آه ، پشیمانی پرورش دهندگان / هر هفته در مشهد سه مزرعه گاو با 700 راس از بین می رود


به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ، به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی عزت ، امروز یکی از نگرانی های مردم مشکلات دامداران و دامداران به عنوان پایه های اصلی صنایع غذایی در کشور است. مشکلات متعدد در بخش دامداری بنیاد ملی کرامت را وادار کرده است تا مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کند. در همین راستا مدیرکل بنیاد کرامت خراسان رضوی به همراه جمعی از کارکنان این بنیاد از تعدادی از دامداری های استان بازدید و از درد کشاورزان شنیدند و مشکلات آنها را برطرف کردند.

شکایت در مورد عدم همکاری مسئولان برای حل مشکلات

مدیرکل بنیاد خراسان رضوی در این باره گفت: در ابتدا سعی کردیم جلسه ای را با مدیر جهاد کشاورزی خراسان رضوی ترتیب دهیم و مسائل را با وی در میان بگذاریم اما پس از گذشت تقریباً یک هفته تلاش های ما بی نتیجه ماند.

مصیب آنابستانی افزود: در هر صورت ما به خواسته و انتشار نگرانی ها و سخنان مردم عمل کرده و از چندین دامداری بازدید کرده ایم تا مشکلات دامداران را بررسی کنیم.

وی افزود: بدون شک مشکلات بسیاری از پرورش دهندگان نیاز به حمایت مسئولان و دست اندرکاران این حوزه و همچنین جستجوی فعالان رسانه ای در این زمینه دارد و امیدوارم دولت منتخب مشکلات موجود در این زمینه را بررسی و پیگیری کند در مرحله اول “

جیره غذایی فقط برای 3 روز کافی است

در این بازدید یکی از پرورش دهندگان خراسان رضوی گفت: من حدود 380 راس گاو داشتم اما اکنون 80 راس گاو دارم که در سه سال گذشته وضعیت بسیار بدتر شده است. ثبت شیردهی گاوها هر ماه توسط متخصصان جهاد انجام می شود و بر اساس آن 50 کیلوگرم خوراک دام (کنسانتره) تحویل داده می شود. این 50 کیلوگرم غذا برای گاو 3 تا 5 روز است ، بقیه ماه ، یعنی 25 روز دیگر ، باید از بازار آزاد آماده کنیم.

بیشتر بخوانید  میدان نقش جهان اصفهان از زاویه ای که تا به حال دیده نشده! + ویدیو

وی افزود: 6200 تن در هر کیلوگرم ذرت آزاد در گذشته 2700 تن بود. قبل از آنکه 2500 تن باشد ، جو آزاد 6200 تن در هر کیلوگرم بود. دانه های سویای آزاد قبل از 6200 تن در هر کیلوگرم 9200 تن بود. هر کیلو یونجه 5500 تن برای هر کیلو 4500 تن هزینه دارد و سال گذشته 800 تن ، همه اینها را باید به صورت نقدی خریداری کنیم.

این کشاورز گفت: من 30 سال است که در دامداری کار می کنم اما از تجربیاتم استفاده نمی شود. آنها علوفه گاو را به میزان 4200 تن وارد می كنند اما برای گران كردن آن به كشاورز نمی دهند. آنها گاوها را آنقدر دیر تغذیه می کنند که قالب می گیرند. کپک ابتدا مانع باردار شدن گاو می شود ، ثانیاً باعث سقط جنین در گوساله می شود ، از طرف دیگر خوراک کپک زده حیوانات نیز مشکلاتی در شیر ایجاد می کند ، ما مجبور به استفاده از یک ماده ضد کپک هستیم و برای خرید هر کیلوگرم 500000 تن آن را پرداخت می کنیم.

وی افزود: قیمت شیر ​​توسط دولت 6 هزار و 400 تن اعلام شده است اما هنوز هم كارخانه ها همان 5 هزار تن یا 4800 تن را از ما خریداری می كنند. در حالی که تولیدکنندگان با همان قیمت قبلی از ما شیر خریداری می کنند ، قیمت محصولات لبنی خود را افزایش داده اند.

کشاورز راه حل را به شرح زیر توصیف کرد: ابتدا علوفه و علوفه را با قیمت مشارکت به ما بدهید. دوم ، اگر واقعاً قیمت شیر ​​را افزایش داده اید ، آن را با همان قیمت از ما بخرید.

بیشتر بخوانید  اگه دوست داری فرمول مربای هویج فوری رو یاد بگیری ببین! | طرز تهیه مربا هویج +ویدئو

وی در مورد قطعی مکرر برق گفت: قطعی برق مشکل بزرگی را برای شیردوشی گاو ایجاد کرده است ، ما مجبور هستیم با تاخیر چند ساعته گاوها را شیر دهیم که این باعث ایجاد سر و صدا و درد زبانهای بسته بندی می شود !! “

وی گفت: به دلیل کمبود علوفه و خوراک دام ، ما گاوهای شیری را مجبور به سقط آمپول می کنیم تا کشتارگاه برای کشتن آنها ترغیب شود ، زیرا طبق قانون گاوهای باردار کشته نمی شوند.

بیمار شدن از هر گاو حدود پنج میلیون تن برای ما هزینه دارد ، در حالی که نقدینگی ما صفر است ، چه کاری می توانیم انجام دهیم! ما باید خوراک حیوانات را به صورت نقدی خریداری کنیم ، کارخانه ما را نقد نمی کند.

وی گفت: “ما كارگران زیادی داشتیم كه شغل خود را از دست داده بودند. ما قبلا گاو نر داشتیم كه برای گروه های مذهبی قربانی می کردیم ، اما اکنون آنها را نداریم.”

سقط گاو ، حادثه دام

یک پرورش دهنده دیگر از مشهد از وضعیت موجود شکایت کرد و گفت: من دو پسر داشتم و یکی از آنها را اخراج کردم ، هزینه دامپزشک 500000 تن بود اما اکنون حداقل 2 میلیون تن است.

نجفی افزود: داروهای دام بسیار گران شده است ، من مجبورم یک گاو باردار تزریق کنم تا سقط شود و سپس که به کشتارگاه برسانم زیرا من علوفه ای ندارم.

دامداری افزود: مزارع غیرمجاز چیزی از جهاد کشاورزی دریافت نمی كنند ، در 4 ماه گذشته به دلیل كمبود خوراك دام مجبور شدم 18 راس گاو باردار را به كشتارگاه بفرستم. در گذشته من همچنین یک تن شیر تولید می کردم اما امروز به 400 کیلوگرم در روز می رسد.

بیشتر بخوانید  استان قم برای جمع آوری نذورات مردمی در عید قربان آماده است

هر هفته سه مزرعه دام 700 سر در مشهد تخریب می شود

وی ادامه داد: مشکلات از سه سال پیش آغاز شده و امسال به اوج خود رسیده است. وضعیت همه کشاورزان یکسان است. پیش از این با فروش یک گاو می توانستیم یک پراید صفر بخریم اما اکنون نمی توانیم یک پراید با 20 راس گاو خریداری کنیم.

این پرورش دهنده تاکید کرد: پنی سیلین 67000 تن بود اما اکنون 400،000 تن است! در 4 ماه گذشته این مزرعه نه تنها برای من سودآور نبوده بلکه 150 میلیون تومان بدهی ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: با این نوع ذبح گاو در سال جاری ، كه باعث از بین رفتن گاوهای شیری و باردار می شود ، سال آینده این كشور با مشكل اساسی در تهیه شیر و گوشت روبرو خواهد شد ، مانند مرغ هایی كه چند سال پیش ذبح شده و امسال 35 تا 40 کیلو مرغ. “به هزار تن رسیده است.

نجفی با بیان اینکه در مشهد هر هفته سه 700 دامداری از بین می رود ، ادامه داد: یک دامپزشک از من 2 میلیون تومان پول خواست تا یک گاو باردار به دنیا بیاورد که مشکل داشت زیرا مجبور نبودم گاو را به کشتارگاه ببرم! تمام گاوداری های چناران از بین رفته است ، نگهداری گاوها بسیار دشوار است ، باید شبانه روز از آنها مراقبت شود ، اما با همه این تلاش ها ما نه تنها پیروز نمی شویم ، بلکه ضررهای زیادی نیز می بریم.

انتهای پیام / 70068


دیدگاهتان را بنویسید