آیا اسم در سرنوشت انسان تاثیر دارد ؟



تاثیر اسم در سرنوشت انسان


آیا به نظر شما اسم بر سرنوشت تاثیر دارد؟ از طریق اسم مادر فرد و خود فرد ، سال تولد ، ماه تولد ، روز و ساعت تولد و یکسری موارد دیگر طبق محسباتی که مربوط به علوم غریبه می شود می توان به خیلی از حالات و خصوصیات فرد پی برد ، و بزرگانی در این علوم دارای تخصص بوده اند .


اسامی باید بر اساس باورها، فرهنگ، عرف و سنت های خانوادگی و اجتماعی انتخاب شوند و برای افرادی که حامل آن اسامی هستند، غرور و شخصیت خاصی را فراهم آورد. اسامی باید دارای عناوین مذهبی یا فرهنگی بوده تا برای اشخاص شخصیت و فضای فرهنگی ایجاد کند. همچنین برخی از اسامی نه تنها هنگام خطاب، دشوار، ناموزون و ناهماهنگ است؛ بلکه مغایر با معیارهای ارزشی و فرهنگی ما هستند. بنابراین اسم یکی از موضوعاتی است که در زندگی هر کس نقش مهمی داشته و والدین نیز هنگام انتخاب نباید گرفتار مسائل غیرفرهنگی و غیرارزشی و غیرسنتی شوند.


تاثیر اسم بر رزق و روزی


اسامی ما، هرچند خودمان آنها را انتخاب نمی‌کنیم، نمادی هستند که درباره‌ طبقه، سطح تحصیلات و منشاء قومی ما یا حداقل والدین ما اطلاعاتی ارائه می‌دهند. مطالعات دانشمندان نشان داده‌اند که آدم‌ها فرضیات متفاوتی درباره‌ پسری دارند که تایرون نام دارد یا پسری که نام‌اش فیلیپ است. هرچند اغلب این فرضیات نادرست هستند، اما تاثیر بسزایی روی مسیر یک زندگی دارند.


اسم حتی می‌تواند تاثیر ناخودآگاهی روی انتخاب‌های خود شخص بگذارد. برخی از پژوهش‌گران علمی ادعا می‌کنند که تعداد بسیار زیادی از دندان‌پزشکان دنیس نام دارند و بسیاری از وکلا لورن! این همیشه تا حدی درست است: رومی‌ها جمله‌ معروفی دارند که می‌گوید: “اسم سرنوشت است.” آنان عمیقا به تاثیر اسم بر سرنوشت باور داشتند و در انتخاب اسم برای کودکانشان وسواس عجیبی به خرج می دادند.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک ملی در زنجان + آدرس و تلفن


سرنوشت کسانی که دو اسم دارند


برخی از افراد از اسم خود خجالت می کشند و هنگامی که بزرگ تر می شوند، اسم خود را تعویض می کنند، این گونه اشخاص دو اسمی هستند؛ یعنی در شناسنامه اسم دیگری داشته و در خانه و جامعه به نام دیگری خطاب می شوند که در نهایت دچار تضاد شخصیت و دوگانگی می شوند، زیرا یک اسم برای هر فرد کافی است.


اسم نباید شکسته شود، زیرا برخی از افراد اسامی دیگران را به خاطر دشواری در صدا کردن و تلفظ به بخش های مختلف تقسیم کرده و می شکنند؛ بنابراین اسم اثر بسیار مهمی بر شخصیت افراد داشته و یکی از معیارهای ارزش یابی فرهنگی و اخلاقی افراد نیز خواهد بود. در حقیقت انتخاب اسامی برای فرزندان باید تابع معیارهای فرهنگی، اخلاقی و دینی ما باشد.


والدین نباید در فضای زمانی گرفتار شوند؛ زیرا انتخاب اسم فقط امروز یا روز تولد فرد نیست، گاهی شخصیت هایی در دوران تولد کودک وجود دارند که شناخته شده و معروفند و آنها اسامی این افراد را برای فرزندان شان انتخاب می کنند و بعد از چند سال آن شخص دچار گمنامی می شود؛ بنابراین، اسامی رهبران دینی، شخصیت های فرهنگی اصیل ایرانی می تواند نام های بسیار خوبی برای فرزندان باشد.


تاثیر نام در سرنوشت انسان


تاثیر اسم بر نوشت از دید روایات


با توجه به آیات و روایات ،می توان گفت که نام افراد در سرنوشت انسان تاثیری ندارد.


اگرچه روایات بسیاری زیادی داریم که در آنها سفارش شده است که برای فرزندانتان نام نیکو انتخاب کنید و از نام بد اجتناب کنید. از جمله :


قَالَ النَّبِیُّ ص مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدَیْنِ یُحَسِّنُ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنُ أَدَبَهُ .

از حقوق فرزند که به عهده والدین این است که، نام نیکو برای او انتخاب کند و او را با ادب تربیت کند.


امام رضا علیه السلام فرمود: أَوَّلُ مَا یَبَرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ أَنْ یُسَمِّیَهُ بِاسْمٍ حَسَنٍ فَلْیُحْسِنْ أَحَدُکُمُ اسْمَ وَلَدِهِ .(الکافی، ج 6، ص 18.) نخستین امری که پدر به وسیله آن به فرزندش احسان و نیکی می نماید، آن است که نام نیکو و زیبایی برای او انتخاب کند. پس البته باید هر یک از شما نام فرزندش را نیکو قرار دهد.

بیشتر بخوانید  شعب بانک توسعه تعاون در قزوین به همراه آدرس و تلفن


در روایات برای انتخاب نام نیکو دلایلی بیان شده است اما در هیچکدام بیان نشده که نام در تعیین سرنوشت تاثیر دارد.


عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اسْتَحْسِنُوا أَسْمَاءَکُمْ فَإِنَّکُمْ تُدْعَوْنَ بِهَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ قُمْ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ إِلَى نُورِکَ وَ قُمْ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ لَا نُورَ لَکَ . ( الکافی، ج6 ،ص19.)

امام صادق علیه السلام نقل می کند که رسول خدا فرموند: -فرزندانتان را- نیکو نامگذاری کنید. به راستی که شما در روز قیامت با آن نام، خوانده می شوید.ای فلان پسر فلان ! به سوی نورت برخیز ! و ای فلان پسر فلان ! برخیز ! ولی نوری نداری .


تاثیر نام در میزان درآمد


نتایج یک تحقیق در سال ۱۹۴۸ در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که افراد با نام‌های غیرمعمول، نسبت به آن‌هایی که نام‌های رایج‌تر دارند، شانس بیشتری برای اخراج از مدرسه یا دانشگاه داشته‌ و نشانه‌هایی از اختلالات روانی در آن‌ها بیشتر بوده است. محققان حدس می‌زنند که یک نام غیرعادی می‌تواند تاثیرات روانی منفی بر فرد داشته باشد.


نام‌ها بر انتخاب شغل، محل زندگی و همسر آینده افراد نیز تاثیرگذارند. اگرچه برخی دانشمندان معتقدند که این تأثیر چشم‌گیر نیست، اما مطالعاتی در دانشگاه استکهلم سوئد نشان می‌دهد مهاجرانی که نام‌های محلی خود را به نام‌های نزدیک‌تر به فرهنگ کشور جدید تغییر داده‌اند، به‌طور میانگین ۲۶ درصد درآمد بیشتری نسبت به مهاجرانی دارند که با نام‌های غیر رایج در آن کشور زندگی می‌کنند.


با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب یک نام مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید درباره آن حساسیت بیشتری داشت، چرا که نام یک نفر حتی می‌تواند راهی برای پیش‌داوری‌های احتمالی درباره سطح فرهنگ او به دیگران ارائه دهد.

بیشتر بخوانید  گرمخانه امید تنها مکان برای افراد بی سرپناه در اصفهان


در این مقاله تاثیر اسم بر شخصی و آینده افراد از دید روایات مذهبی و مجلات معتبر خارجی گردآوری شده. همانطور که مشاهده فرمودید از دید روایات انتخاب نام نیکو برای فرزندان واجب ولیکن تاثیری بر سرنوشت آنها نداشته، و تاثیر نام در آینده و سرنوشت از دید مجلات معتبر نیویورک و دیگر کشورها بسیار مهم تلقی شده . شما عزیزان بسته به جمع بندی و میزان دلالت خود میتوانید از این صفحه در مورد تاثیر اسم بر آینده خود و فرزندانتان استفاده نمایید .


دیدگاهتان را بنویسید