتان را بنویسید