آیا از قنات بلده فردوف بازدید کرده اید؟


به گزارش سلام نو، قنات بلده مجموعه ای از قنات هایی است که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد و یکی از قنات های ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است که زمین های کشاورزی وسیعی را در نزدیکی شهر فردوس آبیاری می کند.

تعداد کل قنات های بلده 27 قنات است که امروزه فقط 16 قنات فعال است و از این 16 رشته قنات 12 قنات اصلی و 4 قنات دیگر فرعی هستند. این قنات مسافتی در حدود 35 کیلومتر را در بر می گیرد و حدود 2382 هکتار از اراضی منطقه فردوس را می نوشد.

یکی از جالب ترین ابداعات مورد استفاده در قنات بلده، محو کردن آب در طول مسیر است تا آب به داخل زمین نفوذ نکند و از هدر رفتن آب جلوگیری شود (مسئول آلوده کننده آب قنات تاریک است).

آیا از قنات بلده فردوف بازدید کرده اید؟

ایران دارای 36300 قنات فعال به طول کل 274000 کیلومتر است (طبق کتاب قنات های ایران HA Wolf) اگر می خواهید اندازه این تعداد را بفهمید آن را با طول دیوار چین یا قطر آن مقایسه کنید. زمین: از قطر زمین (14663 کیلومتر) و نماد توسعه پایدار و مدیریت عادلانه منابع کمیاب است. تعداد قنات هایی که فقط در ایران وجود دارند از همه قنات های خارج از ایران بیشتر است. معجزه فناوری قنات و سودمندی آنها برای حفاظت از محیط زیست باعث شده است تا 11 قنات جزو منحصر به فردترین قنات های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو باشند.

مجموعه قنات بلده دارای 16 قنات فعال (در مجموع 27 قنات) و دو چشمه است و آب آن به شاجو (اتمسفر بزرگ) می ریزد. این شجو که به دو نهر کوچکتر تقسیم می شود، 35 کیلومتر را طی می کند و در مسیر خود چندین منطقه کشاورزی و باغ را در دشت فردوز آبیاری می کند.

بیشتر بخوانید  پاستوکووک قابلیت استفاده در کودکان و شیرخواران را دارد

آیا از قنات بلده فردوف بازدید کرده اید؟

برای کاهش نفوذ آب و همچنین کاهش تبخیر آن، پس از تخلیه آب به زمین، مرتباً کمی خاک رس به آب اضافه می کنند تا آب کدر و تیره شود و می توان منافذ آب را بسته و آب را به داخل آب نفوذ کرد. زمین کاهش یافته است آن را پیدا کنید. به فردی که مسئول کدورت آب است «تاریک تر» می گویند.

از آنجایی که میزان آب این قنات بسیار زیاد بود، آب در دو فضای مختلف به سمت آن هدایت می شد و مردم به صورت کیال (آب توزیع کننده) و جویبان با احتساب حقوق و مخارج کامل غذا می خوردند و غذای تمام وقت به آنها داده می شد. در نظر گرفته شد. بیش از نیمی از حق آبه قنات بلده وقف شده است و این نشان دهنده سخاوت مردم کویر با وجود سختی های زندگی است.

از تاریخ دقیق ساخت این قنات اطلاعی در دست نیست، اما طبق روایات، ساخت آن مربوط به دوره های قبل از اسلام و ساسانیان است. ناصرخسرو در سفرنامه خود این را به قیحسرو نسبت می دهد.

آیا از قنات بلده فردوف بازدید کرده اید؟

حدود 400 سال پیش بسیاری از صاحبان آب بلده جان خود را از دست دادند و حدود 3000 فنجان از آب این قنات بی صاحب ماند. در این مدت شاه عباس صفوی که با شیخ بهایی برای زیارت از اصفهان به مشهد می رفت از کنار تن (فردوف زمان) گذشت و چون رسید، میرتونی از علمای وقت از او پرسید. برای نوشیدن این چهار طبقه (سادات، علما، فقرا و صلح) را تقدیم کرد و شاه عباس آب بین این چهار طبقه را تقدیس کرد. گفته می شود در این سفر شیخ بهایی آب بلده را به 2 نهر مساوی تقسیم کرد تا هر 8 شبانه روز از باغ ها نوشیده شود.

بیشتر بخوانید  تصویر حیرت‌انگیز لحظه عبور ماه از مقابل خورشید

تعداد کل قنات های بلده 27 قنات است که امروزه فقط 16 قنات فعال است و از این 16 رشته قنات 12 قنات اصلی و 4 قنات دیگر فرعی هستند.

این قنات بخش بزرگی از باغات و عرصه های کشاورزی روستاهای باغستان علیا و سفلی و شهر اسلامی را سیراب می کند. همچنین در گذشته علاوه بر کشاورزی، آب شرب این قنات در مخازن آب ذخیره می شد و پس از فرونشست خاک، آب شرب شهر فردوز تامین می شد.

بررسی های کارشناسی نشان داده است که قنات های این قنات ظرفیت تولید 500 تن ماهی در هر فصل پرورش ماهی را دارد.

شهر تاریخی بلده فردوس در خراسان جنوبی علاوه بر این اثر ثبت شده جهانی، دارای طبیعت زیبایی نیز در مسیر آبی خارج شده از قنات است که گردشگران می توانند ساعت ها از گذراندن آن لذت ببرند. وجود کوچه باغ های زیبا با دیوارهای کاهگلی و آسمان آبی می تواند منظره ای زیبا و نقاشی شده را برای گردشگران به نمایش بگذارد.

آیا از قنات بلده فردوف بازدید کرده اید؟

ثبت جهانی قنات بلده

در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول در ژوئیه 2016، 11 قنات ایرانی بر اساس دو معیار از شش معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی، از جمله تایید غیرقابل مقایسه یا حداقل برجسته سنت فرهنگی و نمونه های برجسته در معماری، بیستمین اثر ایرانی شد. یا فناوری که نمایانگر مرحله مهمی در تاریخ بشر است در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. بر این اساس پرونده 11 قنات ایرانی با فناوری های مختلف و بیش از 200 تا 2500 سال برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه شد و پس از بررسی و تایید کارشناسان یونسکو، این پرونده به ثبت جهانی رسید و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. یازده قنات در سراسر جهان ثبت شده است که هر کدام از نظر قدمت، نوع معماری، عمق، طول و ویژگی های مشابه منحصر به فرد هستند. یکی از این قنات ها قنات بلده فردوس است که قسمت های زیادی از زمین های کشاورزی نزدیک شهر فردوس را آبیاری می کند. قنات بلده شامل 16 رشته قنات، دو چشمه و چند آب سرگردان است که در سال های اخیر برخی از آنها به دلیل خشکسالی خشک شده اند.

بیشتر بخوانید  کاهش دما در پایتخت | پایتخت از فردا خنک می شود

تاکنون 2200 اثر تاریخی در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است که از این تعداد 800 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. آثار تاریخی متعددی از استان شهره در فهرست میراث جهانی یافت شده و سه اثر از جمله باغ و مجموعه ویلا اکبرییه، قنات بلده فردوف و کویر لوت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

آیا از قنات بلده فردوف بازدید کرده اید؟

محل

خراسان جنوبی، جاده گناباد – فردوس، چشمه ماهی فردوس

در جاده فردوس به گناباد بلده است که روستای باغستان علیا در آن قرار دارد. جلوه خاصی از مسیر را وجود بیدهای برآمده و همچنین درختان چنار و صنوبر می دهد.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید