آنچه باید درباره بیماریهای شایع در انسان و حیوان بدانید



ایسنا / خوزستان وی با اشاره به معاون بهداشتی دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به مهمترین بیماریهای شایع در انسان و حیوان گفت: ساکنان مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری بیشتر در معرض خطر سالک هستند.

دکتر سید محمد علوی با اشاره به روز مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان هاری ، مالاریا ، سالک و تب خونریزی دهنده از کریمه کنگو است.

به گزارش ایسنا ، وی افزود: هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های ویروسی است ، اهمیت این بیماری در مرگ و میر 100 درصدی آن است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر فردی از گزش حیوان رنج می برد ، باید بلافاصله پس از گزش زخم را با آب و صابون به مدت 15 تا 20 دقیقه بشویید. مراجعه فوری به مرکز درمان هاری پس از نیش حیوان ضروری است. تزریق واکسن و سرم هاری و درمان زخم ها با آنتی بیوتیک های تجویزی مهمترین اقداماتی است که در این مراکز انجام می شود.

اهواز جندی شاپور ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالاریا یکی از مهمترین بیماری هایی است که می تواند بین حیوانات و انسان منتقل شود و باعث سقط جنین ، ناباروری ، ناباروری و سایر موارد حیوانی شود. در بعضی موارد باعث مرگ حیوان و سایر عوارض جانبی می شود. در انسان ، این بیماری معمولاً باعث تب ، تعریق ، ضعف و بی حالی ، درد مفاصل ، کمر درد و کاهش وزن می شود. گاهی اوقات می تواند منجر به افسردگی ، اختلالات روانی یا تب های طولانی مدت شود.

بیشتر بخوانید  سانتافه ۱۸۰ میلیون تومان گران شد + قیمت جدید خودروهای هیوندای

وی افزود: افراد از طریق تماس مستقیم با دام و فرآورده های دامی و مصرف لبنیات آلوده و غیر پاستوریزه به ویژه پنیر تازه به این بیماری مبتلا می شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی پیشگیری از مالاریا اظهار داشت: مردم باید در مورد عدم مصرف لبنیات غیر پاستوریزه ، جوشاندن شیر به مدت طولانی ، جلوگیری از شیرینی های حاوی خامه غیر پاستوریزه و مصرف بستنی به طور جدی آموزش ببینند. و واکسیناسیون حیوانات تحت نظارت اداره دامپزشکی یکی از راههای پیشگیری از بیماری است. اگر شهروندان به بستنی سنتی علاقه مند هستند ، باید این نوع بستنی را از مراكزی كه بستنی را به روش بهداشتی و بهداشتی تهیه می كنند خریداری كنند.

علوی با بیان اینکه بستنی های سنتی غیر بهداشتی توانایی حمل تب مالت را دارند ، افزود: با توجه به مصرف بستنی های سنتی در خوزستان و احتمال استفاده از کرم غیر پاستوریزه در این محصولات ، لازم است مردم این مشکل را برطرف کرده و توسط مراکز سنتی آماده شوند. برای بستنی “که کاملاً بهداشتی هستند و سلامت بستنی را تأیید می کنند ، زیرا بستنی های تابستانی و شیر و خامه استفاده شده در آنها توانایی انتقال بیماری تب مالت به انسان را دارند. با توجه به فصل گرما و استفاده فشرده از بستنی سنتی ، احتمال ابتلا به بروسلوز نیز افزایش می یابد.

وی گفت: باکتری های تب بالتیک در خامه و بستنی ماندگاری بالایی دارند. بستنی یکی از منابع پنهان بیماری تب مالت است. ” در بهار و تابستان که در واقع فصل زایمان و تغذیه گاو است ، احتمال شیوع مالاریا نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  اگه دوست داری قلقلی سوخاری خوشمزه و جدید امتحان کنی ببین! | طرز تهیه سوخاری جدید +ویدئو

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بیماری سالک ، یکی دیگر از بیماری های مشترک بین انسان و دام ، گفت: بیماری سالک از طریق گزش پروانه شنی آلوده به انسان منتقل می شود. ساکنان مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری بیشتر در معرض خطر بیماری هستند.

وی افزود: سالک انواع مختلفی دارد و شامل سالک پوستی و سالک احشایی است. علامت اصلی بیماری سالک پوستی ، زخم های بدون درد روی پوست است. علائم پوستی ممکن است چند هفته پس از نیش پشه آلوده ظاهر شود. با این حال ، گاهی اوقات ، علائم برای مدت طولانی ظاهر نمی شوند.

علوی افزود: در بیشتر موارد علائم سالک احشایی دو تا شش ماه پس از شروع عفونت ظاهر می شود. کاهش وزن ، ضعف ، تب که هفته ها یا ماه ها ادامه دارد ، بزرگ شدن طحال ، بزرگ شدن کبد ، کاهش تولید سلول های خونی ، خونریزی ، سایر عفونت ها و تورم غدد لنفاوی از علائم رایج این بیماری است.

اهواز جندی شاپور ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ، گفت: “مردم باید آموزش ببینند و اقدامات پیشگیرانه ، دفع مداوم و بهداشتی زباله ها و مواد زائد حیوانی را دنبال کنند و مواد ساختمانی یا زباله را مانند نصب مشبک دور نریزند. جلوی درب جلو و پنجره ها ، شکاف ها و درزها را تعمیر کنید. “دیوارها در مناطق مسکونی ، جلوگیری از مناطق آلوده به بیماری سالک ، تخریب و تسطیح مناطق تخریب شده ، جداسازی قلم های دام از خانه های مسکونی و بهسازی کف ، دیوار و سقف اماکن مسکونی ، استفاده از داروهای ضد پشه در ساعات ماسهبازی (غروب آفتاب) ( خورشید) و استفاده از پشه بندهای معمولی با حفره های کوچک یا آغشته به حشره کش هنگام خواب در فضای باز از راه های پیشگیری از بیماری سالک است.

بیشتر بخوانید  موج پنجم تاج در اصفهان به سرعت گسترش یافت

علوی در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که بیش از 50 درصد مرگ و میر را در انسان ایجاد می کند. این بیماری از طریق گزش کنه آلوده و تماس انسان با خون و لاشه یک حیوان آلوده منتقل می شود.

وی ادامه داد: تب ناگهانی و شدید ، ضعف ، سردرد ، درد شدید کمر و کمر و بی اشتهایی از علائم این بیماری است. در موارد شدید و کشنده ، خونریزی از لثه ، بینی ، ریه ها ، روده و رحم نیز ممکن است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای جلوگیری از این بیماری نباید گاو را در مکان های عمومی و اماکن عمومی و همچنین در مراسمی مانند ورود زائران و زائران به بقاع متبرکه و تماس با اجساد ، خون از بین برد. و حیوانات باید از ترشحات خودداری کرد.

وی افزود: افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند از جمله قصابی ها و کشتارگاه ها باید هنگام کشتار از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند ، هنگام کشتار احتیاط کنند و از تماس با خون و ترشحات حیوانات خودداری کنند. مناطق دامداری نیز باید بهسازی شوند.

علوی گفت: در صورت بروز علائم بیماری فرد باید سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی که در آن زندگی می کند مراجعه کند تا تحت معالجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید