یک منتقد ضمن ضعیف کردن سریال “دودکش 2” و برشمردن کاستی های متعدد در فصل جدید ، این سریال کمدی را “پرچمدار” در میان دیگر سریال های ضعیف خواند که امروز آنتن کانال های تلویزیونی را پر کرده است!
محمد تقی فهیم درباره سریال دودکش 2 به ایسنا گفت: واقعیت این است که اوضاع تلویزیون از نظر سرگرمی چندان مطلوب نیست. دودکش 2 نیز سریال خوبی نیست ، اما اگر مردم بخواهند یکی از سریال های ضعیفی را که تحت این تاجگذاری و شرایط خانه پخش می شود ، انتخاب کنند ، دودکش 2 گزینه بهتری است و می تواند پرچمدار باشد!
وی در ادامه با انتقاد از فصل دوم سریال دودکش گفت: “دودکش 1” توسط محمد حسین لطیفی و سپس “پدری” ساخته شد ، اما چون او نمی خواست سریال را ادامه دهد و معتقد بود که دنباله ها خوب نیستند ، او نام به پدری تغییر کرده است. “دودکش 2” ساخته برزو نیک نژاد در مقایسه با فصل اول و حتی “پادری” اثری ضعیف است. دودکش 1 و پادره ، اگرچه ضعیف بودند ، اما قابل قبول بودند. متاسفانه دودکش 2 فاقد عناصر جذاب است. با ساخت دنباله هایی که به طور کلی خوب به نظر نمی رسند (به جز “نون خ” و “پایتخت”) ، دوستان معمولاً بر اساس همان عناصر و کلیشه هایی که در فصول اول برآورده می شوند ، جلو می روند. در حالی که دنباله سریال باید مستقل باشد و در عین حال شخصیت ها را با ویژگی های ثابت خود پشتیبانی کند ، این مجموعه باید از ویژگی های جدیدی نیز برخوردار باشد. باید جدید به نظر برسد و وقتی نگاه می کنیم احساس می کنیم چیز جدیدی می بینیم. در “دودکش 2” ما مدرنیته نمی بینیم و حتی از نظر قصه گویی و پرداخت شخصیت ها شکست خورده است.
فهیم با بیان اینکه در این فصل حتی ویژگی هایی که ما را به شخصیت های “دودکش” علاقه مند می کند کاهش یافته است ، افزود: به عنوان مثال ، در کنار دو شخصیت اصلی سریال یعنی نصرت و فیروز ، باروز نمک سریال بود ، اما این فصل باروز پایین است. آنها می خواستند چیزها را تغییر دهند و به همین دلیل به شخصیت های فربه و ضعیف و شخصیت های گنگ و کپی برداری از لورل و هاردی روی آوردند. در حالی که زمین تا آسمان با آنها متفاوت است و قادر به ایجاد چنین فضایی و ارائه آن به عنوان عناصر جذاب نیستند. شخصیت باروز کسل کننده تر شد. این میم صورتی چیست؟ آیا آنها عاشق حرکت چشم و ابروهایشان می شوند؟ بهروز ناقص است.
این منتقد با انتقاد از دو شخصیت اصلی داستان گفت: کل دو شخصیت اصلی یعنی نصرت و فیروز در فصل اول اساس یک داستان قوی بود. كل دودكش 1 بر اساس كل این دو نبود و هر كدام شیوه زندگی خود را داشتند. اما در این فصل ، نصرت بصورت آنلاین کار می کند ، و این مثلاً مدرنیته نویسندگان است. فعالیت نصرت در هلدینگ در فصل اول بسیار هوشمندانه بود. وی نسبت به یک خطر جدی اقتصادی در جامعه ما هشدار داد ، اما در این فصل به بحث درباره فضای مجازی و پیروان و داستانهایی می پردازد که همه از قبل می دانند. همه از رفتار اطلاع نداشتند ، اما همه از فضای مجازی اطلاع دارند. از یک طرف فیروز آنقدر گنگ است که از فضای مجازی اطلاعی ندارد و از طرف دیگر اصطلاحاتی را به کار می برد که به نظر می رسد دانشمندی در این زمینه است! اینها همه نقص پرداخت است.
وی افزود: انتقال فضای سریال به فضای مجازی آسیب جدی وارد کرده است؛ زیرا اکنون حتی کودکان خردسال می دانند مکانیسم این فضا چیست. اما مزارع هنوز در حال کار هستند و به جامعه آسیب جدی می رسانند. اگر سریال در همان فضا روایت شود و در همین ارتباط ، در قلب داستان ، در مورد این مجموعه اقتصادی مشخص شود ، کار تبلیغ می شود.
فهیم مثلث فیروز ، نصرت و بهروز را گم شده می داند و ادامه می دهد: زنان این سریال حرفی برای گفتن ندارند. همسر فیروز ، با بازی خانم سیما تیرانداز ، گاهی اوقات وقتی می خواهد بدن خود را به نمایش بگذارد ، دیوانه می شود. در حالی که در دودکش 1 است ، او وارد مکان های مناسب می شود و مفید است. همسر نصرت نیز زنی با هوش پایین است.
این منتقد همچنین از ضعف در کار با مشاغل موجود در دودکش 2 می گوید: شستن فرش ها تاثیری در روند تاریخ ندارد. این سریال از نظر تاریخچه فلج است. چندین قسمت مربوط به تحویل چند قالیچه و رفتن به زمین بود و حتی یک موقعیت کمیک ایجاد نشد. فقط همان اصطلاحات قبلی آمپا و انار انار و دیگران مرتباً تکرار می شدند. در دودکش 1 ، من قسمتهایی می خندیدم. من تاکنون کل فصل را دیده ام اما هیچ کدام از صحنه ها برایم خنده دار نبودند. صحنه سرگرم کننده ای نبود و ما وارد فضای درام و تراژدی نشدیم. در بعضی جاها ، کمدی با لحظات غم انگیز معنا پیدا می کند. در این فصل ، کار دیگر معنی ندارد. اگر در تمام کارهای نمایشی مانند جامعه ، مردم با کار خود شخصیت و اعتبار کسب می کنند و به افراد خوب یا بد تبدیل می شوند. اما در دودکش 2 ، کار دیگر نقشی ندارد. برای فیروز اینکه سه بار در شب بگوید “با کمتر از نیم قرن تجربه” دیگر فایده ای ندارد و دیگر آمپ ها و سنج های او نیز مفید نیستند.
وی درباره کارگردانی سریال نیز گفت: ممکن است در کارگردانی به سریال امتیاز داده شود اما متن ، داستان و پرداخت شخصیت ها تکرار می شود و از فصل اول عقب است. فضای داخلی خوب است ، اما در فضای باز آقای نیک نژاد بی خیال بود. نقص های لنز و میزانسن در فضای بیرون وجود داشت. نیک نژاد کارگردان بدی نیست ، اما اگر این سریال را این فصل می نوشت ، می توانست امتیاز بیشتری کسب کند.
از این گذشته ، فهیم در پاسخ به س fromال ایسنا ، آیا امیدی وجود دارد که سریال های در حال انجام که با یک فصل کوچک شدن ، در فصول آینده ارتقا یافته و دوباره محبوب شوند؟ وی گفت: اگر آنها داستان را پیدا کنند ، بله ، درست خواهد بود. آنها ابتدا باید داستان را پیدا کنند و سپس آن را به فضای قبلی و شخصیت ها منتقل کنند. ناگفته نماند که ما این علائم و فضاها را داریم و فقط به ساخت و ساز ادامه می دهیم.
انتهای پیام