آموزش درس ششم فارسی ششم ابتدایی ای وطن
اهداف درس ششم فارسی ششم ابتدایی ای وطن
-
تقویت حس وطن دوستی در فراگیران؛ -
آشنایی با نمونهٔ برجسته ای از شعر شاعر معاصر (نادر ابراهیمی )؛ -
تقویت روحیهٔ پاسداری از میهن؛ -
آشنایی با منادا و ندا و نشانه های آن؛ -
کسب مهارت در خواندن صحیح شعر؛ -
تلطیف شدن ذوق و احساسات؛ -
برخورداری از دقّت و تشخیص در آهنگ کلام؛ -
توانایی دریافت پیامِ محوریِ متن.
شعر ای وطن درس ششم فارسی ششم ابتدایی
شعر « ای وطن » تصنیفی است که در قالب « ترجیع بند » سروده شده است.
تصنیف:
کلامی موزون است که همراه با آهنگ خوانده می شود.
از تصنیف تعاریف گوناگون یارائه شده است، از آن جمله «سخنانی شعر مانند، مرکب از قسمت های مساوی یا نامساوی، اغلب دارای قافیه و وزن عروضی و گاه بدون آن، که معمولاً همراه موسیقی خوانده می شود ».
امروزه این گونه سخنان را «ترانه » نیز می خوانند.
ترجیع بند:
از چند قطعه شعر تشکیل شده است.
هر کدام از این قطعه ها دارای وزن و قافیهٔ یکسان اند و در آخر هر رشته شعر، بیتی با قافیه ای جداگانه تکرار می شود.
حدیثی که از حضرت علی (ع) آمده است (شهرها با حبّ وطن آباد می شود)
بیانگر این است که دین اسلام نیز برای وطن دوستی ارزش و اهمیت فراوانی قائل است.
احادیث دیگری نیز دربارهٔ وطن دوستی وجود دارد.
همچنین در قرآن کریم آیاتی وجود دارند که دربارهٔ وطن به نحوی سخن می گویند.
این آیات به چند دسته تقسیم می شوند: یک دسته آیاتی است که احترام به وطن را کاملاً تأیید می کنند.
و دستهٔ دیگر آیاتی است که محبوبیت وطن را غیر مستقیم یادآور می شوند.
دانش زبانی درس ششم فارسی ششم ابتدایی ای وطن
منادا
هرگاه کسی یا چیزی را با آهنگی خاص مورد خطاب قرار بدهیم، به آن « منادا » گویند.
مثال: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز.
منادا معمولاً با حرف ندا همراه است. (ای، یا، آی، الف):
ای ایران، دوستت دارم. خدایا، مرا در زندگی موفق بگردان، یا رب مددی، آی انسان ها.
گاهی منادا بدون حرف ندا می آید:
نیما، غمِ دل گو که غریبانه بگریم، دوست عزیز، سفر خوشی را برایت آرزو می کنم.
گاهی حرف ندا وجود دارد ولی منادا حذف شده است.
مانند: ای نام تو بهترین سرآغاز (که در اینجا منادا محذوف است).
حکایت انواع مردم درس ششم فارسی ششم ابتدایی ای وطن
حکایت انواع مردم
فعالیت نگارشی درس ششم فارسی ششم ابتدایی ای وطن
1 – خاطره نویسی
خاطره، یکی از انواع ادبی و شکلی از نوشتار است که نویسنده در آن، خاطرات خود را (صحنه ها یا وقایعی که در زندگی اش روی داده و در آنها نقش داشته یا شاهدشان بوده است) شرح می دهد.
خاطره نویسی یکی از عام ترین و صمیمانه ترین راه ها برای انتقال حس نویسنده به خواننده است.
هر کس می تواند با رعایت اصولی ساده و قواعدی محدود، به ساده ترین شکل، اتفاقات مهم زندگی خود را ثبت کند و خاطرات تلخ و شیرین زندگی همچون پیروزی ها و شکست ها، تجربیات تکرارناشدنی، حوادث مهم و عواطف و احساسات را ماندگار سازد.
فواید خاطره نویسی
-
ثبت بهترین لحظه های زندگی از طریق خاطره نویسی؛ -
ثبت مسائل مهم اجتماعی برای آیندگان از طریق خاطره نویسی؛ -
بهره گیری از تجربه های شخصی؛ -
افزایش قدرت دیدن و شنیدن؛ -
افزایش مهارت در نوشتن.
از ویژگی های ساختاری خاطره نویسی می توان موارد زیر را برشمرد:
«صمیمیت زبان در خاطره نویسی » ، «نثر خودمانی » ، «برجستگی حوادث در خاطره نویسی » ،«واقع گرایی در خاطره نویسی ،»
«مشخص بودن زمان و مکان در خاطره نویسی» ، «روانی و روشنی در خاطره نویسی » و داشتن ابتدا و انتها .
2 – تشبیه
در تمامی مصراع های درس، به منظور نشان دادن علاقه و عشق به وطن و وطن دوستی از تشبیهات بجا و مناسب بهره گرفته شده است.
تشبیه یعنی مانند کردن چیزی به چیز دیگر، به شرط داشتن صفت یا صفاتی مشترک، مانند «وقت طلاست .»
در مصراع هایی مانند «همچو رویش در بهاران » ، « همچو جان در هر بدن ،» «مثل بوی عطر گل ها » و «مثل سبزی چمن »، وطن به رویش در بهاران، جان در بدن، عطر گل ها و سبزی چمن تشبیه شده است.
حتماً بخوانید: