آیا از پل Ternav Arsk بازدید کرده اید؟


به گزارش سلام نو، پل های ترناوا یا پل های آبی مربوط به دوره های ساسانی، سلجوقی و ایلخانی است که در شهر بسروجا قرار دارد، این مکان در تاریخ 19 مرداد 1379 به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است. پل آبی بر روی ترناوا برای انتقال آب قنات فتح آباد از یک طرف دره به سمت دیگر ساخته شده است و از نظر موقعیت مکانی و معماری نشان از هوشمندی نیاکان ما برای انتقال آب از قنات در این منطقه دارد.

پل های آبی روی

پل آبی بر روی «ترناوا» در بخش ارسک در شهرستان بسروجا یکی از بناهای تاریخی استان خراسان است. ترناواها یا پل های آبی در 45 کیلومتری جنوب شهر بسروجا و در نزدیکی روستای فتح آباد در پایین دست رودخانه ای عمیق فصلی به نام کال رود آواد قرار دارند که از دو پل شمالی و جنوبی تشکیل شده است. مجموعه پل های آبی روی سر از مصالح سنگ جسد و گچ گچ در دو دوره مختلف ساخته شده است، به طوری که پل جنوبی از 4 پایه مربع مستحکم تشکیل شده است که اگرچه ناکافی است، اما نشانه هایی از هلالی ساخته شده است. پل شرقی ویژگی‌های معماری سبک‌های قبل از اسلام را نشان می‌دهد و پل شمالی که تا حدودی سالم‌تر بوده، شامل دهانه اصلی مستقیماً روی بستر رودخانه با طاق جناغی و افزودن فضایی برای تسطیح و انتقال آب از سمت غرب است.

پل آبی (ترناو)  تیشین، همراه باهوش شما

سبک خاص معماری این پل و طاق های جناغی و طاق های گچی آن با اسکلت برش های بلند نی و از طرفی مقایسه دقیق این نوع طاق و نحوه ساخت آن با طاق های قلعه هوگند دختر می تواند. به قرون وسطی نسبت داده شود. با توجه به اینکه ارتفاع کال (رودخانه) از بستر رودخانه تا سطح زمین فوقانی بین 18 تا 20 متر است، معماران سازنده آب را از فواصل دورتر غربی به شکلی منحصربفرد به سطح پل ها رساندند. ایجاد قنات در بدنه غربی کال آب “چاه قنات” با عبور از پل ها به طوری که اولین چاه در مجاورت کال عمقی بین 10 تا 13 متر دارد در حالی که ارتفاع پل تا بستر رودخانه به 7 می رسد. تا 8 متر با توجه به اهمیت مفهوم آب در زندگی مردم و یافتن راه های بهره برداری و انتقال منابع آبی، حفظ و نگهداری از چنین سازه هایی که توانایی مهندسان و معماران توانمند ایرانی را می رساند.

بیشتر بخوانید  چهره "هومن سیدی" فرق کرد/ عکس

پل های آبی (پل ترناو)، بسروجه - کویرها و کویرهای ایران

محل

پل ترناو در 2 کیلومتری غرب روستای فتح آباد از توابع ارسک در شهرستان بسروجا واقع شده است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید