آیا به پرورش و نگهداری گیاه بامبو علاقه دارید؟


گیاهی که امروزه به نام بامبو یا گیاه بامبو خوش شانس شناخته می شود در واقع از خانواده نی یا بامبو نیست و از تیره دراسنا با نام علمی Dracaena sanderiana و نام های تجاری دیگری مانند دراسنا ریبون، گیاه همیشه سبز بلژیکی یا روبان و در نهایت شاداب است. بامبو

بامبو

گیاه شناسی:

گیاهی که امروزه به نام بامبو یا بامبو خوش شانس شناخته می شود در واقع از خانواده نی یا بامبو نیست و از تیره دراسنا است. .
این گیاه بومی کامرون در نواحی استوایی غرب آفریقا و مناطق کوچکی از جنوب شرقی آسیا است. این گیاهان در بوته های فشرده رشد می کنند و می توانند بیش از 1.5 متر ارتفاع داشته باشند. برگها معمولاً 20 تا 25 سانتی متر طول و 4 یا 5 سانتی متر عرض، سبز تیره یا مستطیلی، سبز و سفید یا سبز مایل به زرد هستند. امروزه به عنوان یک گیاه زینتی چینی در دنیا معرفی و به بازار عرضه می شود اما در واقع اینطور نیست و این گیاه بومی اکثر نقاط آسیا نیست.

پرورش و نگهداری:

انواع دراسنا در خانه ها نگهداری می شود و بسیار مقاوم است. و بامبو امروزه به دلیل سهولت نگهداری و زیبایی نسبی بسیار محبوب است. علاوه بر این، آنها در فرهنگ فنگ شویی بسیار محبوب هستند زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه خوش شانسی می آورد.

سبک: به طور کلی نور غیر مستقیم برای این گیاهان بهتر است زیرا در نور مستقیم برگها می سوزند و زرد می شوند.

خاک: این گیاه قابلیت زندگی در خاک را دارد اما نگهداری و فروش آن در آب رایج است. خود گیاه با این مشکلی ندارد و در آب به خوبی زندگی می کند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن دکتر وحید حسینی فوق تخصص گوارش و کبد در سرا

اب: بهتر است آب بامبو را هر دو هفته یا حداکثر یک ماه یکبار تعویض کنید. آب مصرفی باید سبک و کم فلوراید باشد، در واقع بهتر است از آب معدنی بطری شده یا آب دستگاه های تصفیه آب خانگی یا چشمه های طبیعی که می دانیم آب آسان هستند استفاده کنید. (در مناطق کوهستانی مانند اردبیل آب آشامیدنی در لوله های آب شهری سنگین است و اگر برای بامبو استفاده شود منجر به زردی برگ و تنه یا رشد بسیار کم و عدم طراوت می شود، بنابراین آب چشمه واتا را در گلخانه ها به مشتریان عرضه می کنیم. .عزیزان توصیه می کنیم.). کلر اضافی در آب نیز مشکلاتی را برای بامبو ایجاد می کند.

درجه حرارت: دمای آب باید بالای 15 درجه سانتیگراد حفظ شود و این گیاه از بهار تا زمستان به خوبی با دمای معمولی خانه ها سازگاری دارد.

روش های پیچ:

اصولاً این گیاه از زمانی که به این شکل معرفی شده ارزش اقتصادی پیدا کرده است. روش های مختلفی برای کاشت این گیاه وجود دارد که اغلب در محیط های گرم و مرطوب قابل اجرا هستند. زیرا در چنین محیطی گیاه سریعتر رشد می کند و زمان لازم برای پیچش کمتر است.

نظریه اول:
این گیاه در محیطی تاریک که نور مصنوعی با شدت بالا روی گیاه متمرکز می شود (مانند لامپ هالوژن) رشد می کند، سپس این نور حرکت می کند و گیاه به صورت مارپیچی نور را دنبال می کند و درخت مارپیچی مارپیچی پیدا می کند.

نظریه دوم:
این گیاه در قالب های شفاف قابل باز شدن رشد می کند، وقتی گیاه در قالب پیچی رشد کرد و به شکل دلخواه رسید، قالب خارج می شود.

بیشتر بخوانید  شهربازی چالوس | آدرس شهربازی نمک آبرود چالوس

نظریه سوم:
این گیاه دائماً با دست شکل می گیرد.

نظریه چهارم:
منبع نور فقط در یک جهت ثابت نگه داشته می شود و گیاه هر روز در ظرف خود می چرخد، زیرا گیاه توانایی جذب نور و چرخش به سمت نور را دارد که منجر به پیدایش حالت مارپیچی می شود.

نظریه پنجم:
گیاه بامبو به مدت طولانی، حدود یک ماه، اما در شرایط رطوبت 90 درصد بیرون از آب نگهداری می شود. گیاه نمی میرد بلکه بدنش نرم و منعطف می شود در این لحظه بامبو را به قالب ها می بندند و دوباره آبیاری می کنند. زمانی که گلدان ها بازسازی می شوند، گیاه سفت می شود و شکل قالب به خود می گیرد.

بیماری ها:

قارچ ها: اصولاً محیط مرطوب و گرم بهترین مکان برای پرورش قارچ است، بنابراین گلدان های بامبو را می توان به راحتی به قارچ های فاسد شدنی که روی ساقه و برگ درخت اثر می گذارند و باعث پوسیدگی بامبو می شود آلوده کرد. برای جلوگیری از انتشار قارچ سعی کنید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند ویتک و … ضد عفونی کنید. اجازه ندهید آب سبز مسدود شود یا کدر شود.
کپک پودری روی برگ ها می تواند توسط قارچ کش ها از بین برود.
هنگام انتخاب و خرید بامبو دقت کنید که گیاهی که می خرید سالم و عاری از قارچ باشد. علائمی مانند کپک زدن روی ساقه. خوردگی چسبنده روی ساقه و سفیدی و دانه های سرسیاه روی برگ ها از علائم قارچ است.

بیشتر بخوانید  نام های دخترانه افغانستانی که با ل شروع می شوند + معنی

اگر گیاه بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟

در محل پوسیدگی ساقه که زرد شده و له می شود گلدان ها از بین می روند و گیاه دیگر نمی تواند آب را به قسمت های بالایی برساند. و مرگ کل گیاه را تهدید می کند. بنابراین باید ساقه را بالای محل پوسیدگی برید تا عروق سالم (سطح برش سفید و سالم) نشان داده شود.
تولید مثل:

در محیط طبیعی این گیاه بیشتر از طریق قلمه تکثیر می شود اما قلمه های آن بسیار ساده است و کافی است به طول بیش از 20 سانتی متر بریده و در گلدان جدید قرار دهید. در صورت محافظت از بیماری و اطمینان از کیفیت محل مورد نیاز، حدود یک ماه دیگر قلمه های جدید ریشه می گیرند و جوانه های جدید ظاهر می شوند.
کود:

برای بامبو نیز مانند هر گیاه دیگری می توان عناصر لازم را از طریق کودهای کامل تامین کرد. کودهایی که مصرف زیاد و عناصر کم مصرف دارند. به صورت ماهانه در آب بامبو حل می شود. (قطره های اختصاصی بامبو در واقع همان کودهای شیمیایی هستند و هیچ برند یا برندی نمی تواند خیلی برتر از دیگری باشد.)


دیدگاهتان را بنویسید