آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟


سلام جدید – خدمات گردشگری: غار یخی مراد یکی از جاهای دیدنی گچسر در مسیر جاده کرج – چالوس است که دارای استالاکتیت ها و استالاگمیت های یخی بسیار زیبایی است. فانوس های آویزان از سقف و دریاچه های یخ زده این غار نظر هر طبیعت دوستی را به خود جلب می کند. این غار که در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، قدمتی بسیار دارد و نسبت به سایر غارهای ایران دمای بسیار خنک تری نسبت به هوای بیرون دارد. غار یخی مراد از سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت چاه تشکیل شده است و بخشی از آن چهار طبقه است.

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

برای رسیدن به دهانه غار باید حدود نیم ساعت در مسیری با شیب اندک پیاده روی کنید و به دنبال آن نیم ساعت کوهنوردی آسان داشته باشید. البته از آنجایی که بهترین زمان برای بازدید از غار در ماه های اسفند و فروردین است و در آن زمان تمام مناطق اطراف پوشیده از برف است، می توانید در مسیر پیاده روی و کوهنوردی خود از مناظر زیبای زمستانی این منطقه لذت ببرید و برف بازی را انجام دهید. برنامه را در مسیر حرکت یا بازگشت خود را تنظیم کنید و با یک فلش علامت بزنید. اگر در زمانی که برف کمتری در منطقه باریده بود به این غار رفتید، می توانید به اندازه کافی از گیاهان دارویی استفاده کنید.

مشخصات فیزیکی غار

دهانه غار در ارتفاع 2500 متری و 3 متر عرض و 8 متر طول دارد. پشت دهانه تالار سنگی به ابعاد 12×18 متر و ارتفاع 6 متر قرار دارد. در این تالار تخته سنگی بزرگی به ابعاد ۳×۵ متر وجود دارد که کف آن صیقلی و گود شده است.

گودالی در کف سنگ نشان می دهد که آب برای مدت طولانی روی آن جاری بوده و آثار به جا مانده حاصل صدها هزار سال تماس جریان آب و سنگ است. به احتمال زیاد نقطه شروع آب اسیدی در محل اتصال شکاف اصلی غار در سقف این تالار بوده و آب ایجاد شده در اثر سفیدکاری از عمق غار خارج شده و در پایین دست وارد رودخانه آزادبر شده است. رودخانه آزادبار غار شاید مقداری از آب رودخانه صدها هزار سال پیش و قبل از قرار گرفتن بستر آن در محل فعلی خود بر اثر فرسایش، از طریق این صخره وارد غار شده و گودالی بر روی صخره ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید  هفته آینده مدارس تعطیل می‌شود؟

طول غار یخی مراد از ابتدا تا انتها در هاله ای از ابهام قرار دارد و گفته می شود که به دلیل وجود حفره های فراوان در آن تا به حال هیچکس به انتهای غار نرسیده است.

علی جوانشاد غارنورد و پژوهشگر پیشکسوت باشگاه دماوند در کتاب غار و غار نوردی درباره تاریخچه شکل گیری این غار نوشته است:

با توجه به وجود فسیل گونه های دریایی از نرم تنان متعلق به دوره سوم زمین شناسی به نام Cardetia بر روی سنگ بزرگی در نزدیکی دهانه اصلی، نظریه دقیق تر این است که غار حدود 50 میلیون سال پیش در زیر دریا شکل گرفته است.

برای ورود به غار حتما چراغ و لباس گرم به همراه داشته باشید. زیرا هوای سرد غار معمولا به زیر صفر می رسد و این البته یکی از ویژگی های منحصر به فرد این غار نسبت به سایر غارها است.

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

در غارهای ایران به دلیل وجود بخار آب و نبود جریان آزاد هوا در ماه های سرد سال دمای داخل غار حداقل 10 درجه بالاتر از دمای بیرون غار است اما در یخ مراد در غار دمای داخل غار بیشتر از دمای بیرون در ماه های سرد سال پایین تر است. دلیل این پدیده وجود حفره های زیاد بین فضای داخل غار و فضای بیرون غار و ایجاد جریان هوا به دلیل اختلاف فشار بین دو فضا می باشد. شاید نوع ماده معدنی که منافذ در میان آن قرار دارد نیز در این پدیده موثر باشد. ارتفاع زیاد غار از سطح دریا نیز عامل موثری در دمای پایین غار است.

بیشتر بخوانید  وزیر اجرایی: 2000 باشگاه کتابخوانی در استان سمنان - اخبار سمنان - استانهای تسنیم

در تمام ماه های سال می توان از این غار بازدید کرد اما بهترین زمان برای بازدید اسفند و فروردین است. در این دو ماه ریزش آب بر اثر بارندگی به صورت قطره ای وارد غار می شود و چکیده ها و قطرات و ستون های بسیار زیبا و منحصر به فردی را در سراسر غار ایجاد می کند. انعکاس و شکست نور توسط این پدیده یخی صحنه های منحصر به فردی را در غار ایجاد می کند که در هیچ غار دیگری در ایران نمی توان آن را یافت.

وجود یخ در بیشتر دالان ها و دیواره های این غار در اکثر فصول سال از شگفتی های این غار است. با توجه به آنچه گفته شد، این غار در گذشته مورد احترام خاصی بوده است، زیرا مردم منطقه معتقد بودند هر که یخ غار را بخورد تا سال آینده به آرزوی خود می رسد و این نام را مراد گذاشته اند. یخ به همین دلیل. این غار و یخ های آن (به ویژه برای درمان ناباروری زنان) مورد توجه مردم باستان بوده است. وقتی وارد غار می شوید در گوشه و کنار آن کتیبه های قدیمی را می بینید که گواه بر قداست این غار بر اساس اعتقادات پیشینیان است.

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

چکیده ها و قطره ها در تمام طول غار دیده می شوند و منظره ای منحصر به فرد ایجاد کرده اند. منظره ای که می تواند باعث شود ساعت ها در غار بمانید. ارتفاع و تعداد این چکیده ها و قطرات در اسفند و فروردین به حداکثر می رسد و پس از آن با گرم شدن تدریجی هوا، این یخ ها شروع به آب شدن می کنند تا سال بعد که هوا سرد می شود دوباره تشکیل می شوند. هنگام مرور چکیده ها و چکه ها، حتماً یک چراغ پیشانی همراه داشته باشید و مراقب باشید که به آنها برخورد نکنید و آنها را شکسته یا آسیب نرسانید تا بازدیدکنندگان بعدی بتوانند از آنها لذت ببرند. طبیعت امانتی است در دست هر یک از ما. یادمان باشد از طبیعت چیزی جز عکس نمی گیریم و جز خاطره چیزی در طبیعت باقی نمی گذاریم.

بیشتر بخوانید  سقوط گروه تواشیح از روی سن در اصفهان فاجعه به بار آورد

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

نظرات ساکنان محلی در مورد غار یخی مراد

افراد باستانی (دخیل) یافت شده در نقاط مختلف غار نشان می دهد که مردم محلی این غار را مکانی مقدس می دانستند، بنابراین شاید به همین دلیل این غار را مراد لدنا نامیده اند. برخی دیگر معتقدند یخ های استخر پایینی این غار قدرت شفابخشی دارد و در درمان بیماری های مختلف به ویژه ناباروری موثر است. حتی برخی بر این باورند که هرکس یخ این غار را بخورد، در سال آینده به آرزویی می رسد!

بهترین زمان برای سفر به غار

ماه های مارس و آوریل بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است. زیرا فانوس های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. یعنی تشکیل انتزاع و قطرات یخ از ابتدای آذرماه شروع می شود و این روند با ادامه فصل سرد، بارش و نفوذ آب ادامه می یابد. با شروع فصل تابستان، یخ شروع به آب شدن می کند. در روزهای اول خرداد تنها دریاچه یخی در غار باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید