آمپاها و قمپاها دیگر به درد نمی خورند!


یک منتقد ضمن ضعیف کردن سریال “دودکش 2” و برشمردن کاستی های متعدد در فصل جدید ، این سریال کمدی را “پرچمدار” در میان دیگر سریال های ضعیف خواند که امروز آنتن کانال های تلویزیونی را پر کرده است!

محمد تقی فهیم درباره سریال دودکش 2 به ایسنا گفت: واقعیت این است که اوضاع تلویزیون از نظر سرگرمی چندان مطلوب نیست. دودکش 2 نیز سریال خوبی نیست ، اما اگر مردم بخواهند یکی از سریال های ضعیفی را که تحت این تاجگذاری و شرایط خانه پخش می شود ، انتخاب کنند ، دودکش 2 گزینه بهتری است و می تواند پرچمدار باشد!

وی در ادامه با انتقاد از فصل دوم سریال دودکش گفت: “دودکش 1” توسط محمد حسین لطیفی و سپس “پدری” ساخته شد ، اما چون او نمی خواست سریال را ادامه دهد و معتقد بود که دنباله ها خوب نیستند ، او نام به پدری تغییر کرده است. “دودکش 2” ساخته برزو نیک نژاد در مقایسه با فصل اول و حتی “پادری” اثری ضعیف است. دودکش 1 و پادره ، اگرچه ضعیف بودند ، اما قابل قبول بودند. متاسفانه دودکش 2 فاقد عناصر جذاب است. با ساخت دنباله هایی که به طور کلی خوب به نظر نمی رسند (به جز “نون خ” و “پایتخت”) ، دوستان معمولاً بر اساس همان عناصر و کلیشه هایی که در فصول اول برآورده می شوند ، جلو می روند. در حالی که دنباله سریال باید مستقل باشد و در عین حال شخصیت ها را با ویژگی های ثابت خود پشتیبانی کند ، این مجموعه باید از ویژگی های جدیدی نیز برخوردار باشد. باید جدید به نظر برسد و وقتی نگاه می کنیم احساس می کنیم چیز جدیدی می بینیم. در “دودکش 2” ما مدرنیته نمی بینیم و حتی از نظر قصه گویی و پرداخت شخصیت ها شکست خورده است.

بیشتر بخوانید  واکنش دوگروه عراقی کتائب حزب الله وعصائب اهل الحق به تحریم های آمریکا

فهیم با بیان اینکه در این فصل حتی ویژگی هایی که ما را به شخصیت های “دودکش” علاقه مند می کند کاهش یافته است ، افزود: به عنوان مثال ، در کنار دو شخصیت اصلی سریال یعنی نصرت و فیروز ، باروز نمک سریال بود ، اما این فصل باروز پایین است. آنها می خواستند چیزها را تغییر دهند و به همین دلیل به شخصیت های فربه و ضعیف و شخصیت های گنگ و کپی برداری از لورل و هاردی روی آوردند. در حالی که زمین تا آسمان با آنها متفاوت است و قادر به ایجاد چنین فضایی و ارائه آن به عنوان عناصر جذاب نیستند. شخصیت باروز کسل کننده تر شد. این میم صورتی چیست؟ آیا آنها عاشق حرکت چشم و ابروهایشان می شوند؟ بهروز ناقص است.

این منتقد با انتقاد از دو شخصیت اصلی داستان گفت: کل دو شخصیت اصلی یعنی نصرت و فیروز در فصل اول اساس یک داستان قوی بود. كل دودكش 1 بر اساس كل این دو نبود و هر كدام شیوه زندگی خود را داشتند. اما در این فصل ، نصرت بصورت آنلاین کار می کند ، و این مثلاً مدرنیته نویسندگان است. فعالیت نصرت در هلدینگ در فصل اول بسیار هوشمندانه بود. وی نسبت به یک خطر جدی اقتصادی در جامعه ما هشدار داد ، اما در این فصل به بحث درباره فضای مجازی و پیروان و داستانهایی می پردازد که همه از قبل می دانند. همه از رفتار اطلاع نداشتند ، اما همه از فضای مجازی اطلاع دارند. از یک طرف فیروز آنقدر گنگ است که از فضای مجازی اطلاعی ندارد و از طرف دیگر اصطلاحاتی را به کار می برد که به نظر می رسد دانشمندی در این زمینه است! اینها همه نقص پرداخت است.

بیشتر بخوانید  ورزشکار المپیکی ایران دو بار تمرین می کند / توضیح در مورد دوره مسابقات - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی افزود: انتقال فضای سریال به فضای مجازی آسیب جدی وارد کرده است؛ زیرا اکنون حتی کودکان خردسال می دانند مکانیسم این فضا چیست. اما مزارع هنوز در حال کار هستند و به جامعه آسیب جدی می رسانند. اگر سریال در همان فضا روایت شود و در همین ارتباط ، در قلب داستان ، در مورد این مجموعه اقتصادی مشخص شود ، کار تبلیغ می شود.

فهیم مثلث فیروز ، نصرت و بهروز را گم شده می داند و ادامه می دهد: زنان این سریال حرفی برای گفتن ندارند. همسر فیروز ، با بازی خانم سیما تیرانداز ، گاهی اوقات وقتی می خواهد بدن خود را به نمایش بگذارد ، دیوانه می شود. در حالی که در دودکش 1 است ، او وارد مکان های مناسب می شود و مفید است. همسر نصرت نیز زنی با هوش پایین است.

این منتقد همچنین از ضعف در کار با مشاغل موجود در دودکش 2 می گوید: شستن فرش ها تاثیری در روند تاریخ ندارد. این سریال از نظر تاریخچه فلج است. چندین قسمت مربوط به تحویل چند قالیچه و رفتن به زمین بود و حتی یک موقعیت کمیک ایجاد نشد. فقط همان اصطلاحات قبلی آمپا و انار انار و دیگران مرتباً تکرار می شدند. در دودکش 1 ، من قسمتهایی می خندیدم. من تاکنون کل فصل را دیده ام اما هیچ کدام از صحنه ها برایم خنده دار نبودند. صحنه سرگرم کننده ای نبود و ما وارد فضای درام و تراژدی نشدیم. در بعضی جاها ، کمدی با لحظات غم انگیز معنا پیدا می کند. در این فصل ، کار دیگر معنی ندارد. اگر در تمام کارهای نمایشی مانند جامعه ، مردم با کار خود شخصیت و اعتبار کسب می کنند و به افراد خوب یا بد تبدیل می شوند. اما در دودکش 2 ، کار دیگر نقشی ندارد. برای فیروز اینکه سه بار در شب بگوید “با کمتر از نیم قرن تجربه” دیگر فایده ای ندارد و دیگر آمپ ها و سنج های او نیز مفید نیستند.

بیشتر بخوانید  جدیدترین قیمت خودروهای چینی در بازار +جدول

وی درباره کارگردانی سریال نیز گفت: ممکن است در کارگردانی به سریال امتیاز داده شود اما متن ، داستان و پرداخت شخصیت ها تکرار می شود و از فصل اول عقب است. فضای داخلی خوب است ، اما در فضای باز آقای نیک نژاد بی خیال بود. نقص های لنز و میزانسن در فضای بیرون وجود داشت. نیک نژاد کارگردان بدی نیست ، اما اگر این سریال را این فصل می نوشت ، می توانست امتیاز بیشتری کسب کند.

از این گذشته ، فهیم در پاسخ به س fromال ایسنا ، آیا امیدی وجود دارد که سریال های در حال انجام که با یک فصل کوچک شدن ، در فصول آینده ارتقا یافته و دوباره محبوب شوند؟ وی گفت: اگر آنها داستان را پیدا کنند ، بله ، درست خواهد بود. آنها ابتدا باید داستان را پیدا کنند و سپس آن را به فضای قبلی و شخصیت ها منتقل کنند. ناگفته نماند که ما این علائم و فضاها را داریم و فقط به ساخت و ساز ادامه می دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید