آیا به مسجد اعظم یزد سفر کردید؟


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مسجد جامع جز یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان است و می توان گفت بیشترین مناره های جهان را دارد. عظمت این مسجد قرن ها فراتر از تاریخ تمدن این دیار می درخشد، چنان که در کتب تاریخی جزدا آمده است: «مسجد به جای آتشگاه ساسانی ساخته شد و سنگ بنای آن را علاء آل گذاشت. -دوله گرشاسب. این مسجد یکی از زیباترین مساجد دوره تیموری است که با توجه به سنگفرش سردار رفیع، مناره ها و کتیبه های آن یکی از زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم میلادی است. ، نشان می دهد که در دوره تیموری ساخته شده است.

این مسجد در سال 1313 به شماره 206 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آیا به مسجد اعظم یزد سفر کردید؟

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای تاریخی ایران است که آثاری از دوران مختلف را در خود جای داده است. تاریخچه مکان این مسجد به پیش از اسلام و قدمت کار آن به دهه اخیر باز می گردد.
این مسجد یکی از ارزشمندترین میراث تاریخی و هنری و گنجینه معماری اسلامی است. بانی بنای اصلی علاء الدوله گرشاسب آل بویه – قرن ششم هجری – است اما مسجد فعلی متعلق به آل مظفر و تیموریان از قرن هشتم و نهم هجری است. از مزیت های هنری و معماری این مسجد می توان به استحکام و استحکام کاشی های استثنایی و جالب، در بلند، دو کتیبه استثنایی، یکی به خط کوفی و ​​دیگری در ردیف سوم روی کاشی های معرق لاجوردی کنار درب باشکوه، دو کتیبه اشاره کرد. مناره های زیبا و کاشی های تزیینی دیوارهای داخلی شبستان هم زیر گنبد و هم بیرون گنبد.
مسجد جامع جزد ایوانی در دل کویر است و در حدود 100 سال و سه دوره ساخته شده است. پایه های اصلی بنا متعلق به آتشکده دوره ساسانی است. گنبد خانه مربوط به دوره ایلخانی و سر در مسجد مربوط به زمان شاهرک و تیموری است. این بنا به خاطر گنبد، سردر مرتفع و مرتفع و کاشی کاری های زیبا و منحصر به فردش شناخته شده است. سبک معماری این بنا آذربایجانی است.
ارتفاع مناره های آن حدود 48 متر و ارتفاع سر در حدود 24 متر است. دو مناره مسجد به قطر حدود هشت متر است که در زمان صفویه به آن افزوده شد، اما در سال 1313 هجری قمری فرو ریخت و بازسازی شد. ارتفاع این مناره ها و اینکه حتی بالای مناره سنگفرش منحصربه فرد است همگان را متعجب می کند زیرا این مناره ها با بالا رفتن باریکتر می شوند و تنها یکی از آنها پله دارد، بنابراین ظرافت سنگ فرش در این ارتفاع واقعا تحسین برانگیز است.

بیشتر بخوانید  نیکزاد به جواد فرووی تبریک می گوید / او آموخته است که به خوبی از کرامت مردم دفاع کند

آیا به مسجد اعظم یزد سفر کردید؟

کتیبه های مسجد یکی به خط کوفی درشت و دیگری به ثلث سفید روی کاشی های لاجوردی است. در متن کتیبه ساردینی نام شاهرخ تیموری و سلطان جهانشاه و تاریخ 861 هجری قمری ذکر شده است. در دوران پیش از اسلام احتمالاً آتشکده ساسانی در محل فعلی مسجد جامع ساخته شده است که پس از اسلام نیز پابرجا بوده است. بنای فعلی مسجد به مساحت حدود 10000 متر مربع شامل سردر و ایوان جلو، صحن بزرگ، ایوان های جانبی، ایوان، گنبد و شبستان در طرفین، شبستان بزرگ ستون دار، کتابخانه، غنی و زیبا است. تزیینات و کتیبه ها و کتیبه های تاریخی. . یک خاورشناس به نام ماکسیم سیرو معتقد است اولین مسجدی که به جای معبد آتش ساخته شد به نام مسجد قدیم به قرون اولیه اسلام برمی گردد.

پیشینه تاریخی: قدیمی‌ترین تاریخی که برای انجام فعالیت‌های مذهبی-اسلامی در بخشی از محوطه فعلی مسجد جامع یزد ذکر شده، مربوط به نیمه دوم قمری است. بنای مسجد جامع مربوط به نیمه دوم قرن سوم قمری در زمان «امرولیت» و در زمان صفاریان و پیش از سلجوقی است، مسجدی که در نگاره ماکسیم سیرو دارای انحراف از قبله بوده است. . ساخته شده.

آیا به مسجد اعظم یزد سفر کردید؟

ویژگی های مهم ساختمان

این مسجد به چند دلیل اهمیت دارد: نخست اینکه قدیمی ترین نمونه معماری است که در قرن نهم هجری در معماری مذهبی منطقه یزد تقلید شده است. این طرح از یک مقبره گنبدی شکل و یک شبستان مستطیل شکل دراز و کشیده تشکیل شده است. پلان مستطیل شکل مسجد برگرفته از الگوی معماری کعبه است. این بنا در اسلام دارای ساختمانی کاملاً مقدس و متعالی است و به عنوان نماد کیهانی در الگوهای معماری مسلمانان مورد استفاده قرار می گیرد.
پلان گنبد خانه مسجد مربع و مربع است و در کیهان شناسی اسلامی مربع تجسم یافته ترین شکل آفرینش روی زمین و معرف کمیت و دایره آسمان و نمایانگر کیفیت است.
به گفته استاد پیرنی، این گنبد دارای دو پوسته است، پوشش داخلی گنبد که مطابق با الزامات فضایی و اجرایی معماری داخلی مسجد شکل گرفته است، شرایطی را ایجاد می کند که با پوشش بیرونی شکل گرفته متفاوت است. مطابق با الزامات خارجی از دیگر ویژگی های مهم بنا، استفاده گسترده از طاق های ملی (طاق ها و برج ها) در شبستان هاست که با کاشی کاری معرق همراه است. یکی دیگر از نکات مهم در بنای مسجد جامع یزد، موضوع ایجاد نور غیر مستقیم با انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها است. همچنین تزیینات ارزشمند داخل و خارج گنبد، نمای بیرونی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمت های مهم مسجد است، فوق العاده ارزشمند و جالب توجه است.
مسجد فعلی در محل سه مسجدی که قرن ها در کنار هم ساخته شده اند ساخته شده است. این سه منتهی الیه دوره قاجار تبدیل به یک مسجد با حیاط بزرگ شد.
مسجد دارای شش ورودی است که در اضلاع مختلف بنا قرار گرفته اند. سردر اصلی که در ضلع شرقی مسجد قرار دارد دارای سردر بلند و کتیبه هایی بر روی کاشی معرق است و دو مناره بر آن بنا شده است. این سردر زیبا در زمان شاهرخ تیموری به بنا اضافه شد و با معرق و کاشی با گره های چینی و اسلیمی تزئین شده است. ورودی به ایوانی با سقف گنبدی باز می شود که به دلیل انواع کتیبه های سنگی و کاشی که بر روی موقوفات و دستورات حکومتی در دوره های مختلف نوشته شده است، می توان آن را موزه کتیبه ها نامید.
در ضلع غربی بنا درست روبروی در ورودی و خروجی ایوان قرار دارد که نمای آن با کاشی کاری های نو تزئین شده است. ورودی دوم مسجد در ضلع شمالی و درست روبروی ایوان است. این سردر با کریا پیوند خورده و ورودی آن با کتیبه های قرآنی و تزیینات معرق جدید تزئین شده است.
ورودی شمال غربی دارای نمایی ساده و بکر است که به راهروی طولانی باز می شود که به یکی از ایوان های اطراف حیاط متصل می شود.
دو ورودی دیگر مسجد در ضلع جنوب غربی شبستان غربی و دیگری در ضلع شمال شرقی قسمت قدیمی مسجد قرار دارند که هر دو در حال حاضر بسته هستند.
دو گلخانه مسجد در ضلع شرقی و غربی صحن قرار دارد. در ضلع شرقی و غربی این گلخانه، شاه نشین ها با پنجره ها و نورگیر در انتهای آن قرار دارند. شبستان همچنین دارای طاق های گنبدی شکل با نورگیرهای سنگی هشت ضلعی در مرکز است. محراب این گلخانه دارای دهانه عریض با طاق های پنج و هفت و همچنین طرح های مهر ظریف و زیبا می باشد. گلخانه ضلع شرقی کاملا نو است و توسط هیئتی از طرفداران مسجد ساخته شده است. این گلخانه نیز از نوع ستونی است و محراب جدید آن با کاشی های آجری هفت رنگ تزئین شده است.
در گوشه شمال شرقی صحن فضایی به ابعاد 2/3/5 متر با دیوار مشبکی از آجر چینی وجود دارد که به آن قرائتخانه می گویند و در سمت قبله کتیبه ای محراب از رنگ آبی وجود دارد. موزاییک کاشی، از 890 ه.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

زیباترین قسمت بنا را می توان مجموعه ایوان و گنبد و محوطه اطراف آن نام برد. نمای ایوان مرتفع با مجموعه ای از زیباترین تزیینات معرق با نقوش اسلیمی و گیاهی و نیز گره چینی پوشیده شده است که هر بیننده ای را به وجد می آورد.
اصیل ترین بخش های هنر معماری بی نظیر ایرانی در گچ بری ها، شبستان، صحن، گنبد، کاشی کاری ها و مناره های برپا شده منعکس شده است.

تزیینات با آجرهای ضربی و نقوش معلق و کتیبه بر روی کاشی معرق و کاشی های بنایی مجموعه ای بدیع و خیره کننده ایجاد کرده است که هر بیننده ای را شگفت زده می کند.

محراب اصلی یا محراب واقع در گنبد یا مقبره، دهانه مستطیل شکل عمیقی است که در دو طرف آن مسیرهای باریک و کوتاهی از آب در دو طرف گنبد وجود دارد. این محراب زیبا با انواع کاشی معرق، کتیبه و آجر ضربی تزیین شده و نام استاد و تاریخ ساخت محراب (۷۷۷ هجری قمری) بر روی دو کاشی ستاره ای شکل نقش بسته است.
در ساخت این بنای عظیم از آهن استفاده نشده است و کل بنا بر پایه طاق ضربی و کاهگل و ساروج است. در محراب این مسجد قسمت کوچکی به شکل کاشی وجود دارد که به شکل زمین است و از تمام رنگ های به کار رفته در کاشی کاری های کل مسجد استفاده شده است.

محراب این مسجد از سنگ مرمر ساخته شده است.

آیا به مسجد اعظم یزد سفر کردید؟

گنجینه مسجد جامع جاد

این گنجینه که یکی از دیدنی ترین قسمت های این مسجد به حساب می آید شامل اشیاء و مصالح قدیمی به کار رفته در ساخت این مسجد است که یکی از ارزشمندترین آثار تاریخ ایران به شمار می رود. در این میان منبر مرمری یکپارچه دیده می شود که در نوع خود بسیار جالب توجه است و حالت عمودی آن می تواند نشان دهنده منحصر به فرد بودن آن در بین سایر منبرهای مساجد باشد. این منبر از سنگ مرمر معدن توران پشت یزد که یکی از بهترین معادن مرمر ایران در اواخر دوره قاجار است ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس بر ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی

همچنین یکی دیگر از آثار ارزشمند این گنج، پرده کعبه است که در سال 1345 توسط پادشاه عربستان به ایران داده شد و خود این پرده در سال 1371 هجری شمسی با نخ ابریشم بافته شده است.

چرا از این مکان دیدن کنید؟

معماری این مسجد بسیار بزرگ به قدری منحصر به فرد و بی بدیل است که هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان برای بازدید از شاهکار معماری به ایران و استان یزد سفر می کنند.در بسیاری از کشورها مسجد جامع یزد به عنوان نماد و این بنا یکی از اولین بناهای عظیم و باستانی کشور است.

زمان بازدید:

زمان دقیق بازدید از این مکان مشخص نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید