به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیراً گزارشی با عنوان “آسیب شناسی نحوه دریافت حق بیمه از سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد رفع موانع تولید” را منتشر و ضمن شناسایی مهمترین عوامل کلیدی. مشکلی برای تجارت با اداره تأمین اجتماعی وجود دارد ، گزارش شده: وی افزود: این عوامل مشكلات جدی برای مشاغل ایجاد می كند و تعامل با سازمان تأمین اجتماعی را به یكی از مهمترین موانع تولید تبدیل می كند.
در یک سلسله گزارش ها ، ما قصد داریم جزئیات هر یک از این عوامل ذکر شده در تعامل سازمان تأمین اجتماعی با تجارت در روند جمع آوری حق بیمه را بررسی کنیم ، که این امر مشکلات جدی برای تجارت ایجاد کرده است. اولین عامل “فقدان قانون صریح و دقیق و انتقال سوال چگونگی دریافت حق بیمه به بخشنامه های سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد اجرایی و ذی نفع” است که توضیح داده شد و عامل دوم “صدور بخشنامه های متعدد توسط سازمان تأمین اجتماعی و عدم وجود آن شفافیت آنها برای کارفرمایان و شرکت ها است که در زیر توضیح خواهیم داد:
بر اساس اختیاراتی که در قانون تأمین اجتماعی ، مصوب 1975 به این سازمان داده شده است ، چندین سازمان بخشنامه اجرای قانون را صادر کرده است. در سال های اخیر ، دستورالعمل های متعددی کارفرمایان و بیمه شدگان را گیج کرده است. نتیجه این سردرگمی اتلاف وقت و هزینه کارفرمایان و بیمه شدگان برای استفاده از حقوق خود است.
تعداد این بخشنامه ها به حدی است که پس از 45 سال از تأسیس سازمان تأمین اجتماعی ، به گفته مقامات آن سازمان ، خلاصه و بازنگری در مفاد سازمان تأمین اجتماعی به منظور مطابقت با قانون و شفافیت سازمان مقررات سازمانی ، جلوگیری از تکثیر بخشنامه ها و دستورالعمل ها ، اطلاع رسانی به شرکای اجتماعی حقوق و تعهدات ، انطباق با قوانین و مقررات جدید ، رضایت افراد بیمه شده و بازنشستگان ، کارفرمایان و کارفرمایان و کاهش شکایات علیه سازمان در دادگستری و مقامات نظارتی اخیراً در دستور کار قرار گرفته است. طبق بخشنامه نایب رئیس کمیسیون اقتصادی ، تعداد بخشنامه های سازمان تأمین اجتماعی مجلس بیش از 2000 بخشنامه وجود دارد که حدود 500 مورد از آنها در وب سایت سازمان تأمین اجتماعی موجود است. علاوه بر این ، اساس دستورالعمل ها و تفسیرهای اداری سازمان تأمین اجتماعی در قالب پرسش و پاسخ های متعدد در تعیین حق بیمه ، ابهام در این زمینه را افزایش داد.
به نظر می رسد صدور بخشنامه ها به روشی که منجر به عدم شفافیت شود با بند “13” سیاست های کلی سیستم اداری ، اعلام شده در تاریخ 14.01.2010 “عدالت عالی ، شفافیت و به روزرسانی در تنظیم و بازنگری قوانین اداری” مغایرت دارد. آیین نامه ها “و البته بسیاری از بخشنامه ها و عدم شفافیت بسیاری از آنها مانع کار بیمه ها و بیمه شدگان می شود و اثرات مخربی بر فضای کسب و کار دارد. به ویژه ، شرکت های کوچک با سود کم و فقدان مدیر مالی ویژه (یا عدم توانایی در مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی) از طریق این بخشنامه های متعدد و به همین دلیل در پایان سال و در کنترل بدهی نمی توانند به راحتی مشکلی را برای شرکت خود پیدا کنند. بازرسی خدمات. و جریمه های زیادی در کار خواهد بود.
البته باید توجه داشت که در سال های اخیر سازمان تأمین اجتماعی سعی کرده است دستورالعمل های این سازمان را در قالب 40 بخشنامه کلی اصلاح و خلاصه کند ، اما مهم این است که هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد که بنابراین این بخشنامه های اصلاح شده باید به این موضوع بپردازند. توسط مکانیسم های مختلف کنترل می شود. با این حال ، توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل توسعه مشاغل جدید و به روزرسانی فناوری ها ، بخشنامه های جدید و متنوعی مورد نیاز است ، بنابراین سازوکار مربوطه باید بتواند از انتشار بیش از حد بخشنامه ها جلوگیری کرده و نیازهای جدید را برآورده سازد.
* نمونه های واقعی
بر اساس این گزارش ، در کتاب “درد دل تجارت مردم در سازمان تأمین اجتماعی” (منتشر شده در سال 1998) نمونه های واقعی این موضوع عبارتند از:
نکته 1: قوانین و مقررات متعدد در این زمینه باعث شده است که فعالان اقتصادی از تعهدات خود بی اطلاع باشند. به عنوان مثال ، شرکت پس از یک دوره تعطیلی زمانی که شرکت هنوز سود کسب نکرده است ، مجدداً شروع به کار می کند ، این شرکت نامه ای از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می کند که شرکت به دلیل عدم پرداخت حق بیمه به کارمندان به مدت هفت سال جریمه شده است. این شرکت مجبور شد استعفا را به اداره تأمین اجتماعی گزارش کند ، اما این اشتباه را مرتکب شد زیرا از قوانین امنیت اجتماعی اطلاع نداشت. او باید وقت و انرژی زیادی را صرف کند تا ثابت کند این شرکت در این سالها فعالیت خود را متوقف کرده و با کارمندان تسویه حساب کرده است.
نکته 2: مجازات اصلی شرکت مربوط به حسابرسی ده ساله در بازه زمانی 1378 تا 1388 است که در سال 1394 انجام شده است که مبلغ این جریمه 320 میلیون تومان بوده است. به دنبال اعمال جریمه ، شورا تصمیم گرفت از یک مشاور مالی برای حل مشکلات ممیزی های تأمین اجتماعی استفاده کند. مشاور مالی این شرکت از پیشکسوتان امنیت اجتماعی است. او راه های جلوگیری از این وضعیت و مقابله به خوبی با این نوع مشکلات را می داند. در واقع ، هیئت مدیره برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ، سالانه مبلغ نسبتاً زیادی به مشاور مالی می پردازد.
انتهای پیام /