مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا از کاخ موزه باغ بازدید کرده اید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، کاخ باغ جوگ ماکو معروف به کاخ سردار توسط تیمورتیموری که از سرداران تاثیرگذار دوره قاجار بود ساخته شد. ساختمان اصلی کاخ با تزئینات و جذابیت های منحصر به فرد با نمایش اثاثیه سردار هم اکنون به عنوان موزه فعال است.

ساخت بنا در زمان پاشاخان آغاز شد و در زمان اقبال السلطنه به پایان رسید و طراحی داخلی تالارهای هفتگی آن به مدت 30 سال انجام شده است. مجموعه کاخ در وسط باغی بزرگ جنگلی با درختان کهنسال مختلف در زمینی به مساحت یازده هکتار واقع شده است. امروزه با توجه به ویژگی های معماری و هنری به کار رفته در آن، این مکان به موزه ای تبدیل شده است که روزانه مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

آیا از کاخ موزه باغ بازدید کرده اید؟

موزه قصر باغ در شمال غرب کشور در شهرستان ماکو و در نزدیکی مرز بازرگان واقع شده است. برای رسیدن به آن باید به روستای باغچه جوق (ارمنی به معنی ده) در 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری غرب جاده اصلی بازرگان سفر کرد و در دامنه کوهی کثیف و کثیف را دید. چشمه ای به نام کلیسه .

در اواخر دوره قیار به دستور تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکویی که از فرمانروایان مقتدر زمان و از فرماندهان مظفرالسلطنه بود، کاخ باغچه یوک دو طبقه ساخته شد. دین شاه. ویژگی های منحصر به فرد این کاخ به قدری چشمگیر بود که دولت پهلوی در سال 1353 آن را خریداری کرد و پس از تعمیرات لازم و رفع خطر، آن را برای بازدید عموم آماده کرد و نام آن را کاخ موزه گذاشت.

بیشتر بخوانید  واکنش سازمان امور مالیاتی به جدول منتشرشده درباره خودروهای لوکس

آیا از کاخ موزه باغ بازدید کرده اید؟

استخر بزرگ باغ که فضای آبی از آن به قسمت های مختلف باغ می ریزد، اولین تصویری است که به محض ورود به باغ خواهید دید. سپس ساختمان باشکوه کاخ است که چشمان شما را پر می کند و شما را به این ساختمان دو طبقه می کشاند. نمای بیرونی ساختمان با مجسمه های گچی پوشانده شده است که ورودی ها و حصارهای گچی را زینت داده است.

این کاخ در باغی به مساحت 11 هکتار واقع شده است. معماری کاخ تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی به ویژه معماری روسی اواخر قرن نوزدهم است. گچبری این بنا توسط اساتید ایرانی و آینه کاری آن در سطح عالی ساخته شده است. در بالای ویلا گلدان ها و مجسمه هایی را خواهید دید که اغلب محل گل و چراغ بوده اند.

پایه ستون ها و گلدان های این کاخ از سنگ مرمر ساخته شده است و در این ویلا می توانید اولین گرامافون وارداتی به ایران را ببینید که طول شاخ 60 سانتی متر و ارتفاع پایه آن بیش از یک متر است!

آیا از کاخ موزه باغ بازدید کرده اید؟

در قصر باغ همه چیز در بالاترین سطح قرار دارد: پرده های ظریف، مبل های منحصر به فرد، تخت های متعدد با تشک های گهواره ای، کاغذ دیواری و نقاشی سالن، رنگ آمیزی سقف اتاق ها، لوسترهای چینی و کریستالی بلند، حیاط با تخت. درختان میوه زینتی و حوضچه های عظیمی که شما را به یاد کاخ های فیلم های رویایی می اندازد.

اما شاید دیدنی‌ترین آنها نقاشی‌های رنگارنگ و لعاب‌داری باشد که در گوشه و کنار سالن‌ها و اتاق‌ها می‌بینید و هرکدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن زمان ترسیم شده‌اند. هر کدام: یک میز ایرانی با سالنی غالب…! و میز پذیرایی با انواع تنقلات و نوشیدنی ها!

بیشتر بخوانید  محمودزاده: جشن قهرمانی لیگ 1 با شرایط ویژه برگزار می شود / تیم های غیر کارمند جریمه می شوند

آیا از کاخ موزه باغ بازدید کرده اید؟

مهم ترین قسمت کاخ، تالار بلند و کشیده و آینه و حوض گچ بری شده خانه در کنار حوض است. تمامی واحدهای معماری بر محور این تالار ساخته شده اند و از نظر متریال، سیستم دکوراسیون و انواع در و پنجره دارای سبک خاصی هستند.

اتاق های متعدد طبقه همکف به موزه اشیاء تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه های دیدنی های تاریخی استان تبدیل شده است.

در قسمت دیگر باغ یک ساختمان سنگی وجود دارد که به آشپزخانه ای معروف است که باید از آن دیدن کنید. ساختمان سنگی (آشپزخانه قصر) در حال حاضر موسسه میراث فرهنگی و گردشگری ماکو است.

ساختمان های گلخانه ای، حمام، انبارها و نگهبانی از دیگر الحاقات این مجموعه است.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *