آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید! انواع سکته مغزی


هر روز در دنیا افراد زیادی بر اثر سکته جان خود را از دست می دهند.

سکته مغزی به معنای بسته شدن یا پارگی یک سرخرگ مغزی است، اگر جریان خون به بخشی از مغز مختل و متوقف شود، آن قسمت از مغز دیگر نمی تواند به طور طبیعی کار کند و منجر به اختلالات گردش خون در بخشی از مغز می شود. باعث بروز علائمی مانند فلج بدن، اختلالات گفتاری و اختلال در راه رفتن می شود.

تأثیر

تأثیر

مقدمه ای بر سکته مغزی

تأثیر آسیب حاد عصبی به دلیل اختلال در جریان خون در بخشی از بافت مغز که به دلیل انسداد شریان مغزی توسط لخته خون یا پارگی یکی از شریان هایی که آن قسمت از بافت مغز را تامین می کند، رخ می دهد.

(سکته مغزی ایسکمیک) یا رگ خونی در مغز می ترکد و جریان خون به بخشی از مغز متوقف می شود (سکته مغزی هموراژیک).

اگر خون رسانی به بخشی از مغز مختل و متوقف شود، آن قسمت از مغز دیگر نمی تواند به طور طبیعی کار کند، در عرض چند دقیقه سلول های مغز شروع به مردن می کنند.

بدون درمان، سلول های مغز به سرعت می میرند. نتیجه می تواند ناتوانی شدید یا مرگ باشد. اگر کسی که دوستش دارید علائم و نشانه های سکته مغزی را پیدا کرد، باید فوراً با آمبولانس تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

علائم سکته مغزی

تأثیر

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی بسته به نوع سکته مغزی، محل آن در مغز و شدت آن متفاوت است.

  • ضعف و بی حسی صورت و بازوها یا پاها به خصوص در یک طرف بدن (همی پارزی) – فلج صورت.
  • پاها در یک طرف (همی پلژی)
  • عدم تعادل و لنگش (آتاکسی)
  • اختلال گفتار (دیسرتری)
  • مشکل در بلع (دیسفاژی)
  • بی حسی و گزگز اعضای بدن – مشکل در درک موقعیت (پارستزی)
  • دو بینی – تاری دید یا از دست دادن بینایی به خصوص در یک چشم
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • از دست دادن، از دست دادن، از دست دادن، از دست دادن، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدتاختلال در استدلال
  • سرگیجه بی دلیل و افتادن ناگهانی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • مشکل در یافتن کلمات و درک آنچه دیگران می گویند.
  • عدم امکان انجام حرکات ظریف.

اگر سکته مغزی شدید باشد، قسمت‌هایی از مغز که تنفس و فشار خون را کنترل می‌کنند تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا ممکن است فرد غش کند و عواقب مرگباری در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید  چگونه دندان های قوی داشته باشیم؟

تأثیر

انواع سکته مغزی

انواع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک

این نوع سکته در صورتی رخ می دهد که شریان انتقال خون به مغز مسدود شود. علل متعددی برای مسدود شدن رگ های خونی وجود دارد، مانند رسوبات چربی در شریان ها (آترواسکلروز) که باعث تشکیل لخته های خون می شود.

گاهی اوقات به دلیل ضربان نامنظم قلب، لخته خون در قلب ایجاد می شود. لخته خون سپس به قسمت دیگری از بدن می رود و در آنجا شریان انتقال خون به مغز را می بندد.

سکته هموراژیک

زمانی که یک رگ خونی در مغز پاره می شود و باعث خونریزی در مغز می شود، این نوع سکته رخ می دهد که دلایل مختلفی دارد.

حمله ایسکمی گذرا

این در واقع یک سکته ناقص است که از گرفتگی عروق خونی ناشی می شود. اگرچه حمله ایسکمیک گذرا باعث آسیب دائمی مغز نمی شود، اما علائم سکته مغزی را ایجاد می کند که برای چند دقیقه یا حتی ساعت ها طول می کشد. این وضعیت را نباید به عنوان نشانه ای از سکته نادیده گرفت.

تأثیر

تست سکته مغزی

مکالمه، لرزش، لبخند.

آموزش سخنرانی به افرادی که سکته کرده اند

آزمایش سکته مغزی به شناسایی علائم و نشانه های بیماری کمک می کند. این آزمون شامل جزئیات زیر است:

– صورت. از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورت بی حس است؟
– سلاح از فرد بخواهید که دستان خود را بالا ببرد. یک دستش پایینه؟
– گفتگو. از او بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند. آیا در به خاطر سپردن و تلفظ کلمات مشکل دارید؟

سکته مغزی: زمان = آسیب مغزی

ثانیه ها نیز در درمان سکته مهم هستند. وقتی اکسیژن به مغز نمی رسد، مرگ سلول های مغز در عرض چند دقیقه آغاز می شود. گسترش آسیب مغزی را می توان با مصرف داروهایی برای از بین بردن لخته های خون در سه ساعت اول پس از سکته کاهش داد. هنگامی که بخشی از بافت مغز از بین می رود، اندام های بدن که توسط بافت مغز از دست رفته کنترل می شدند از کار می افتند. به عبارت دیگر، سکته مغزی باعث ناتوانی جسمی طولانی مدت می شود.

تأثیر

زمانی که فردی با علائم و نشانه های سکته به اورژانس مراجعه می کند، ابتدا باید نوع سکته مغزی مشخص شود. دو نوع اصلی سکته مغزی وجود دارد که به طور متفاوتی درمان می شوند. پزشکان می توانند از تصویربرداری اورژانسی برای شناسایی نوع سکته مغزی – انسداد یا انفجار رگ خونی استفاده کنند. نتایج آزمایشات تکمیلی محل خونریزی داخل مغز را مشخص می کند.

بیشتر بخوانید  بهترین و سریع ترین راه درمان ورم ملتحمه چشم (کنژنکتیویت)

تأثیر

درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی

درمان اولیه پس از سکته مغزی شامل نظارت دقیق بر فرد و اجرای اقدامات مراقبتی برای محافظت از مجاری تنفسی وی است.

اگر در سی تی اسکن اگر لخته خون در شریان پیدا شد، باید بلافاصله با داروهای ترومبولیتیک درمان شود. این درمان می تواند عواقب سکته مغزی را بهبود بخشد، اما به هیچ وجه نباید از آن استفاده کرد، زیرا خطر خونریزی در مغز را افزایش می دهد.

درمان طولانی مدت برای کاهش خطر سکته مغزی در آینده بستگی به علت سکته دارد.

یکی از راه های درمان سکته مغزی ناشی از گرفتگی رگ، حل کردن لخته ای است که شریان را مسدود می کند. این کار با کمک دارویی به اصطلاح انجام می شود آلتپلاز یا به طور خلاصه tPA انجام شده. هرچه این درمان زودتر انجام شود، نتایج بهتری حاصل می شود و حداکثر تا چهار ساعت و نیم از شروع سکته می توان آن را تزریق کرد. هر چه تزریق از شروع سکته بیشتر به تعویق بیفتد، خطر خونریزی مغزی پس از این درمان بیشتر می شود.

در ورید بازو یا شریان تزریق می شود. در صورت از دست دادن زمان فوق و علت سکته مغزی آمبولی یا ترومبوز عروق مغزی باشد، داروهایی مانند آسپرین یا وارفارین برای رقیق کردن خون برای جلوگیری از تشکیل لخته تجویز می شود.

اگر مشخص شد که شریان باریک شده است، می توان آن را با جراحی باز کرد. پس از سکته مغزی ناشی از خونریزی و پارگی شریان، درمان بر روی علت زمینه ای تمرکز می کند. درمان طولانی مدت ممکن است شامل داروهای ضد فشار خون برای کاهش فشار خون و جلوگیری از خونریزی بیشتر باشد. اگر سکته به دلیل التهاب رگ ها باشد، کورتون تجویز می شود.

دستگاهی که برای از بین بردن لخته های خون در ورید استفاده می شود.

در اغلب موارد سکته مغزی، درمان های توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی چه در بیمارستان و چه در منزل ضروری است. بدون شک یکی از مهمترین مراحل درمان بیماران سکته مغزی توانبخشی زیر نظر تیم توانبخشی است که تیم آن شامل فیزیوتراپیست و توانبخشی، کاردرمانگر، تکنسین ارتوپدی، شنوایی شناس، گفتار درمانگر، بینایی شناس، روانشناس، متخصص تغذیه، مددکار اجتماعی و خانه است. پرستار توانبخشی

یکی از روش های جدید مورد استفاده در توانبخشی و درمان بیماران سکته مغزی، استفاده از تحریک غیرتهاجمی مغز است که شامل دو فناوری تحریک مغناطیسی مغز یا rTMS و فناوری تحریک الکتریکی مغز یا “TDCSدر زیر مروری بر مقالات منتشر شده توسط Society for Clinical Neurophysiology در سال 2009 و منتشر شده در مجله Clinical Neurophysiology می باشد.

بیشتر بخوانید  بار زبان،پیشگیری و درمان این عارضه

در روش تحریک مغناطیسی مغز، تحریک سلول های مغزی برای بهبود عملکرد سلول های مغزی با افزایش انعطاف پذیری عصبی مغز انجام می شود، این روش بسیار ساده است و توسط پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا مغز و اعصاب انجام می شود.

در این روش یا با القای فرکانس بالا نیمکره آسیب دیده تحریک می شود یا با القای فرکانس پایین فعالیت نیمکره سالم کاهش می یابد که باعث افزایش فعالیت نیمکره آسیب دیده می شود. این روش در بازیابی عملکرد دست، بهبود گفتار، کاهش درد و بهبود عملکرد بیمار موثر بوده است. این روش درمانی ابتدا در ایران توسط مرکز توانبخشی سکته مغزی تبسم و سپس مرکز آموزشی درمانی فیروزگر در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1386 و سپس در مرکز جامع توانبخشی سکته مغزی دکتر محمودی شیراز در سال 1387 مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل کرد.

تغییر عادات و سبک زندگی، مانند کاهش چربی در رژیم غذایی، ترک سیگار می تواند خطر سکته مغزی بعدی را کاهش دهد.

. پیش بینی نتیجه سکته مغزی بسیار دشوار است و به عوامل زیادی بستگی دارد. معمولاً یک سوم افراد پس از سکته به طور کامل یا جزئی بهبود می یابند. یک سوم دیگر مردم از معلولیت دائمی رنج می برند.

اگر مشکلاتی که افراد پس از سکته ایجاد می کنند در عرض 6 ماه بهبود نیابد، این مشکلات به احتمال زیاد دائمی خواهند بود. حدود 20 درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در عرض یک ماه می میرند.

تشخیص زودهنگام این عارضه می تواند کمک قابل توجهی به پیشگیری یا کاهش آسیب های ناشی از سکته کند. محققان دانشگاه کرنل در آمریکا اخیرا با استفاده از روشی جدید زمان تشخیص را به 10 دقیقه کاهش دادند.

در این روش، محققان آنزیم را به نانوذرات متصل کرده و آن را وارد جریان خون می‌کنند. هنگامی که آنزیم وارد جریان خون می شود، روشن می شود و محققان می توانند از آن برای مشاهده نشانگرهای زیستی ناشی از آسیب مغزی استفاده کنند.

تأثیر

ویدیوهای سکته مغزی

تأثیر

تأثیر

تأثیر

پزشکان مرتبط با درمان و عمل سکته مغزی

دکتر بیان فروغ متخصص سکته مغزی است

آدرس: تهران، ابتدای باکرخان گربیا

تلفن 021-66572220

تأثیر

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید