مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا “الهه های میمون” در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر هستند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



یکی از اعضای هیئت علمی آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از نگرانی در مورد تبدیل آبله میمون به یک بیماری همه گیر خبر داد و گفت: اندازه این ویروس بسیار بزرگتر از کرونا است و به راحتی از طریق هوا قابل انتقال نیست و باید آلوده شود. حتماً مستقیماً با یک فرد بیمار تماس داشته است، در حالی که این بیماری واکسن و داروهای تأیید شده در دنیا دارد.

مصطفی نوری زاده با اشاره به اینکه آبله میمون برای اولین بار در سال 1958 توسط پربن مگنوس کشف شد، گفت: محققان دریافته اند که برخی از میمون ها در منطقه ای که برای تحقیق از میمون نگهداری می کردند به آبله مبتلا شده اند و علت این بیماری آبله میمون بوده است. اولین مورد آبله میمون در جمهوری کنگو گزارش شد.

این خانواده از ویروس ها می توانند باعث بیماری در انسان و سایر مهره داران شوند. تاکنون در 10 کشور اروپایی و آمریکایی شناسایی شده است، اما امسال هیچ فردی در جهان بر اثر این بیماری فوت نکرده است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه آبله میمون سویه های مختلفی دارد، تصریح کرد: یکی از این سویه ها 10 درصد احتمال مرگ دارد اما تا به امروز سویه ای گزارش نشده است و بیشتر سویه های چرخشی مربوط به آن است. سویه آفریقایی احتمال مرگ کمتر از یک درصد است. این وضعیت علائمی را ایجاد می کند که معمولاً بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند.

وی به انتقال بیماری از حیوان به انسان اشاره کرد و افزود: این بیماری از طریق تماس مستقیم و یا گاز گرفتن یا خراشیدن از حیوان به انسان منتقل می شود. انتقال بیماری از انسان به انسان نیز از طریق تماس مستقیم یا ترشح از بدن است.

بیشتر بخوانید  تجمع اعتراضی همدان به دلیل قطعی آب + فیلم

یک متخصص بیوتکنولوژی و فوق تخصص علائم این ویروس گفت: تب، بدن درد، کبودی، خستگی، تورم غدد لنفاوی و تاول روی دست، پا و اندام تناسلی از علائم بیماری آبله است. تاول ها معمولا پس از بهبودی بهبود می یابند، اما در موارد بسیار نادر این بیماری می تواند باعث عفونت قرنیه و حتی کوری شود.

وی گفت: آبله میمون بیماری جدیدی نیست. سال گذشته گزارش هایی از این بیماری در سراسر جهان گزارش شده بود. علائم می تواند تا شش روز تا سه هفته و در موارد نادر تا چهار هفته ادامه داشته باشد.

او گفت: “آبله میمون نمی تواند باعث بیماری همه گیر شود.”

آزاد، عضو هیأت علمی علوم پزشکی دانشگاه تهران، گفت: هنوز همه گیری تاج به پایان نرسیده است و نگرانی هایی در مورد این تاج وجود دارد، ویروس بسیار بزرگ تری است، یعنی به راحتی از طریق هوا قابل انتقال نیست. همچنین باید مستقیماً با فرد بیمار تماس داشته باشد تا مبتلا شود. دو موردی که در روزهای اخیر در رسانه ها مطرح نشده است این است که این بیماری دارای واکسن مورد تایید جهانی است و داروی مورد تایید این واکسن وجود دارد.

این متخصص بیوتکنولوژی دارویی گفت: واکسن ضد آبله میمون تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا “جینئوس” نام دارد که توسط شرکت باواریا نوردیک ساخته شده و تمامی آزمایشات را پشت سر گذاشته و مورد تایید قرار گرفته است. علاوه بر واکسن، داروی تکویریمات که یک عامل ضد ویروسی است، در برابر این بیماری تایید شده است.

او گفت: «نیویورک در 13 میلیون روز گذشته روی این واکسن کار کرده است. با نگاهی به گذشته، در سال 1947، شش نفر در نیویورک به آبله مبتلا شدند و نیویورک به سرعت همه را واکسینه کرد. پس در تاریخ چنین اتفاقاتی افتاده است و این یعنی جلوگیری از حوادث.

بیشتر بخوانید  تصادف عجیب رانندگی با خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان / فیلم

نوری زاده ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که مردم را نگران می کند، برگزاری جلسه اضطراری سازمان بهداشت جهانی در خصوص این بیماری است، در حالی که در سال های گذشته سازمان جهانی بهداشت چندین بار جلسات اضطراری برگزار کرده و نسبت به اپیدمی یا همه گیری هشدار داده است. چنین حوادثی را دیده اند. به عنوان مثال، در سال های گذشته بارها به ابولا و چندین بار درباره ویروس زیکا هشدار داده شد، اما هیچ بیماری همه گیر وجود نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این بیماری هم واکسن دارد و هم دارو، خاطرنشان کرد: واکسن های تولید شده برای این بیماری، واکسن هایی با پلت فرم ویروسی غیرفعال هستند، یعنی می توان گفت که تولید واکسن ها نسبت به سایر بسترها نسبتا راحت تر است. . .

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد در این شرایط نگران بیماری آبله میمون نباشند، بلکه مسئولان بهداشتی باید موارد مشکوک را پیگیری و اقدامات لازم را انجام دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *