آیا با نوشیدنی کفیر آشنایی دارید؟


نوشیدنی کفیر

نوشیدنی کفیر

کفیر یک نوشیدنی ترش و گازدار و محصول شیر تخمیر شده است. در واقع کفیر یکی از قدیمی ترین محصولات لبنی است که به قفقاز نسبت داده می شود.

مردم قفقاز به طول عمر معروف هستند و یکی از دلایل آن مصرف است محصولات لبنی مخصوصاً ماست و کفیر را می شناسند. برای تهیه کفیر، دانه های کفیر را در شیر تلقیح می کنند. دانه های کفیر حاوی باکتری ها و مخمرهای خاصی هستند که در واقع مسئول ایجاد طعم ترش و گازدار کفیر هستند. کفیر نقش موثری در درمان انواع بیماری ها دارد و در مقایسه با ماست علاوه بر باکتری های زنده از خواص تغذیه ای بیشتری نیز برخوردار است.

خواص تغذیه ای و درمانی کفیر

کفیر منبع کاملی از پروتئین است و حاوی تعداد زیادی آمینو اسیدهای ضروری برای سلامت ارگانیسم است. از جمله این آمینو اسیدها تریپتوفان است که ماده خوبی برای آرامش سیستم عصبی است. از آنجایی که این محصول کلسیم و منیزیم را جذب و ذخیره می کند، در تقویت سیستم عصبی موثر است و می تواند برای افرادی که از بی خوابی و استرس رنج می برند تسکین دهنده و مفید باشد.

کفیر محصولی غنی از آنزیم ها و حاوی میکروارگانیسم های مفید است که به تعادل اکوسیستم داخلی بدن کمک می کند و به دلیل مخمرهای مفیدی که دارد به کنترل و حذف مخمرهای بیماری زا در بدن کمک می کند.

نوشیدنی کفیر منبعی غنی از ویتامین K، کلسیم و پتاسیم است. بنابراین تاثیر زیادی در متعادل کردن فشار خون دارد.

بیشتر بخوانید  فواید قرص Pregnacare

این محصول منبع بسیار مهمی از ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین های 21 B و 1 B می باشد. این محصول همچنین به جذب بیشتر ویتامین های این گروه به دستگاه گوارش کمک می کند و کمک شایانی به جوان سازی پوست و افزایش طول عمر می کند.

نوشیدنی کفیر

نوشیدنی کفیر می تواند نقش مفید و ارزشمندی در بهبود هضم لاکتوز و افزایش مقاومت بدن به لاکتوز به ویژه در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز داشته باشد.

باکتری ها و مخمرهای فعال در کفیر ارزش غذایی بالاتری نسبت به ماست دارند که به عنوان یک رژیم غذایی مکمل برای زنان باردار و شیرده توصیه می شود. از آنجایی که کشک کفیر از ماست کوچکتر است، هضم آن آسان تر است.

این محصول به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و قادر به پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، بیماری های عفونی، سرطان و … خواهد بود.

طرز تهیه کفیر

برای تهیه کفیر به روش سنتی ابتدا باید شیر پاستوریزه را بجوشانند و پس از سرد شدن دانه های کفیر را به آن اضافه کنند. پس از 24 ساعت تخمیر کامل شده و محلول باید صاف شود و سپس کفیر آماده نوشیدن است. دانه های استفاده شده را می توان در آب سرد شسته و در ظرف شیشه ای در جای خنک نگهداری کرد تا بعدا استفاده شود.

کفیر نیز به صورت صنعتی با تفاوت هایی تولید می شود نوشیدنی کفیر به سبک سنتی ساخته شده است. کفیر صنعتی معمولاً حاوی الکل نیست، اما بر خلاف کفیر سنتی در هر 100 گرم، 2.7 تا 3.9 گرم لاکتوز دارد، در حالی که کفیر واقعی حاوی الکل و بدون لاکتوز است.

بیشتر بخوانید  نوراپی نفرین چیست ؟ تفاوت اپی نفرین و نوراپی نفرین

بنابراین کفیر صنعتی برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز نامناسب است.


دیدگاهتان را بنویسید