آیا افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟



به گزارش سلام نو، دولت تصمیم گرفته قیمت بنزین واقعی شود. اگرچه قیمت بنزین به تورم و شرایط اقتصادی و سیاسی بستگی دارد اما با کاهش قیمت بنزین می توان بخشی از هزینه های اجتماعی را کاهش داد که در ادامه به آخرین اخبار قیمت بنزین می پردازیم.

طرح توزیع مجدد بنزین به منظور اعطای بنزین یارانه ای (1500 تومانی) به مردم به جای خودرو از اوایل اسفندماه در جزیره کیش در حال اجراست.

این طرح از ابتدا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد منطقه آزمایشی انتخابی آن (جزیره کیش) مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما روز 30 فروردین سخنان وزیر نفت و بنزین در حین امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران در حوزه مدیریت سوخت به صفحه اول رسید و به جای تامین کننده انرژی در کشور ابراز نگرانی کرد. .

جایی که جواد اوجی تلویحا از احتمال نیاز به واردات بنزین و گازوئیل خبر داد، با توجه به نزدیک شدن به مصرف ظرفیت بنزین و پالایشگاه های نفت، گاز و مصرف 95 میلیون لیتری بنزین در روز زنگ خطری برای «امنیت انرژی» است. .

البته اوجی با کاهش 50 درصدی مصرف سوخت در نقاط مختلف کشور از ظرفیت 150 میلیارد دلاری صادرات پرهیز کرد و “کنترل شدت مصرف” و “ایمن سازی” انرژی را از وظایف وزارتخانه خود دانست.

در همین راستا رحیمی مظفری، عضو کمیسیون مشورتی انرژی مجلس شورای اسلامی، اخیراً موضوع نگرانی وزیر نفت درباره بنزین را به گونه ای دیگر مطرح کرده و تاکید کرده است که روند فعلی مصرف و تولید بنزین مناسب نیست. وی گفت: اگر مصرف مدیریت نشود، مشکلاتی به وجود می آید و کشور مجبور به واردات بنزین می شود.

بیشتر بخوانید  نرخ مالیات خودروها در سال ۱۴۰۳ اعلام شد+ عکس

با توجه به موارد ذکر شده، مصرف بنزین در کشور پس از ریزش ناشی از فوران تاج و افزایش قیمت بنزین در سال های اخیر، روند صعودی خود را ادامه داد و به مرز 100 میلیون لیتر رسید.

صرف نظر از اینکه کارشناسان راهکارهای متنوعی را برای مدیریت سوخت در کشور ارائه می دهند. توجه به تقارن زمانی و اشراف چالش های اجرای طرح توزیع مجدد بنزین با وجود منابع محدود انرژی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید