آیا تامی تاک خطرناک است؟


سفتی معده به آن سفت کردن ماهیچه های شکم هنگام لمس می گویند. این یک واکنش غیرارادی برای جلوگیری از درد ناشی از فشار بر روی شکم است. اصطلاح دیگر این مکانیسم موقعیت نگهبان است.

این وضعیت با سفت شدن داوطلبانه عضلات شکم یا سفتی همراه با گاز و نفخ متفاوت است. سفتی معده پاسخی کاملاً غیرارادی عضلات شکم است، به عبارت دیگر کنترلی روی آن ندارید.

علت گرفتگی معده

گرفتگی معده و درد قلب

سفت شدن معده در بارداری

بارداری به دلیل تغییرات هورمونی باعث تغییرات زیادی در بدن می شود. با تغییر مرکز ثقل، درد در مفاصل و تاندون ها و مشکلات گوارشی و جریان خون ایجاد می شود. گاهی اوقات سفتی معده با گرفتگی عضلات اشتباه گرفته می شود.

با پیشرفت بارداری، رحم روی پوست فشاری احساس می کند. اگر چاق هستید این سفتی را کمتر از زنان لاغر احساس خواهید کرد. در این صورت احساس می کنید که شکمتان در فواصل نامنظمی در حال سفت شدن است و فکر می کنید موضوع انقباض است.

این سفت کردن شکم طولی نمی کشد، اما برخی از زنان ادعا می کنند که این سفت شدن معده حدود پنج دقیقه طول می کشد. سفتی معده اغلب با افزایش وزن همراه است.

افزایش وزن باعث کشیدگی پوست و انقباضات براکستون هیکس و درد کاذب در هنگام زایمان می شود. انقباضات براکستون هیکس به آماده سازی بدن برای دردهای زایمانی مناسب کمک می کند.

سفت شدن معده در اوایل بارداری

در اوایل بارداری، کشش رباط ها منجر به سفت شدن شکم می شود. با رشد جنین، رحم منبسط شده و به اندام ها فشار وارد می کند.

در این صورت معده سفت می شود و در معده احساس ناراحتی خواهید کرد. درد در رباط های گرد در اوایل بارداری شایع است. این ممکن است خیلی منظم نباشد. علاوه بر این، یبوست در دوران بارداری، پرخوری یا نفخ شکم در دوران بارداری می تواند باعث گرفتگی معده شود.

این اتفاقات آنقدر سریع اتفاق می افتد که شما توانایی کنترل رشد معده خود را از دست می دهید و حتی زمانی برای آماده شدن برای این ظاهر جدید ندارید.

دلیل سفت شدن معده

علت بزرگی و سفت شدن شکم

اضطراب و استرس

به خودت در آینه نگاه کن! علاوه بر روزهای سختی که برای خود و دیگران می آورید، شکم بزرگی هم دارید. تعجب نکنید هورمون هایی که در لحظات استرس زا و متلاطم زندگی شما بالا و پایین می روند نیز می توانند بر ظاهر و ظاهر شما تأثیر بگذارند شکم را کوچک یا بزرگ کنید رهبری.

محققان می گویند زندگی پر استرس و البته تحمل کم شما در برابر استرس های روزمره می تواند منجر به افزایش دور کمر شود. به گفته آنها، اگر فردی ناآرام هستید که غلبه بر تنش ها برایتان دشوار است و فشار پایین آرامش را مختل می کند، باید انتظار داشته باشید که شکمتان هر روز بزرگتر شود.

محققان سطح هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است را مقصر می دانند و می گویند با افزایش سطح استرس و کاهش توانایی مقابله با آن، این هورمون در جریان خون شما افزایش می یابد و نظم توزیع چربی در بدن شما مختل می شود. .

در چنین شرایطی سیستم سوخت رسانی بدن شما دچار مشکل می شود و کنار گذاشتن همه این عوامل باعث می شود تا کمر لباستان هر روز سفت تر شود. پس نه تنها برای کاهش معده بلکه برای زندگی بهتر و طولانی تر اعصاب خود را کنترل کنید و اگر این کار برایتان سخت نیست از یک روانشناس کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف پودر گیاهی پرنیان ( ضد چربی خون)

غذاهای کم چرب بخورید

حتما شنیده اید که مصرف زیاد غذاهای چرب یکی از دلایل چاقی به خصوص چاقی شکمی است، اما شاید نشنیده باشید که نخوردن زیاد چربی باعث چاقی می شود. چاقی شکمی شما رهبری می کنید. محققان می گویند کسانی که بر نخوردن چربی تاکید زیادی دارند، شکم ضخیم تر و نازک تری دارند.

به گفته آنها مصرف چربی های سالم برای سلامتی و زیبایی افراد ضروری است و کسانی که می خواهند تناسب اندام را حفظ کنند باید چربی های غیراشباع مانند آووکادو، روغن زیتون، دانه های روغنی، آجیل و … را در رژیم غذایی خود بگنجانند. . . برای تنظیم.

از سوی دیگر، محققان می گویند که چربی ها به جذب بسیاری از مواد مغذی مفید کمک می کنند. مثلا می گویند اگر سالاد خود را بدون روغن زیتون یا روغن هسته انگور بخورید برای بدن شما فایده چندانی ندارد، پس صفر و یک نباشید و برای همیشه از چربی عصبانی نباشید تا از خطرات ناشی از آن جلوگیری کنید. غذاهای چرب.

سفت شدن معده  بزرگ شدن شکم

درمان سفتی شکم

خواب کمتر

کمبود خواب و خستگی را با فعالیت و بیداری اشتباه نگیرید. محققان می گویند افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به چاقی، به ویژه چاقی شکمی هستند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد افرادی که در شب به اندازه کافی نمی‌خوابند، سطوح بالاتری از هورمون استرس کورتیزول دارند. سطوح بالای این هورمون باعث می شود فرد تمایل بیشتری به مصرف شکر و صرف وعده های غذایی کوچک داشته باشد و کالری بیشتری بسوزاند.

محققان می گویند کمتر از پنج ساعت خواب شبانه باعث افزایش معده می شود اما اگر بین ساعت هفت تا نه شب بخوابید، میزان این هورمون در بدن شما متعادل می شود و وضعیت شما حفظ می شود.

علاوه بر این، محققان می گویند که نه تنها خواب برای حفظ تناسب اندام کافی است، بلکه صبح زود بیدار شوید. پس شب ها بیدار نمانید و به قیمت خوابیدن در وسط روز، خواب را به کمتر از ۷ ساعت کاهش ندهید.

مصرف کم پروتئین

اگر تا آنجا که ممکن است پروتئین بخورید، بدنی زیبا و عضلانی خواهید داشت، اما زمانی که پروتئین کمتری نسبت به نیاز بدنتان مصرف کنید، به احتمال زیاد اشتهای کاذب خواهید داشت. پروتئین به شما کمک می کند اشتهای خود را کنترل کرده و وضعیت هورمونی خود را تنظیم کنید.

محققان می گویند که مصرف غذاهای پروتئینی باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید و احتمال کمتری دارد که تنقلات و غذاهای ناسالم مصرف کنید. پس سعی کنید در هر وعده غذایی 20 تا 25 گرم پروتئین بگنجانید تا شکمتان هر روز بزرگتر نشود.

نوشابه یا مایعات گازدار مصرف کنید

نوشابه یا آب گازدار می تواند یک نوشیدنی پرطرفدار باشد و از آنجایی که شکر وجود ندارد، می تواند بسیاری از مردم را به این فکر بیندازد که به اندازه نوشابه ها مضر نیست، اما محققان می گویند نوشیدن مایعات گازدار نه تنها به دندان ها آسیب می رساند، بلکه باعث می شود شکم بزرگ

محققان می گویند کسانی که روزانه فقط یک لیوان نوشابه گازدار می نوشند، پنج برابر بیشتر از کسانی که هفته ای یک بار آن را می نوشند، دچار اضافه وزن می شوند.

برای آنها فرقی نمی کند که نوشابه های گازدار رژیمی بگیرید یا شیرین و خوش طعم، زیرا با مصرف این نوشیدنی در هر صورت بدنی چاق و شکمی بزرگ خواهید داشت.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی کامل پرگابایوکس

نوشیدنی های گازدار یا مایعات گازدار مصرف کنید

سفت شدن معده در هفته اول بارداری

دیر غذا بخورید

هنگام خواب، بسیاری از فعالیت ها در بدن شما به حالت تعلیق در می آیند که یکی از آنها هضم غذا است. اگر عادت دارید فقط یک، دو ساعت قبل از خواب غذا بخورید.

احتمالاً شما نیز از چاقی شکمی رنج می برید، زیرا به دلیل هضم نامناسب غذا و مشکلات معده به دلیل نزدیکی خواب و غذا دچار چاقی و نفخ شده اید، بنابراین ظاهر معده شما برجسته به نظر می رسد.

شما فیبر نمی خورید

مصرف فیبر تا حد امکان می تواند سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین کند و در نتیجه معده شما را کاهش دهد. محققان معتقدند کسانی که روزانه 10 گرم فیبر (معادل دو سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی) می خورند، 7.3 درصد کمتر چربی احشایی از دست می دهند و شکمی صاف دارند.

نیازی به گفتن نیست که بسیاری از سبزیجات برگ سبز مانند کاهو دارای فیبر زیادی هستند و مصرف روزانه آنها می تواند دستگاه گوارش شما را تنظیم کند.

افسردگی

اگر بدون دلیل معده ناراحت هستید حتی اگر نکات زیر گره از مشکل شما باز نمی کند، بهتر است به جای متخصص گوارش در مورد مشکل خود با روانپزشک صحبت کنید.

محققان می گویند اگر پیر و افسرده باشید شکم بزرگی خواهید داشت. مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد که افراد مسن‌تری که علائم افسردگی را نشان می‌دهند، در طی یک دوره پنج ساله بیشتر احتمال دارد که چاق شوند.

همانند بی خوابی، هورمون کورتیزول نیز درگیر است. سطوح کنترل نشده این هورمون که افزایش آن باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و کمر می شود، باعث می شود فرد بدون افزایش وزن چاق شود.

ورود به قرون وسطی

به گفته متخصصان، بالا رفتن سن به خصوص در زنان منجر به چاقی شکمی می شود. اگرچه افزایش سن منجر به افزایش BMI نیز می شود، اما محققان می گویند که نه تنها میزان چربی، بلکه نحوه توزیع آن در افراد مسن نیز با افراد جوان تر متفاوت است.

اگر در چنین دوره ای هستید و مصمم به آب شدن شکم خود هستید، علاوه بر تغذیه مناسب، پیاده روی و یوگا را نیز به برنامه زندگی خود اضافه کنید.

اگر معده گرفتید زودتر می میرید: مرگ زودرس ناشی از مشکلات قلبی یکی از نگرانی هایی است که همیشه باید در افراد معده وجود داشته باشد.

قرون وسطی و شکم سفت

علت سفت شدن چربی شکم

عوارض بزرگی شکم و سفتی شکم

معده شما فقط شما را در آینه نشان نمی دهد. محققان دریافته‌اند که چاقی شکمی می‌تواند به شرایط مختلفی منجر شود که درمان آن‌ها به آسانی کم‌آبی بدن نیست.

استخوان های شما پوک می شوند

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مردانی که بافت چربی روی معده دارند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. در حالی که این بیماری در زنان مسن شایع تر است، محققان ادعا می کنند که مردان باردار نیز بسیار بیمار هستند.

محققان می گویند چاقی شکمی خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. گروه دیگری از محققان معتقدند بیماری های ریوی و مشکلات تنفسی همیشه به معده مربوط می شود.

کلیه های شما از کار می افتند

بیماری کلیوی یکی از شایع ترین مشکلات در ناحیه شکم است. به گفته محققان هلندی، افرادی که معده چاق هستند، فشار خون بالاتری نیز دارند و بیشتر در معرض مشکلات کلیوی هستند.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد گذاشتن باطری (باتری) در قلب

محققان در مطالعه دیگری نشان داده اند که بیماری کلیوی تنها مشکل نیست، این سندرم درمانی ندارد اما علائم آن قابل کنترل است. بنابراین کاهش دریافت فیبر می تواند علائم این سندرم را در بیماران 30 تا 40 درصد کاهش دهد.

مصرف محصولات پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند. در برخی موارد شدید می توانید با مراجعه به پزشک عمومی و مصرف برخی داروها علائم را کاهش دهید.

نفخ شکم; در برخی موارد تجمع باد در روده باعث تورم و بزرگ شدن معده می شود که در این حالت معمولا علائم دیگری وجود ندارد.

بسیاری از ما نگرش آرامی نسبت به نقاشی 15 بار در روز داریم.

در این صورت با چند تکنیک ساده می توانید تا حد زیادی این مشکل را حل کنید. به عنوان مثال توصیه می شود مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات غیرقابل هضم را کاهش دهید.

این گروه شامل حبوبات، کلم بروکلی، کلم پیچ و سیب است. این غذاها بسیار آهسته هضم می شوند و می توانند مقدار کمی دی اکسید گوگرد را هنگام عبور از روده آزاد کنند.

همچنین خاطرنشان می شود برای کاهش نفخ غذا را آهسته بخورید و خوب بجوید. اگر غذا به خوبی جویده نشود، مقدار زیادی از آن در روده ها تجزیه می شود و گاز زیادی تولید می کند.

علت بزرگی و سفت شدن شکم

آیا سفت شدن معده مربوط به کلیه ها است؟

بیماری سلیاک

این وضعیت می تواند باعث خستگی مداوم، کاهش وزن غیرقابل توضیح و درد شکم شود. بیماری سلیاک در اثر واکنش شدید به گلوتن ایجاد می شود.

گلوتن در گندم، چاودار و جو و تمام غذاهایی که حاوی این غلات هستند وجود دارد. در بیماران مبتلا به این بیماری، بدن به طور خودکار به ورود گلوتن واکنش نشان می دهد و مانند یک موجود بیگانه با این ماده برخورد می کند که باید به آن حمله کند.

این به سطح روده کوچک آسیب می رساند و در فرآیند جذب ریز مغذی ها از غذا اختلال ایجاد می کند. در صورت مشاهده این علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی

در روزهای قبل از قاعدگی و در ماه های اول بارداری تغییرات هورمونی قابل توجهی در بدن ایجاد می شود که به نوبه خود بر ورم و نفخ تأثیر می گذارد.

در این موارد ترشح پروژسترون افزایش می یابد و این امر باعث کاهش دود در روده می شود. این وضعیت منجر به نفخ و احتمالاً یبوست می شود.

در این شرایط با ورزش و 30 دقیقه پیاده روی در روز می توانید کارهای زیادی انجام دهید تورم شکم کاهش. همچنین نوشیدن مایعات فراوان و مصرف مقادیر زیاد میوه، سبزیجات و غلات کامل در پیشگیری از یبوست موثر است.

سرطان تخمدان

این بیماری همچنین می تواند باعث نفخ دائمی و مشکلات دیگری مانند احساس سیری و درد معده شود. علائم سرطان تخمدان بسیار گیج کننده است و به همین دلیل است که اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود که درمان آن دشوارتر است، بنابراین لازم است از علائم احتمالی آن آگاه باشید.

به گفته پزشکان مهم ترین علامت این بیماری تورم دائمی معده است که دائما وجود دارد و کم و زیاد نمی شود و سایز معده افزایش می یابد.از دیگر علائم دردهای مداوم شکم مشکل در غذا خوردن و علائم مجاری ادراری است. . در این صورت باید فوراً به متخصص مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید