آیا به روستای دهامین دهاقان سفر کرده اید؟


به گزارش سلام نو، داممین روستایی در بخش مرکزی شهرستان دهکان در استان اصفهان است. طبیعت زیبا، بید، نارون و چمنزارهای اطراف چشمه علی و چشمه حیدر در روستای تممین در 15 کیلومتری شهر دهکان از دیدنی های زیبای استان و شهرستان است.

آیا به روستای دهامین دهاقان سفر کرده اید؟

یکی از روستاهای بزرگ و بسیار قدیمی و تاریخی منطقه با قدمتی بیش از 2500 تا 2700 سال است و در مسیر جاده دهاقان به بروین در 35 کیلومتری غرب شهرستان شهرز قرار دارد. این روستا دارای آب و هوای کوهستانی بسیار مطبوع و باغ های سیب و زردآلو، مزارع سرسبز گندم، جو و لوبیا، دارای خاک مرغوب است. این روستا از شمال به روستاهای سر چاه و شهرضا، از جنوب به روستای چشمه حیدر، از جنوب غربی به روستای گلی سر و در فاصله بیشتر به روستاهای علی آباد سفالی و علی آباد عالی می باشد. و از غرب به تپه کارگرک و به فاصله چند کیلومتری شمال غرب به توکل آباد و یعقوب آباد محدود می شود و فاصله آن تا شهر دهاقان 15 کیلومتر و از روستای تپه گرگرک 2 کیلومتر است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این روستا ترکیب یکنواخت چندین قوم و نژاد است که سال ها در هم آمیخته اند و همانطور که از نام روستا پیداست به صورت یکنواخت و یکدست در کنار هم زندگی می کنند. زبان مردم روستا فارسی بدون لهجه است که مردم این کشور را از دیگر روستاهای دهاقانا متمایز می کند.

آیا به روستای دهامین دهاقان سفر کرده اید؟

وجود آثار تاریخی مانند سد گبری (سد خاکی بر روی رودخانه کرانه از دوران ساسانیان) و خانه‌های گبری بر فراز کوه‌های مرتفع و آداب و رسوم خاص و دیدنی مردم حکایت از قدمت روستا دارد. در پنج کیلومتری جنوب روستا، مناظر دل انگیز درختان تنومند کهنسال و چشمه ای زیبا با آب سرد بدون نمک (شبیه آب مقطر) به نام چشمه علی در میان کوه های مرتفع البرز است. اطراف آبنما با تلاش شورای روستا تسطیح و بهینه سازی شده و برای اسکان مسافران آماده شده و سرویس های بهداشتی نیز موجود است. اهالی روستا اعتقاد خاصی به چشمه علی دارند و معتقدند که این چشمه همیشه جوشان است (حتی در خشکسالی های طولانی آب چشمه جاری است) و این معجزه نی امام هشتم رضا (ع) است. مردم برای رفع نیازهای خود نذر می کنند که تا بهار غذا بپزند و به مسافران غذا بدهند. در قدیم در بین مردم رسم بود که در سالهای کم باران با جمع آوری پول و نذری از مردم یک گاو می خریدند و بعد از نماز باران دور چشمه علی می چرخیدند و سپس آن را در سرچشمه قربانی قربانی می کردند و گوشت آن را بین همه مردم تقسیم می کردند. در گذشته آنقدر با اخلاص این کار را می کردند که بعد از آن باران می بارید. در اردیبهشت ماه، شکوفه های باغ های سیب و زردآلو صحنه بسیار زیبا و جذابی را خلق می کند. برج های کبوتر، Donja vodenica، خانه هان، دوره پهلوی کوش از دیگر مکان های تاریخی این روستا هستند.

بیشتر بخوانید  تصویر بسیار قدیمی از بازار سبزیجات شهر همدان در سال 1286 شمسی!

منبع: Trip Iar

دیدگاهتان را بنویسید