آموزش نوشتن cover letter و نکات کاربردی درمورد آن



کاور لتر (cover letter) چیست ؟


نامه پوششی یا Cover Letter نوعی فتح باب یا مقدمه است. این مقدمه در اصل توضیحی است برای نشان دادن قابلیت‌های شغلی و عملی شما که به کارفرمایان امکان آشنایی بیشتر با شما را می‌دهد.


رزومه شما روند کاریتان را در طول زمان نشان می‌هد، در حالی که معرفی نامه یا کاور لتر بیشتر به منظور نشان دادن شخصیت شما است. تفاوت بین Cover Letter و رزومه نویسی به همینجا ختم نمی‌شود. رزومه، تیتروار است و روند کاری شما را در طول زمان نشان می‌دهد، در حالی که نامه پوششی توانایی‌ های شما را توضیح می‌دهد.


کاور لتر چیست/کاور لتر شغلی


نحوه نوشتن کاور لتر


نوشتن کاور لتر (Cover Letter) یکی از راه هایی است که به ما در فرایند پذیرفته شدن در یک دانشگاه خارجی (apply) و یا بدست آوردن یک موقعیت شغلی کمک خواهد کرد.


در بسیاری از مواقع که یک رزومه نمی تواند بیانگر تمام استعدادها و تجربیات ما باشد، کاور لتر می تواند این ضعف را پوشش دهد. برای اینکه بتوانید از تمام امکانات کاور لتر به بهترین نحو استفاده کنید، باید اصولی را در نظر بگیرید.


1. طرز نوشتن کاور لتر: سلام و عرض ادب


طبیعتا در ابتدای هر نامه ای شما متنتان را با سلام و عرض ادب آغاز می کنید. انتخاب عبارت برای سلام و عرض ادب به خود شما بستگی دارد و با توجه به اطلاعاتی که می خواهید در نامه بیاورید، آن را انتخاب می کنید.


اگر شما نام فردی که می خواهید او را خطاب قرار دهید را می دانید باید بنویسید برای مثال Dear Mr./Ms. Jackson اگر نام فرد را نمی دانید صرفا می توانید بنویسید Dear Sir/Madam


آموزش نوشتن کاور لتر

بیشتر بخوانید  اسباب بازی های مناسب گربه


2. نحوه نوشتن کاور لتر: اولین پاراگراف نامه خود را بنویسید


در این بخش شما به این که دنبال چه رشته و یا کاری می گردید، و این که چگونه با این کار یا رشته آشنا شده اید، اشاره می کنید. این قسمت نباید بیشتر از یک یا دو خط باشد.


آموزش نگارش کاور لتر


3. آموزش نوشتن کاور لتر: قسمت اصلی نامه خود را بنویسید


بیشتر کاور لترها تنها 1 یا 2 پاراگراف اصلی دارند. در این بخش از آموزش نوشتن کاور لتر شما می خواهید که مدیر یا مسئول جایی را مجاب کنید که شما را در دانشگاه بپذیرد و یا کاری را به شما بدهد. شما می خواهید بخشی از وقت او را بگیرید، پس حتما دقت کنید که پاراگراف های اصلی شما این سوالات را پاسخ دهند:


  • چرا من صلاحیت پذیرش در این رشته یا بدست آوردن این کار را دارم ؟

  • چه تجربه ی تحصیلی یا کاری دارم که با شرایطی که آن دانشگاه یا شرکت اعلام کرده مرتبط است ؟

  • چرا من می خواهم در این دانشگاه درس بخوانم یا چرا می خواهم در این شرکت کار کنم ؟


مراحل نوشتن کاور لتر


4. مراحل نگارش کاور لتر: آخرین پاراگراف نامه خود را بنویسید


در این بخش باید توضیح بدهید که چرا:


چرا برای این کار یا پذیرش در این رشته صلاحیت دارید. توضیح بدهید که قدم بعدی شما چیست. اگر در این رشته پذیرفته بشوید بعد از آن چه کار خواهید کرد. برای مثال با مدیر مصاحبه ای خواهید داشت و در مورد توانایی های خود بیشتر توضیح می دهید.


راه هایی که می توان با شما در تماس بود را ذکر کنید. ایمیل، تلفن و… ذکر کنید که رزومه شما به نامه الصاق شده است. از فرد مقابل تشکر کنید به خاطر زمانی که برای شما گذاشته.


آموزش نوشتن کاور لتر شغلی


5. کاور لتر یا موتیویشن لتر خود را با یک عبارت مودبانه به پایان برسانید


از عبارات Best یا Sincerely” استفاده کنید. و از آنجایی که نمی توانید ایمیل خود را امضاء کنید، نام کامل خود را در انتها بنویسید.


cover letter


با در نظر گرفتن این نکات می توانید احتمال پذیرش خود یا بدست آوردن کار مورد نظر خود را افزایش دهید. در قسمت پایین نمونه ای از یک کاور لتر را برای شما ارائه کرده ایم.


نمونه ی یک کاور لتر


نکات لازم درمورد نوشتن کاور لتر


دو سوال اصلی که باید از ورای داستان شما به آن ها پاسخ داده شود شامل:


  • چگونه تجربه کاری شما نیازهای شغل مورد نظر را برآورده می‌کند ؟

  • چرا مایل به کار در شرکت یا سازمان مورد نظر هستید ؟


در نوشتن کاور لتر به توانایی حل مسئله اشاره کنید


یکی از مسائل مهم برای کارفرمایان، برخورداری از توانایی حل مسئله است. به همین دلیل نیز بخش عمده نامه پوششی یا معرفی نامه می‌تواند به توانایی حل مسئله شما اشاره داشته باشد.


در کاور لتر باید لحن مناسب داشته باشید


شما باید مانند خودتان بنویسید، اما لحن شما بسته به جایی که می‌خواهید برای آن درخواست بفرستید متفاوت است. به عنوان مثال لحن شما برای یک شرکت مشاوره حقوقی متفاوت از لحنی‌ است که برای یک شرکت فناوری به کار می‌گیرید؛ اما در هر حالت باید رسمی ولی دوستانه بنویسید.


در نوشتن کاور لتر داستان خود را بگویید


گفتن داستان‌های قانع‌ کننده باعث می‌شود رزومه شما برای همه قانع‌ کننده باشد. منظور از گفتن داستان نیز هدف‌دار بودن و داشتن نقطه شروع و پایان مناسب است. نامه پوششی را می‌ توانید با جملاتی که حاکی از علاقه شما است به پایان برسانید.


بگذارید برایتان یک مثال بزنیم. شما متقاضی سمت مدیر بازاریابی هستید و در توضیحات شغلی داشتن چندین سال تجربه بازاریابی، دانش عمیق نسبت به بازاریابی و مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز است.


در نامه پوششی یا Cover letter به این بپردازید که چگونه در شغل قبلی‌ تان به عنوان مدیر بازاریابی ظاهر شدید و چگونه از انتظارات فراتر رفتید. از توانایی آموزش و شیوه مدیریت افراد بگویید.


اشاره به موفقیت‌ها و برجسته کردن یکی از آن ها می‌تواند شما را فرد مناسبی برای فرصت شغلی مورد نظر نشان دهد. فقط باید صداقت، تنها سیاست شما باشد. بسیاری از شرکت‌ها درباره سوابق شغلی شما از محل کار قبلی‌تان یا از دیگران می‌پرسند.


در کاور لتر از نوشتن عبارات اضافی در نامه پوششی خودداری کنید


از عباراتی مانند «از شما متشکرم که وقت گذاشتید» یا «باتوجه به مهارت‌ هایم برای شغل مورد نظر مناسب هستم» به شانس شما برای به دست آوردن شغل مورد نظر لطمه می‌زند.


نامه پوششی باید خلاصه، مختصر و مفید باشد. استخدام‌کنندگان رزومه‌ها و معرفی‌ نامه‌های زیادی را بررسی می‌کنند و وجود جملات و کلمات همیشگی آن ها را خسته خواهد کرد.


در کاور لتر اطلاعات بی‌ ربط درج نکنید


از نوشتن اطلاعات نامربوط در متن نامه پوششی خودداری کنید. اطلاعات بی‌ ربط می‌تواند خواننده را گیج و خسته کند و معرفی‌ نامه شما مهم به نظر نرسد.


چگونه Essay بنویسیم ؟ نکاتی کاربردی برای نوشتن Essay


مقاله ISI چیست ؟ چگونه مقاله ISI بنویسیم ؟


بیشتر بخوانید  قورمه سبزی یا خورش سبزی به سبک اهوازی

دیدگاهتان را بنویسید