آیا استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین می تواند باعث انفجار شود؟



به گزارش سلام نو به نقل از فراار، حتماً این جمله را شنیده اید که «در پمپ بنزین از تلفن همراه استفاده نکنید» یا «در پمپ بنزین تلفن همراه خود را خاموش کنید»، اما آیا صحبت کردن یا ارسال پیام با تلفن همراه در پمپ بنزین واقعا خطرناک است. ایستگاه؟آیا باعث انفجار می شود؟

مایکل ماراندو، یکی از همکاران انجمن ملی حفاظت از آتش، به US TODAY گفت: “خطر بسیار کوچک است.” و هنگامی که با بنزین قابل اشتعال مخلوط شود، می تواند جرقه ایجاد کند و در نهایت منجر به آتش سوزی شود.

محققان بارها این نظریه را آزمایش کرده اند تا ببینند آیا درست است یا خیر. اما آنها هرگز آتش را ندیدند. یکی از مؤسسه‌های تجهیزات نفتی با استناد به مطالعات متعدد می‌گوید: «تاکنون نتوانسته‌ایم آتش‌سوزی تلفن همراه در پمپ بنزین را ثبت کنیم. بسیاری از محققان تلاش کرده اند تا بخارات سوخت را با استفاده از تلفن های همراه مشتعل کنند. “اما هیچ یک از آنها موفق نشدند.

حتی سازمان دهندگان «افسانه شکنان» هم یک بار سعی کردند این کار را انجام دهند. اما آنها نتوانستند آتش بگیرند و کمیسیون تجارت فدرال این نظریه را محکوم کرد. اگرچه این آزمایش ها جرقه ای ایجاد نکردند، اما ماراندو می گوید که هنوز هم تا حدودی امکان پذیر است. او گفت: «هنوز نمی توانم بگویم خطری وجود ندارد. زیرا ممکن است در واقع یک در چند میلیارد احتمال این اتفاق بیفتد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، عوامل زیادی باید کنار هم قرار گیرند، که بسیار نادر است.

ماراندو می‌گوید دلیل اصلی اینکه او توصیه می‌کند هنگام سوخت‌گیری از تلفن همراه استفاده نکنید، منحرف کردن حواس مردم است. بزرگترین نگرانی این است که پمپ به درستی در ماشین جا نمی شود یا بنزین ریخته می شود.

بیشتر بخوانید  استفاده از ظرفیت خیران برای تکمیل نمازخانه پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) شاهرود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

نشستن در خودرو هنگام سوخت گیری می تواند آتش بگیرد
هشداری که اغلب نادیده گرفته می شود و ثابت می کند که باعث انفجار می شود، نشستن در ماشین هنگام سوخت گیری است: “اگر سوار ماشین شدید، در ماشین بنشینید، سپس از ماشین خارج شوید تا نازل گاز را لمس کنید، وقتی متوقف شد” این پیام در گزارشی که توسط NFPA در آگوست 2021 منتشر شد، منعکس شده است، که در آن چندین حادثه ذکر شده است که در آن الکتریسیته ساکن علت انفجار در یک پمپ بنزین بوده است.

چار کارستنسون، که قبلا یک پمپ بنزین داشت، گفت که پمپ بنزین در آتش سوزی ناشی از الکتریسیته ساکن آسیب زیادی دیده است. او می گوید: «اگر دوباره سوار ماشین شدید، قبل از اینکه دوباره به نازل دست بزنید، فلز ماشین را لمس کنید. برخی از پمپ بنزین ها نیز توصیه می کنند قبل از لمس مجدد نازل، فلز را لمس کنید. موسسه نفت آمریکا می گوید اگر آتش سوزی باعث ایجاد الکتریسیته ساکن شد، یک نازل در ماشین قرار دهید، از ماشین پیاده شوید و به اپراتور پمپ بنزین اطلاع دهید. موسسه نفت آمریکا لیستی از کارهایی که نباید هنگام سوخت گیری انجام شود را منتشر کرده است:

• موتور خودرو را خاموش کنید. زیرا موتور داغ مخلوط با بخار گاز می تواند باعث انفجار شود.
• من سیگاری نیستم. این می تواند منجر به احتراق بخار گاز شود.
• مخزن بنزین را با بنزین پر نکنید، زیرا ممکن است باعث نشت گاز شود.
• در کیسه های پلاستیکی گاز نریزید. پلاستیک مکان امنی برای نگهداری نیست.

بیشتر بخوانید  موافقت فراکسیون اکثریت مجلس با حذف انتخابات تناسبی

منبع: techkplore

دیدگاهتان را بنویسید