آیا از دیوارهای شهر Bosruja بازدید کرده اید؟


به گزارش سلام نو، دیوار شهربند یکی از دیدنی های بشرویه در استان خراسان جنوبی است. این دیوار در سال ۹۴۰ توسط یکی از حاکمان شهر ساخته شد. در واقع حصاری بزرگ به ارتفاع 6 متر با چندین برج 8 متری و 4 دروازه بود که هسته اصلی شهر تاریخی بصرویه را احاطه کرده بود. هنوز بقایای حصار بشرویجه در حاشیه خیابان مجتهد بشرویه باقی است.

آیا از دیوارهای شهر Bosruja بازدید کرده اید؟

دیوار کنونی بوسروجا، بقایای حصار دفاعی شهر است، حصاری که در گذشته های دور از جان و مال مردم شهر محافظت می کرد و به دلیل وجود آن، ساکنان به راحتی روی تخت های خود جای می گرفتند. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بارها مورد حمله و لشکرکشی های مختلف قرار گرفته و مسائل دفاعی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. علاوه بر این، سارقان و سارقان را نباید در گذشته دست کم گرفت. یعنی به همین منظور حصار دفاعی در اطراف شهرهایی که در آنجا برپا شده بود ایجاد کردند. به این ترتیب افراد می توانستند در صورت حملات احتمالی از خود دفاع کنند. در واقع، دیوار شهر Bosruja بقایای حصاری بزرگ است که در اطراف هسته اصلی شهر ساخته شده است. حصار با دو لایه محافظ در اطراف شهر احاطه شده بود. ارتفاع دیوار بیرونی این حصار شش متر بود. 22 برج هشت متری در فواصل حدود 100 متر ساخته شد. این فواصل واضح برای دفاع از این حصار رعایت شد. در حال حاضر 8 برج از 22 برج باقی مانده است. در این دیوار چهار دروازه در جهت های جغرافیایی و راه های منتهی به چهار آبادی بوسروجا ساخته شد. به جز این دروازه ها، ورودی دیگری به شهر وجود نداشت. دروازه ساخته شده در جبهه شمالی به دروازه کیانی معروف بود. دروازه جنوبی شهر به دروازه قبرستان معروف بود. دروازه غربی به دروازه باغ علی نیز معروف بود. دروازه شرقی را دروازه احمد نیز می نامیدند. دیوار داخلی حصار حدود دو تا چهار متر با دیوار بیرونی فاصله داشت.

بیشتر بخوانید  درمان تهوع در سفر!

آیا از دیوارهای شهر Bosruja بازدید کرده اید؟

در این دیوار فقط یک درب اضطراری بود. بین دو لایه دیوار یک راهرو بدون سرپوش قرار داشت. این راهرو محل گشت زنی گارد شهر بود. این راهروها همچنین امکان ارتباط مستقیم بین برج ها و دروازه های شهر را فراهم می کرد. در جلوی دیوار بیرونی حصار، سنگری حفر شد تا دشمنان به شهر دسترسی نداشته باشند. از خاک و گلی که برای کندن خندق از زمین بیرون می‌کشیدند برای بالا بردن دیوار استفاده می‌شد. گزارش سرهنگ سی ام مک گرگور، افسر ارتش بریتانیا که حدود 130 سال پیش از بشریه عبور کرده است، توضیحات جامعی را البته از دیدگاه نظامی و برای اهداف نظامی دولت انگلیس در ایران ارائه می دهد که عبارت است از: اطراف. شهر … و مساحتی به وسعت 500 در 400 گز را شامل می شود که ضلع بزرگ آن به سمت شمال است، دارای چهار دروازه هر یک در یک طرف و در گوشه شمال غربی «ارگ» یا قلعه قرار دارد. آب بشرویه خوب است و تمام غذای لازم در آن موجود است. در عکس هوایی مربوط به سال 1335 شهر بسروجا، حصاری از دو لایه محافظ شهر بسروجا دیده می شود که اکنون کمتر از نیمی از آن باقی مانده است.

آیا از دیوارهای شهر Bosruja بازدید کرده اید؟

متأسفانه تا چند سال پیش ترانشه های حفر شده بیرون این دیوار تبدیل به انبار و قفس می شد. به همین دلیل اهالی و اهالی این محل برای نگهداری احشام تأسیساتی ایجاد کردند. بقیه دیوار در طول سالیان به شدت آسیب دیده است. در حال حاضر تنها یک دیوار از این حصار باقی مانده است که به دیوار شاربند معروف است. در طول سال ها دیوار بازسازی شده و پیاده رو در کنار آن ساخته شده است. از کنار خیابان مجتهد بشروی که بگذرید، بخشی از این حصار را می بینید.

بیشتر بخوانید  پیروزی از آن ما خواهد بود

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید