آیا به قصر پرنده سیاه سفر کردید؟



هخامنشیان بخش مهمی از تاریخ ایران هستند. برازجان یکی از مراکز تمدن در دوره هخامنشیان بوده است. بر این اساس محوطه های باستانی این دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بردک سیاه که شهر تموکان هخامنشی نامیده می شود یکی از آثار تاریخی به جا مانده از این دوران باشکوه است. این محوطه باستانی متعلق به کاخ داریوش اول است که در دستستان واقع شده و حدود 70 کیلومتر با خلیج فارس فاصله دارد.

در شهر برازجان بقایای سه کاخ هخامنشی به نام‌های کاخ چرخاب، کاخ سنگ سیاه (در بین مردم محلی به کاخ نظرآقا معروف است) و کاخ بردک سیاه وجود دارد.

کاخ بردک سیاه بعد از کاخ چرخاب ساخته شده و فاقد ظرافت و ترکیبی خاص از رنگ‌های سیاه و سفید کاخ برازجان و پاسارگاد است. در ساخت کاخ پرنده سیاه از دو نوع سنگ سیاه و روشن استفاده شده است که جنس و رنگ سنگ های به کار رفته در ساخت این کاخ در نوع خود بی نظیر است.
این کاخ که تالار مرکزی آن شبیه کاخ آپادان و دارای سی و شش ستون است، یکی از بناهای تاریخی مهم استان بوشهر و شهرستان برازجان است و در میان جنگل‌بانان روستای درودگاه واقع شده است. دهانه رودخانه شاپور در دالاکا. .
کاخ بردک سیاه که به گفته کارشناسان کاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی است و برخی آن را موقعیت استراتژیکی می دانند در نزدیکی خلیج فارس قرار دارد.

بقایای کاخ سیاه بردک که شامل پایه ستون ها و یک نقاشی دیواری سیاه است به دلیل عدم حفاظت و بی توجهی به تدریج در حال تخریب است. بیشتر این کاخ در زیر جنگل مدفون است.

بیشتر بخوانید  دفتر تبلیغات باید دقیقاً بر نیازها و نیازهای فرهنگی و زیست محیطی نظارت داشته باشد

اکتشافات باستان شناسی کاخ سیاه بردک

در یکی از آخرین مراحل کاوش در این کاخ هخامنشی، گروهی از محققان در اوایل دهه هشتاد چهار قطعه طلای سنگین به وزن مجموعا سه کیلوگرم و دویست گرم کشف کردند.
کاربرد دقیق این سه قطعه طلا مشخص نیست، اما برخی حدس می زنند که ممکن است در چوبی طلاکاری شده تالار یا سنگ بنای کاخ باشد.
همچنین در میان این سکه های طلا قطعه ای وجود دارد که می تواند بالای جام طلای هخامنشی باشد که خطی ساده در زیر لبه آن حک شده است.
گفته می شود که سکه های طلای هخامنشی کاخ بردک سیاه چینی بوده و در کنار یکی از ستون های تالار مرکزی کاخ کشف شده است. به نظر می رسد چهار قطعه طلا به عمد در زیر یکی از ستون ها دفن شده است که باستان شناسان 2500 سال بعد آن را پیدا کردند. این طلاهای بی نظیر پس از کشف به میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر تحویل داده شد.
این 4 قطعه طلا هرگز باز نشد و همچنان به سلامت در بانک تجارت بوشهر نگهداری می شود. با این حال، این طلاها اهمیت جهانی دارند و ممکن است پس از بازگشایی حاوی کتیبه هایی باشند.
همچنین کشف نقش برجسته که احتمالاً متعلق به داریوش است و همچنین نقش داریوش در کاخ تخت جمشید از مهمترین دستاوردهای کاوش های باستان شناسی در بردک سیاهو است.

دیدگاهتان را بنویسید