مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آپالوتامید چیست و چرا مصرف می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اطلاعات دارویی کامل قرص آپالوتامید


آپالوتامید (Apalutamide) برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود. این دارو جزء ضد آندروژن‌ها (ضد تستوسترون) است که با مسدود کردن اثر تستوسترون از گسترش سلول‌های سرطانی پروستات جلوگیری می‌کند.


پروستات غده‌ی کوچکی در بدن آقایان است که دقیقا در زیر مثانه قرار دارد. تمام سلول‌های بدن ما با سرعت مشخصی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند و بعد از مدتی از بین می‌روند. سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پروستات با سرعت غیرعادی رشد ‌کنند و برخلاف سلول‌های عادی بعد از پایان عمر خود از بین نروند و تجمع سلول‌ها باعث به‌وجود آمدن تومور در پروستات شود. تومور به‌وجود آمده با گذشت زمان می‌تواند به سایر بافت‌ها، غدد لنفاوی و در نهایت به استخوان‌ها سرایت کند.


سرطان پروستات دومین سرطان رایج در آمریکا و دومین دلیل مرگ‌های ناشی از سرطان در میان مردان است. در آمریکا از هر ۷ مرد ۱ نفر به سرطان پروستات مبتلاست. حدود ۲,۵ میلیون نفر در آمریکا درگیر این بیماری هستند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا سالانه ۳۰۰۰۰ مرد بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهند.


مقدار و روش درست مصرف قرص آپالوتامید


قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.


دوز و مقدار داروی آپالوتامید ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص انکولوژی و یا هر پزشک متخصص دیگری به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً روزانه یک قرص را باید همراه با یک لیوان آب قورت دهید. دوز داروی آپالوتامید بستگی به سن، وزن، تاریخ پزشکی بیمار، شرایط سلامتی و پاسخ به درمان او دارد.

بیشتر بخوانید  چرا خانم ها نسبت به آقایان به خواب بیشتری نیاز دارند؟


Apalutamide


موارد منع مصرف آپالوتامید


  • به تاریخ انقضای داروی آپالوتامید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.

  • هرگز داروی آپالوتامید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • تداخل دارویی آپالوتامید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.


مصرف آپالوتامید در دوران بارداری و شیردهی


آپالوتامید یک داروی استروژنی است و در دوران بارداری یا شیردهی، نباید آن را بدون مشورت پزشک استفاده کنید. این دارو از طرق پوست و ریه جذب می‌شود، زنان بادرار نباید این دارو را لمس کرده و یا غبار آن را استنشاق نمایند.


تاثیر مصرف داروی آپالوتامید بر رانندگی


آپالوتامید باعث تاری دید و خواب آلودگی در شما نمی‌شود و بر توانایی شما در رانندگی تأثیر نمی‌گذارد. در دوران استفاده از این دارو نیازی به اجتناب از رانندگی و کار با ماشین آلات نیست.


تداخلات دارویی آپالوتامید


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


داروی آپالوتامید بر حذف برخی داروها از بدن و عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد، این داروها عبارتند از: آرتمتر-لومفانترین، ضد قارچ‌های آزول (مانند ووریکونازول) ، بوسپرویر ، کوبیسستات ، لورازیدون ، نیفدیپین ، رانولازین ، ریلپیویرین، تلاپرویر ، برخی داروهای خاص برای هپاتیت C (مانند آسوناپرویر)


هشدارها درباره مصرف آپالوتامید


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آپالوتامید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • در صورتی که فکر می‌کنید باردار هستید.

  • اگر مشکل فشار خون دارید.

  • در صورتی که سابقه تشنج دارید.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


قرص


عوارض مصرف داروی آپالوتامید


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:


  • گرگرفتگی . خستگی . درد مفاصل

  • حالت تهوع . کاهش اشتها . کاهش وزن

  • کاهش میل و توانایی جنسی

  • تغییر فشار خون


علائم کم کاری تیروئید (مانند افزایش وزن غیرمعمول ، عدم تحمل سرما ، ضربان قلب آهسته ، یبوست)، گرفتگی گلو، سرفه ، تب، تشنج، علائم آلرژیک مانند راش پوستی: اگر چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی آپالوتامید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض مصرف بیش از حد آپالوتامید


آپالوتامید را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید . اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


شرایط نگهداری از داروی آپالوتامید


  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


بیشتر بخوانید:


معرفی داروی ضد سرطان فلوتامید


آشنایی با داروی انزالوتامید و عوارض آن


استراموستین چیست و چرا تجویز می شود؟


separator line


بیشتر بخوانید  چرا سرگیجه داریم چگونه سیاهی چشم را درمان کنیم؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *