مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا از سالپنژیت اطلاعی دارید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا از سالپنژیت اطلاعی دارید؟
سالپنژیت عفونت لوله های فالوپ است که می تواند منبع ناباروری باشد. این عفونت باکتریایی است و اغلب در طول رابطه جنسی رخ می دهد. بنابراین، سالپنژیت یک عفونت مقاربتی است.

آیا از سالپنژیت اطلاعی دارید؟

سالپنژیت نوعی عفونت لگنی است که می تواند دهانه رحم، رحم و گاهی اوقات تخمدان ها را درگیر کند.
سالپنژیت یک عفونت مرتبط با عفونت یک یا هر دو کانال رحم است که لوله های فالوپ نیز نامیده می شود.
عامل عفونی عموماً باکتریایی است، مانند باکتری عامل سوزاک یا کلامیدیا که هر دو از راه جنسی منتقل می شوند.
این باکتری ها از طریق رابطه جنسی به واژن و بیشتر نفوذ می کنند. عامل باکتریایی که باعث سالپنژیت یا سایر عفونت های لگنی می شود می تواند در حین مقاربت و در برخی موارد در حین زایمان، سقط جنین یا کورتاژ منتقل شود. تخمدان ها معمولاً تحت تأثیر قرار نمی گیرند مگر در موارد عفونت های باکتریایی شدید.
از خطر سالپنژیت ناباروری آگاه باشید
عفونت های لگنی عامل اصلی ناباروری در اروپا است. این عفونت ها عامل یک پنجم ناباروری زنان هستند. همچنین در یک سوم موارد تمایل شدید به عود وجود دارد.
سالپنژیت، مانند سایر انواع عفونت های لگن، در زنان جوانی که از نظر جنسی فعال هستند، شایع تر است.
سایر عوامل خطر عبارتند از رابطه جنسی با افراد مختلف، بیماری های مقاربتی و واژینوز. همچنین به خاطر داشته باشید که زنان زیر 24 سال که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند یا از دستگاه های خارج رحمی استفاده نمی کنند بیشتر در معرض خطر هستند.
علائم و عوارض جانبی چیست؟
احتمال بروز عفونت های لگنی در اواخر چرخه قاعدگی بیشتر است. این عفونت اغلب با درد شکم، خونریزی نامنظم و ترشحات واژن با بوی نامطبوع همراه است. با پیشرفت عفونت، درد تشدید می شود و سپس علائم با حالت تهوع و استفراغ همراه می شود. در موارد پیشرفته تر، بیمار تب نیز دارد و ترشحات واژن زرد مایل به سبز می شود.
اگر عفونت ها مجاری را مسدود کنند، حجم این مجاری افزایش یافته و در نتیجه علائم تشدید می شود. عوارض دیگری مانند پیشرفت عفونت به سایر اندام های مجاور شکم، آبسه و غیره ممکن است رخ دهد. عوارض ناشی از صدمات وارده به اندام های مولد می تواند باروری را مختل کند. لازم به ذکر است که خطر عوارض و ناباروری ارتباط مستقیمی با مدت زمان عفونت، شدت آن و دفعات عود دارد.
گفتنی است عود این عفونت خطر بارداری فالوپ را 6 تا 10 برابر افزایش می دهد، حاملگی لوله ای نوعی حاملگی خارج رحمی است که در آن جنین به جای مجرای رحم در لوله های رحمی رشد می کند. چنین بارداری خطری برای زندگی مادر و جنین است.
عفونت عمدتاً باکتریایی است و درمان سالپنژیت و سایر فیبروم های رحمی، استفاده از آنتی بیوتیک ها و پرهیز از رابطه جنسی تا بهبودی کامل است. شخص دیگر نیز برای رابطه جنسی نیاز به درمان دارد. در غیر این صورت، درمان کامل نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  خواص توت سفید

منبع: radiosalamat.ir


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *