مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموکسی سیلین و مصرف این دارو

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آموکسی سیلین ها و مضرات و عوارض آنها

با دلگرم کننده با با آموکسی سیلین بیشتر بدانید.

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین آموکسی سیلین یکی از اعضای خانواده بتالاکتام پنی سیلین است. این دارو یکی از مهم ترین و گسترده ترین آنتی بیوتیک های خوراکی است.

آموکسی سیلین

مکانیسم اثر آموکسی سیلین

با اتصال به پروتئین متصل شونده به پنی سیلین (PBP)، ترانس پپتیدازها را مهار کرده و تولید پپتیدوگلیکان دیواره سلولی باکتری را مهار می کند و در نتیجه دیواره سلولی باکتری را از بین می برد. آموکسی سیلین به بتالاکتاماز حساس است. باکتری هایی که بتالاکتاماز تولید می کنند در برابر آن مقاوم هستند.

آموکسی سیلین (آموک لاتین) نوعی آنتی بیوتیک است که از خانواده پنی سیلین ها است. این دارو معمولاً برای افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی انتخاب خوبی است، بنابراین محبوب است و بدن آن را بهتر جذب می کند. برای درمان برخی از عفونت ها مانند عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های پوستی، بیماری لایم، سالمونلا و ذات الریه استفاده می شود.

آموکسی سیلین در درمان زخم کیستیک بسیار موثر بوده است. آنتی بیوتیک ها دیواره های ساخته شده از باکتری های مضر را از بین می برند. مانند هر آنتی بیوتیک دیگری، آموکسی سیلین می تواند اثرات مضری بر کودکان و بزرگسالان داشته باشد. در بیشتر موارد کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی دارند، بنابراین سوالات مختلفی در مورد این داروی نسبتا ارزان قیمت مطرح می شود که دکتر حامد خاتمی، پزشک عمومی و روزنامه نگار به آنها پاسخ می دهد.

آموکسی سیلین یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده در درمان عفونت های باکتریایی به ویژه عفونت های تنفسی است. این دارو در درمان دندان ها نیز بسیار مفید است و دندانپزشکان پس از درمان های فراوان آن را برای بیماران خود تجویز می کنند.

بیشتر بخوانید  نوزادان در چه ماه هایی در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند؟

آموکسی سیلین در کشور ما به سه صورت شربتی، کپسولی و قرصی موجود است و اخیراً قرص های جویدنی آموکسی سیلین در بازار ظاهر شده است.

آموکسی سیلین

عوارض آموکسی سیلین چیست؟

عوارض جانبی آموکسی سیلین قابل بحث است. اگرچه آموکسی سیلین مزایای خود را دارد، اما ضرر آن کم نیست. آموکسی سیلین در گروه آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و به صورت کپسول یا قرص در داروخانه ها موجود است. برای درمان عفونت های سینوسی، ذات الریه، اوتیت میانی، عفونت های پوستی و مجاری ادراری آموکسی سیلین مصرف می کنند.

می توانید آن را با شیر یا آب میوه مصرف کنید.در ابتدا باید بگوییم که این دارو را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید. همچنین باید بدانید که این دارو علاوه بر خواص درمانی، عوارضی نیز خواهد داشت. آموکسی سیلین باعث اسهال می شود. پس زیاده روی نکنید یکی دیگر از عوارض جانبی آموکسی سیلین این است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود، مانند: تحریک، حساسیت و خارش پوست، کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان خواهد بود.

سایر عوارض جانبی آموکسی سیلین می تواند منجر به مشکلاتی شود تنفسی، ادرار غلیظ، قرمزی، لایه برداری یا شل شدن پوست در دهان، تشنج، مشکلاتی مانند حالت تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، نفخ، اسهال شدید یا مدفوع آبکی، خشکی دهان، تغییر طعم، مشکل در ادرار کردن یا تغییر در خروجی ادرار ، خونریزی یا خونریزی غیر طبیعی و کبودی، خستگی و ضعف غیر طبیعی، زردی پوست یا مخاط داخل چشم او بیان کرد.

سرگیجه، سردرد، درد شکم یا مشکلات خواب. البته باید به یاد داشته باشیم که عوارض آموکسی سیلین در حین مصرف یا پس از مصرف در دستگاه گوارش از بین می رود. نکته دیگر این است که اگر این دارو بین وعده های غذایی مصرف شود، عوارض آن کاهش یا بدتر می شود.

بیشتر بخوانید  زگیل / انواع زگیل و درمان زگیل

یکی دیگر از عوارض اموکسی سیلین عوارض پوستی است. این عوارض جانبی مانند خارش و کهیر معمولاً 5 تا 11 روز پس از شروع دارو رخ می دهد. حتما به خاطر داشته باشید که اگر بلافاصله پس از مصرف آموکسی سیلین کهیر پوستی و واکنش های آلرژیک ایجاد شد، بهتر است دیگر از این دارو استفاده نکنید. همچنین اگر با این دارو دچار اسهال شدید به طوری که بیش از 2 روز طول کشید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی آموکسی سیلین شامل تغییر رنگ دندان است که معمولاً با مسواک زدن از بین می رود. لازم به ذکر است در صورت عدم بهبود مشکلات و علائم فوق پس از 2 تا 3 روز سریعاً با پزشک مشورت کنید. در نهایت، افراد مبتلا به دیابت باید بدانند که مصرف آموکسی سیلین می تواند باعث خطا در آزمایش قند خون آنها شود.

آموکسی سیلین

تداخل آموکسی سیلین با داروهای مختلف

یادآوری می کنیم که اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید، قبل از مصرف آموکسی سیلین حتما با پزشک مشورت کنید. حتی در هنگام مصرف داروهای مکمل یا گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است این داروها تداخل نداشته باشند و آسیب جدی به بدن شما وارد کنند.

آموکسی سیلین تداخلات جدی با داروهایی مانند آمیلوراید، قرص های ضد بارداری، کلرامفنیکل، پروبنسید، سولفونامید و تتراسایکلین دارد. اما جدای از این داروها، اگر داروی دیگری مصرف می کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آموکسی سیلین

چه کسانی نباید آموکسی سیلین مصرف کنند؟

افرادی که به پنی سیلین یا آمپی سیلین یا آموکسی سیلین به تنهایی حساسیت دارند نباید این دارو را مصرف کنند. بهتر است دارو در موارد زیر با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود: افراد مبتلا به آسم و تب گرده ای; کسانی که به هر دارو یا غذا حساسیت دارند؛ بیماران مبتلا به ایدز و لوسمی؛ بیماران با سابقه تشنج؛ بیماران مبتلا به نارسایی کلیه؛ بیماران مبتلا به فنیل کتونوری؛ بیماران مبتلا به مونونوکلئوز عفونی

بیشتر بخوانید  8 حرکت ورزشی یوگا برای هضم بهتر غذا

آموکسی سیلین

کدام داروها را نباید با آموکسی سیلین مصرف کرد؟

آموکسی سیلین نباید همزمان با واکسن زنده BG و واکسن تیفوئید استفاده شود. همچنین هنگام مصرف آموکسی سیلین با داروهای ضد انعقاد (مانند وارفارین) باید مراقب باشید. متوترکسات یا کلروکین با آموکسی سیلین نیز باید با احتیاط مصرف شود. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از تجویز آموکسی سیلین به پزشک خود اطلاع دهید.

آموکسی سیلین

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در حین مصرف آموکسی سیلین با پزشک خود تماس بگیرید:
اسهال، سردرد، تهوع و استفراغ، زخم در دهان و زبان، خارش و ترشح از واژن، یا پلاک های سفید در دهان یا زبان. یک واکنش آلرژیک نادر به آموکسی سیلین آنافیلاکسی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. زیرا اگر لب ها یا اطراف چشم ها متورم شوند، آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند. بثورات پوستی؛ کهیر یا تورم پوست؛ تب ؛ غش ناگهانی؛ ضربان قلب سریع، خس خس سینه یا مشکل در تنفس آموکسی سیلین را متوقف کنید و با آمبولانس تماس بگیرید.

آموکسی سیلین

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *