مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش و پرورش در ایران باستان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گستردگی و نفوذ سیاسی ایران در دنیای قدیم وتوسعه و روابط گوناگون ایرانیان با ملل مختلف دنیای آن روزگار و مقتضیات مسئولیت جهانی آنها را باید در فلسفه تعلیم و تربیت آن روز ایران جست وجو كرد.

ایرانیان یكی از بزرگترین ملل دنیای باستان به شمار می رفتند كه در جریان تاریخ جهان ، تاثیرات شگرفی از خود به جای گذاشته و به لحاظ تحولات تاریخی و تسریع در دستیابی به تمدن مطلوب بشری نقش والایی داشتند.

رویكرد ایرانیان باستان به تعلیم و تربیت خردسالان به گونه ای بوده است كه توجه و دلبستگی بسیاری از مورخان و دانشمندان عصر باستان و نیز عصر جدید،چون هرودوت، افلاطون ، گزنفون و بارتولد ، رندگروسیه ، مونتسكیو و دیگران را به خود جلب كرده است .

به تصدیق آنان، همین خصوصیات تربیتی و آموزشی كه تمدن معاصر اروپا آن را اساس سیادت مدنی خود به شمار می آورد ، در ایرانیان كهن وجود داشته است.

به نظر بسیاری از محققان، سرچشمه بعضی از مایه های مدنیت مغرب زمین از تعلیمات اخلاقی و منابع تمدنی ایرانیان تراوش كرده است . با عنایت به همین زمینه بوده است كه پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در تمجید از ایرانیان فرموده اند كه اگر علوم در آسمان ها باشد ، ایرانیان به آن دست خواهند یافت .

اما اخلاق و تمدن نیاكان ما را نباید ناشی از صفات فردی و شخصی دانست ، بلكه باید اذعان داشت كه سبك تعلیم و تربیت و فلسفه اجتماعی آنها بوده است . كه سرچشمه این نوع رفتار و كردار و آثار مدنی بوده و محرك اصلی آنها در خلق چنین فرهنگ وتمدنی گرانقدر گردیده است كه بسیاری از متفكران و محققان قرآن مجید را واداشت كه این گونه از تعلیم و تربیت ایرانیان زبان به ستایش بگشایند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن خانه معلم رامهرمز + نحوه رزرو خانه معلم

امید كه مسئولان و جوانان میهن برای آشنایی به دانش وسیع فرهنگ و پرورش نیاكان خود همت گمارند و اگر، نه پیش از دیگر ملل ، كه در حد خود از اندوخته ها و مفاخر عظیم تاریخی خود بهره گیریم ، چرا كه زیبنده نیست خود با آنها بیگانه باشیم .


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *