آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، چشمه شش پیر در استان فارس یکی از عجیب ترین جاذبه های شهر سپیدانو است. این چشمه بسیار پرآب است و یکی از منابع مهم آب های سطحی استان فارس است. یکی از ویژگی های چشمه زلال آب چشمه پیر پیر این است که به آرامی و با صدایی دلنشین از شکاف های کوه می گذرد و صحنه دلنشینی را برای گردشگران به ثبت می رساند. در اطراف چشمه آلاچیق هایی برای مسافران تعبیه شده است.

آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟

چشمه شش پیر سپیدان یکی از پرآب ترین چشمه های استان فارس و یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان است. چشمه چشمه پیر از شکافی در کوه سرچشمه می گیرد و کمی جلوتر دریاچه ای را تشکیل می دهد که به دریاچه شش پیر معروف است. در ادامه این سرچشمه، سرچشمه رودخانه مهم و حیاتی شش پیر است. برف های آب شده در ارتفاعات زاگرس پس از عبور از لایه های مختلف سرانجام به شکل این چشمه زلال از دل کوه بیرون می آید. اطراف چشمه پوشیده از درختان بلند و سرسبز است که در کنار آب و هوای مطبوع اطراف چشمه، این منطقه را به تفرجگاهی دلپذیر تبدیل کرده است. آب این چشمه به آرامی از شکاف های کوه بیرون می آید و رودخانه ای را تشکیل می دهد که در چند متری زیر چشمه خروشان می کند.

آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟

چشمه شش پیر که به دریاچه نیز معروف است، توسط ساکنان استان فارس، عروس دریاچه های ایران نامیده می شود و مردم محلی آن را مقدس می دانند. اسکله شش به عنوان یکی از دیدنی های استان فارس، نه تنها به دلیل جاذبه های طبیعی چشمگیر، بلکه به دلیل داشتن ماهی های بی نظیر و بزرگ، مکانی غنی برای ماهیگیری برای گردشگران ماهیگیری است. بهار امسال در بین اهالی شهرت خاصی دارد و در روزهای خاص سال در اینجا جمع می شوند و نذری می دهند. اگر به سخنان اهالی گوش فرا دهید، افسانه های بسیاری را در مورد پادشاهانی که برای رساندن آب این چشمه و دریاچه به محل زندگی خود انجام نداده اند و بردگانی که برای اجرای فرمان سلطنتی زجری نکشیده اند، برای شما نقل می کنند. در نزدیکی این چشمه کتیبه ای در دل کوه حک شده که یادگاری از دوره قاجاریه است و نشان از اهمیت این چشمه در دوره های تاریخی دارد.

بیشتر بخوانید  عفو بین الملل تحقیقات درباره اقدامات ارتش مصر را خواستار شد

آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟

آب شش پیرا از جنوب شرقی سپیدان توسط جاده ای کوهستانی به دشت همجان سرازیر شده و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغات هماجان منتقل می شود. رودخانه شش پیر پس از عبور از تنگه شش پیر و پیمودن مسیری کوتاه وارد رودخانه اردکان می شود. بخشی از آب شش پیره پس از عبور از سد شهید طالبی. یک توربین الکتریکی در این منطقه در حال کار است. در حدود پانصد متری چشمه، حدود بیست حوض از آب سیکس پیره استفاده می کند و ماهی قزل آلا پرورش می دهد.

درختان بلند و فضای سبز زیبا در اطراف فواره آن را به یک مکان محبوب برای پیک نیک برای تعطیلات آخر هفته تبدیل کرده است. در اطراف این چشمه آلاچیق هایی وجود دارد تا مسافران چادر بزنند و در آن اقامت کنند. بهترین زمان سفر به این مکان برای گردشگران بهار و تابستان است که علاوه بر آب و هوای معتدل، زیبایی محیط اطراف به حداکثر خود می رسد.

آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟

شنا در دریاچه ممنوع است

همانطور که گفته شد دریاچه کوچک شش پیر سپیدان یکی از منابع غنی ماهیگیری منطقه است. شنا در این دریاچه کوچک کشنده است و اصلا توصیه نمی شود. مردم بومی معتقدند که آب دریاچه به داخل زمین کشیده می شود و بنابراین هر شناگری را می بلعد. وجود شاخه ها و ریشه های مدفون در دل آب باعث گیر افتادن دست و پای شناگر و غرق شدن شناگر می شود. جریان آب در امتداد دشت ها و مزارع و باغ های حامیان ادامه دارد و به رودخانه کوچکی به نام اردکان می پیوندد. دلیل بلعیدن دریاچه شش پیر هرچه که باشد، در کنار آن علامت هشداری وجود دارد که غرق شدن بهانه خوبی است تا به تماشای زیبایی دریاچه بسنده کنیم و برای شنا به چشمه ها و دریاچه های دیگر برویم.

بیشتر بخوانید  پیکر «علیرضا خزایی» خبرنگار پیشکسوت ایرنا در سینه خاک آرام گرفت

آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟

مسیر دسترسی

در جاده شیراز – سپیدان در حدود پنج کیلومتری شهر سپیدان شاخه ای از روستای برسنه قرار دارد که اگر از این شاخه دیدن کنید و از گردنه عبور کنید پس از ده کیلومتر به رودخانه و طبیعت سرسبز بسیار زیبا خواهید رسید. از صنوبرها درختان. کمی جلوتر در جاده اصلی تابلوی چشمه شش پیر را می بینید. این مسیر کاملاً خودرویی است.

آیا به چشمه شش پیر سپیدان سفر کرده اید؟

جاذبه های نزدیک

روستای برشنه یکی از روستاهای شهرستان سپیدان است که سرسبز و دارای باغات فراوان است. اغلب باغ ها معمولاً آب روان دارند. درختان باغ ها بیشتر سیب، هلو، گردو، بادام است. بیشتر باغ ها دارای آلاچیق یا سکو هستند و اجاره ای و مناسب برای تفریح ​​روزانه هستند. روستای برشنه قبل از سه پیرا قرار دارد و هوای سرد دارد. برای رفتن از شیراز باید جاده سپیدان را طی کنید و 15 کیلومتر به سمت چپ به سپیدان بروید، با دیدن تابلوی روی یال، مسیر سمت راست را ادامه دهید تا به یال برسید.

دیدگاهتان را بنویسید