آیا تأثیر اقتصادی سفر سلطان عمان به عربستان سعودی بر روابط امارات / ریاض و ابوظبی به طور فزاینده ای متشنج شده است؟ – اخبار آسیای غربی – اخبار بین المللی تسنیم


به گزارش گروه بین الملل آژانس تسنیم، “هیثم بن طارق” ، سلطان عمان ، دیروز پس از رسیدن به آن مقام با هیئت وزیران ، برای اولین بار وارد عربستان شد. با ورود به فرودگاه ناهوم ، سلطان عمان توسط محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی مورد استقبال قرار گرفت و سپس با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.

اندازه سفر سلطان عمان به عربستان سعودی

اما برخی استدلال می كنند كه در بحبوحه ادعاهای آمریكا برای پایان دادن به جنگ یمن و میانجیگری اخیر مسقط ، شاید مهمترین محور مذاكرات هیاتم بن طارق با پادشاه سلمان و محمد بن سلمان بحث در مورد جنگ و راههای پایان دادن به آن باشد.

پیش از این وب سایت رای الیوم در مورد مقیاس سفر سلطان عمان به عربستان سعودی گزارش داده بود و نوشته بود كه مذاكرات عربستان سعودی و عمان در مورد توسعه در یمن بخشی از تلاش های دیپلماتیک مسقط برای حل بحران در راستای منطقوی و منطقه ای است. قراردادهای بین المللی پایان دادن به جنگ در حال انجام سال 2014 ، انجام گفتگوی مستقیم بین کشورهای درگیر در جنگ ، حمایت از تحویل کمک های بشردوستانه به مردم یمن ، نتایج مذاکرات هسته ای ایران ، پیشرفت در همکاری بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تقویت همکاری های دو جانبه بین ریاض و مسقط این مرکز در همه زمینه ها از جمله راه های تقویت اقتصاد عمان متمرکز خواهد شد.

اهمیت اقتصادی سفر هایتام بینتاریک به عربستان سعودی

اما جدا از مسائل سیاسی ، عربستان سعودی از نظر اقتصادی امید زیادی به سفر سلطان عمان دارد و به همین دلیل سفر هیئتم بن طارق به عربستان در این مرحله برای سعودی ها بسیار مهم است. زیرا آنها معتقدند که عربستان می تواند راهی برای برون رفت از بحران های مختلف ، به ویژه چالش های اقتصادی باشد.

بر اساس این گزارش ها ، با توجه به شرایط اقتصادی دو کشور ، تلاش برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه های مختلف و گسترش افق همکاری های دوجانبه و راه های توسعه برای دستیابی به رفاه و شکوفایی هر دو کشور از جمله موارد زیر است: گفتگوهای اصلی بین دو طرف بود. به طور خاص ، اقتصاد عمان با افزایش بدهی به دلیل کاهش قیمت نفت و اثرات اپیدمی کرونر دست و پنجه نرم می کند ، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که بدهی خارجی عمان از 127 درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته به 112 درصد در سال رشد خواهد کرد. کاهش خواهد یافت. عمان اولین بار در آوریل گذشته قانون مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان بخشی از اصلاحات اقتصادی تصویب کرد.

بیشتر بخوانید  اختتامیه نخستین دوره آموزشی مدیریت پایه ویژه رؤسای شعب بانک دی برگزار شد

بنابراین ، عمان نیز به دنبال افزایش تجارت با عربستان سعودی است و از این نظر قصد دارد با گشایش پروژه هایی مانند گذرگاه مرزی با عربستان و کاهش فاصله مرزی دو کشور ، تجارت اقتصادی با عربستان را افزایش دهد.

جلسات فشرده دو جانبه برای تقویت مشارکت های اقتصادی و توسعه همکاری های مشترک نیز در هفته های اخیر مشاهده شده است و دولت عمان بسیاری از پروژه ها و مناطق سرمایه گذاری را به همتای سعودی خود پیشنهاد داده است که سرمایه گذاری سعودی می تواند در آنها وارد شود. این با تلاش های مسقط برای تنوع بخشیدن به درآمد خود و جذب سرمایه گذاری خارجی همسو است.

عبدالرحمن الملحم ، تحلیلگر سعودی گفت: “وضعیت سلطان فعلی عمان بسیار متفاوت از گذشته است ، عمان با چالش های اقتصادی بزرگی روبرو است و عربستان سعودی را به عنوان یک شریک اقتصادی می بیند و انتظار می رود دو کشور در این مشارکت شرکت کنند.” . این سفر موافقت نامه های اقتصادی عمده ای را امضا می کند.

عربستان سعودی و عمان در سال 2020 3.36 میلیارد دلار از جمله محصولات آهن و فولاد و مواد شیمیایی داد و ستد کردند و ارزش صادرات نفت عربستان به عمان 1.16 میلیارد دلار بود.

به گفته مقامات سعودی و عمان ، مسقط و ریاض قصد دارند بیش از 680 کیلومتر از گذرگاه های مرزی را تا پایان سال جاری افتتاح کنند که این باعث تسریع و افزایش تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور می شود.

احیای مجدد پروژه خط لوله از عربستان سعودی به منطقه الدکام نیز یکی از مهمترین محورهای اقتصادی سفر سلطان عمان به عربستان سعودی است که در حال بررسی است. تا سال 2008 ، الدکام یک بندر روستایی با قبایل محلی در سواحل شرقی عمان بود و جمعیت آن کمتر از 5000 نفر بود. با این حال ، این بندر روستایی به سرعت در حال رشد است و از سال 2010 به عنوان یک شهر شناخته می شود. دولت عمانی با ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی چهره خود را تغییر داد و اعلام کرد که تا سال 2040 این شهر 250،000 تا 150،000 نفر جمعیت خواهد داشت. نیروی کار.

بیشتر بخوانید  هواشناسی امروز چهارشنبه 19 مهر | بارش‌های سیل‌آسا در راه است

همچنین به عنوان بخشی از سفر سلطان هیاتم ، تفاهم نامه ای برای ایجاد شورای هماهنگی مشترک بین عمان و عربستان سعودی بین پادشاه سلمان و هایتم بن طارق امضا شد.

تفاهم نامه ایجاد شورای هماهنگی مشترک مطابق با دستورالعمل های سلطان حیاتم و ملک سلمان ، به منظور مشاوره و هماهنگی مداوم در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک در همه زمینه ها ، امضا شد.

تنش بین عربستان و امارات همزمان با همکاری اقتصادی ریاض با مسقط است

تمام این حرکات در حالی صورت می گیرد که عربستان سعودی و امارات پس از تنش میان دو کشور در اوپک پلاس به اوج اختلافات خود رسیده اند که یکی از مهمترین شاخص های آن اختلافات اقتصادی است. مردم امارات از اقدامات اخیر محمد بن سلمان در ضربه زدن به اقتصاد ابوظبی بسیار ناراحت هستند.

از طرف دیگر ، 100٪ مالکیت خارجی مزیتی است که به عنوان ثبت شرکت در منطقه آزاد الدقام در نظر گرفته می شود. فعالیت شرکت ها در این زمینه عاری از مالیات است و این شرکت ها ممکن است از سایر تجهیزات سرمایه گذاری و معافیت های گمرکی استفاده کنند.

مساحت 2000 كیلومتر مربع و 70 كیلومتر دسترسی به خط ساحلی اقیانوس و دسترسی خوب به بازارهای آفریقا ، آسیا و اروپا این منطقه را به یك نقطه عطف در مقابل دبی ، امارات متحده عربی تبدیل كرده است.

امارات متحده عربی به شدت در صدد گسترش نفوذ خود در جنوب یمن برای رقابت با سرمایه گذاری های عمانی و چینی در منطقه است که بر پروژه بندر عمانی در الدکام تمرکز دارند.

واشنگتن پست همچنین تأیید می کند که برخی از عمانی ها امارات را در تلاش برای تسلط بر سرزمین های جنوبی برای رقابت برای سرمایه گذاری های مورد حمایت چین در پروژه بندر الدکام عمان یا به طور کلی محاصره استراتژیک عمان می دانند.

بیشتر بخوانید  تبریک متفاوت برای تولد پارسا پیروزفر

برخی از کارشناسان تلاش های امارات را برای گسترش پایگاه نظامی خود در جزیره سقطرا یمن ، در ورودی خلیج عدن ، در همان زمینه رقابت با عمان توصیف می کنند. امارات با اشغال جزیره سقطرا و محاصره اقتصادی این کشور سعی در تهدید امنیت استراتژیک عمان داشت.

بر این اساس ، اجرای پروژه الدقم بین عربستان و امارات به همان اندازه برای توسعه اقتصاد عربستان و روابط بین دو کشور که هنوز در جهت کاهش تنش تلاش نکرده اند ، برای امارات نگران کننده است. ، دوباره صاف خواهد شد

از طرف دیگر ، پروژه کلانشهر نئوم در چشم انداز وارث تاج و تخت سعودی از سال 2030 و با ارائه تصویر از این منطقه توسط وی باید از نظر گردشگری ، امکانات و رفاه از دبی پیشی بگیرد. این امر در وهله اول به میزان قابل توجهی بر سفر گردشگران سعودی به دبی تأثیر خواهد گذاشت که نمایانگر بخش عمده ای از گردشگران این شهر است و ثانیا ، دبی جذابیت خود را برای گردشگران از سراسر جهان از دست خواهد داد.

در همین حال ، کارشناسان معتقدند که استقبال بن سلمان از سلطان عمان در منطقه ناهوم ممکن است در راستای تلاش های وی برای جذب مسقط به پروژه نائومی و سرمایه گذاری در آن باشد.

بنابراین باید منتظر نتایج سفر هیاتم بن طارق به عربستان باشیم و ببینیم که ریاض به این سفر چه اهمیتی داده است و ابعاد آن باعث می شود سعودی ها از ابوظبی فاصله بگیرند و به عمان نزدیکتر شوند یا اینکه ریاض از آنجا عبور خواهد کرد. مسقط از عنوان اهرم علیه امارات استفاده می کند تا عربستان را در سیاست خارجی دنبال کند. در هر صورت آنچه مسلم به نظر می رسد این است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یک مرحله پرتنش قرار دارند که اختلافات قدیمی را نیز احیا می کند و مشخص نیست که سرنوشت دو متحد قدیمی در کوتاه مدت به کجا می رود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید