آیا به قلعه رستم بافران رفته اید؟


به گزارش سلام نو، قلعه رستم بافران در شرق شهرستان ناینا قلعه ای تاریخی با کاربری دفاعی برای حفاظت از مردم منطقه است و به شماره 32032 15/02/15 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 97. . قلعه رستم، بنایی بلند و زیبا با نقشه بسیار دقیق معمار آن، نسبت به سایر قلعه های موجود، جایگاه و موقعیت خاصی دارد. بناهایی به این بزرگی و با پیشینه ای که تاریخ دقیق آن مشخص نیست، جنبه افسانه ای تاریخی دارند.

آیا به قلعه رستم بافران رفته اید؟

قلعه رستم بنایی عالی و زیبا با پلانی بسیار دقیق است که معمار در طراحی آن بسیار دقیق عمل کرده است. این قلعه در نزدیکی پای امام رضا ساوس بر روی تپه ای به ارتفاع 25 متر قرار دارد. ضلع جنوب شرقی قلعه به سمت این پله است. این قلعه با منظره زیبای خود با پنج برج بر روی تپه ای مرتفع سنگفرش شده است و سایه روشن دیوار لایه لایه آن استحکام و ارتفاع خاصی به انسان می بخشد. به نظر می رسد مانند بیشتر قلعه های نظامی، اطراف قلعه را سنگر احاطه کرده و هر زمان که نیاز بوده، آب به این سنگر می فرستاده است و احتمالاً مانند اکثر قلعه ها از خاک حاصل از حفاری ترانشه برای ساخت آن استفاده شده است. این قلعه با فضای داخلی 500 متر مربع، یک قلعه دفاعی مستحکم و مرتفع از گل است. این قلعه دارای دو طبقه در داخل است، در حالی که در خارج از آن انتظار نمی رود. پلان کلی بنا مستطیل شکل و دارای طول 48 متر و 20 سانتی متر و عرض 12 متر و 47 سانتی متر است. ضخامت دیوارهای لایه ای آن یک و نیم متر است. ارتفاع دیوارهای آن چهار و نیم متر و گاهی پنج متر است. ابعاد آجری داخل قلعه 5/25/25 سانتی متر است. ملات مورد استفاده در تله هم در روکش و هم در شاخ فضاهای داخلی ملات گل می باشد. مصالح ساختمانی غالب در دیوارهای اطراف لایه شاخی است. لایه خاک رس ضخیم و سخت است که در ردیف هایی به ارتفاع 50 تا 40 سانتی متر به عنوان پشته در کنار دیوارها استفاده می شود. لایه نازکی از گل بین لایه ها وجود دارد که با کاهش ضخامت لایه ها ارتفاع دیوار کاهش می یابد. اتاق های گلی کوچکی در دو طبقه ساخته شده بود که هر کدام متعلق به خانواده ای است که امروزه تبدیل به خاکستر شده اند. حفر چاه در وسط قلعه (معروف به چاه دیو) نیز از نکات مهمی است که اکنون مسدود شده و فقط دهانه آن نمایان است که به مجرای آب متصل است. آب از کانال، آب قلعه را تامین کردند. آنچه قلعه رستم را از سایر قلعه ها متمایز می کند موقعیت و موقعیت خاص آن است که بسیار ماهرانه بر روی تپه های سفالی و بلندتر از سطح زمین ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  عکسی تلخ از جانباخته 9 ساله متروپل آبادان در کلاس درس

آیا به قلعه رستم بافران رفته اید؟

فضاهای مختلف قلعه

  • دروازه ورودی و فضای متصل به آن: دروازه ورودی قلعه به عرض یک متر و بیست سانتی متر در وسط دیوار جنوب شرقی داخل طاق طاق جناغی قرار دارد. این طاق دو متر و شصت سانتی متر عرض دارد و دروازه را از بقیه قسمت های قلعه متمایز می کند. بعد از ورودی فضایی وجود دارد که به نظر می رسد نقش فضای رابط و کنترل ورود و خروج به قلعه را داشته است. این فضا ربطی به محوطه های اطراف ندارد و از طریق دروازه دیگری که جلوی در ورودی قرار دارد به داخل قلعه متصل می شود. ابعاد این فضا 3 متر در دو متر و هفتاد سانتی متر است و با آجرهایی با گوشه های فیلی پوشیده شده است. کف این فضا به دلیل انباشته شدن ضایعات پوشش طبقه بالایی و زباله هایی که خود فضا را می پوشاند تمیز نیست.
  • انبار مواد غذایی: در دو طرف فضای متصل به ورودی اتاق هایی در دو طبقه ساخته شده است که هدف آنها هنوز مشخص نشده است، اما به دلیل سالم بودن آنها نسبت به بقیه قسمت های قلعه به ویژه قلعه دو فضا در سمت راست حتی قسمتی از طاق باقی مانده است.. احتمالاً مهمتر بوده و هدفی مانند نگهداری مواد غذایی یا موارد مشابه داشته اند. فضاهای سمت راست اتاق متصل به ورودی، سه فضایی است که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و دارای طاق های آجری تاب دار هستند که به صورت ضربی ساخته شده اند. فضاهای دیگری نیز در این منطقه ساخته شد، اما امروزه تنها بخشی از دیوارهای آن باقی مانده است. در سمت چپ ورودی، دو فضای دو طبقه وجود دارد که پوشش آنها از بین رفته و از دیوارهای آنها چیز زیادی باقی نمانده است.
  • اتاق در قسمت ورودی طبقه دوم (شاید خط کش) قرار دارد: در حال حاضر از این قسمت فقط دیوارهای جانبی باقی مانده است که به نظر می رسد توسط درگاه هایی به قسمت های جانبی متصل شده است. پوشش این فضا به کلی از بین رفت. بر روی دیوارهای آن نیز بقایای گچ کاهی دیده می شود. مشخص نیست رویکرد به این فضا چه بوده است. در مورد استفاده از این فضا می توان گفت که طبق سنت قلعه ها در دو طبقه، طبقه پایین به غلات، خدمه و خدمه اختصاص داشت و طبقه فوقانی شاه نشین، استراحت و این محوطه نیز به شمار می رفت. اقامتگاه سلطنتی
  • اتاق های نشیمن: متأسفانه اتاق های نشیمن مستاجرین که هر اتاق متعلق به خانواده است، در قلعه به کلی ویران شد. اما در سه جبهه شمال شرقی و غربی اتاق هایی در دو طبقه وجود داشت که نیاز به بررسی و کاوش داشت. همه این فضاها تخریب شده اند، اما بقایای طاق ها به خوبی نشان می دهد که در دو طبقه ساخته شده اند.
  • برج های دیده بانی: قلعه های ساخته شده در دوره ساسانی معمولاً دارای برج های نیم دایره ای در جلوی دیوار دفاعی بوده و این برج ها بسیار نزدیک به هم ساخته می شدند. مجاورت برج ها به یکدیگر، همانطور که در پلان این قلعه مشاهده می شود، علاوه بر افزایش قدرت دفاعی ساکنان، به زیبایی طراحی بنا نیز کمک می کند. پنج برج دیدبانی مدور یکی در وسط جبهه شمال غربی و دیگری در تقاطع اضلاع قلعه وجود دارد. معماری برج دو طبقه است. فضاهای دیگری که هنوز بقایای آنها در کنار برج باقی مانده است، دسترسی به طبقه دوم را فراهم می کردند. طبقه فوقانی برج اکنون فروریخته است. کف برج در حال حاضر به دلیل انباشته شدن زباله از طبقه بالا و شن و ماسه ناشی از باد ناشناخته است. هر طبقه از طبقه همکف قلعه به طبقه اول دسترسی مجزا دارد. در هر طبقه فلش ها و سوراخ هایی برای نظارت و دفاع وجود دارد. تیرها به شکل پیکان هستند که با قرار دادن دو آجر مثلثی شکل ایجاد می شوند.
بیشتر بخوانید  دانلود قسمت نهم سریال جوکر بدون سانسور

آیا به قلعه رستم بافران رفته اید؟

اهمیت استراتژیک

وجود هسته اولیه بافران در نزدیکی قلعه رستم موقوفه دیره (دره) است. قلعه رستم قلعه ای است که بر روی تپه های سفالی عظیم بنا شده است. معماری و ساخت آن به گونه‌ای است که در کنار قلعه‌های محمدیه و انارک قرار دارد و برج‌ها برای علامت‌گذاری یکدیگر استفاده می‌شده است. همچنین قلعه رستم در کنار سه قلعه دیگر بافران، قلعه ریگ در جنوب غربی بافران، قلعه رازی یاباربندو در جنوب شرقی و قلعه علی آباد در شمال شرقی بافران قرار دارد. آنها مسئول هستند. چهار گنبد در چهار طرف قلعه با سوراخ های گلوله برای تیراندازی در زمان جنگ از ویژگی های خاص قلعه رستم است. وجود انبار غذا و اتاق های کوچک و تو در تو در داخل قلعه، پیش بینی مردم بافران را برای استفاده در مواقع بحرانی نشان می دهد.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید