مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش مرحله به مرحله کوفته لوبیا چیتی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آموزش تهیه کوفته با لوبیا

کوفته لوبیا یا پوره لوبیا سرخ شده یک میان وعده ساده و سریع است که از لوبیای پخته شده تهیه می شود. این غذا به خودی خود یک غذای کامل است اما برای بسیاری از غذاهای مکزیکی مانند بوریتو به عنوان پای ثابت و به عنوان پوره یا سس این ساندویچ مکزیکی استفاده می شود.

یک وعده ی کوفته در واقع چیزی شبیه به دیزی گیاهی است. گوشت، لوبیا، نخود، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی معمولا در دیزی استفاده می شود. به دیزی در جنوب ایران کوفته می گویند و اگر گوشت را جدا کنند می توان آن را کوفته نامید. کوفته به معنی لوبیا له شده است. اگر گیاهخوار هستید و دلتان به دیزی میل می کند، این غذای کوفته لوبیا همان دیزی سبزی شماست. این ماده غذایی بدون گلوتن، سرشار از فیبر و پروتئین است و برای کسانی که به هر دلیلی از خوردن گوشت اجتناب می کنند، مفید است.

این غذا از غذاهای مکزیکی سرچشمه می گیرد. این غذا هم از حبوبات پخته و هم از حبوبات خشک تهیه می شود. برای حبوبات پخته ابتدا پیاز و گاهی سیر را با ادویه تفت دهید. لوبیاهای پخته و سرخ شده با استفاده از چرخ گوشت یا پوره سیب زمینی خرد می شوند، سپس له می شوند، سپس به صورت اختیاری با گواکامول سرو می شود یا در انواع تاکو، بوریتو، انچیلادا و کوئزادیلا به عنوان سس بسیار غلیظ استفاده می شود. برای استفاده از حبوبات خشک، پیاز را سرخ کرده و پس از تفت دادن ادویه ها، باقالی های خشک را داخل آن بریزید و به اندازه کافی آب اضافه کنید. وقتی لوبیاها کاملاً پخته شدند، آنها را با چرخ گوشت له کنید. برای طعم بهتر می توان به جای آب از آب مرغ یا آب گوشت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  نحوه ی درست کردن سالاد سرخپوستی با لوبیا سفید و کرفس

بیشتر ما مقداری حبوبات در فریزر پخته می کنیم، اما اگر فقط لوبیا خشک دارید و عجله دارید که بپزید، بهتر است از قابلمه اسپرسو استفاده کنید. اگر عجله ندارید، می توانید حبوبات را از یک قابلمه معمولی با آب بیشتر از 1 تا 1.5 ساعت بپزید. بهتر است حبوبات را از قبل خیس کنید تا نفخ آنها برطرف شود. هنگام پخت، کود روی حبوبات را در اوایل زمان پخت بگیرید تا غذای شما خیلی کثیف نشود و بو نگیرد.


کوفته با لوبیا چیتی

مواد لازم برای کوفته لوبیا چیتی

روغن زیتون: 1 قاشق غذاخوری
زرد یا سیر: 1/2 فنجان ریز خرد شده (1/2 پیاز متوسط)
نمک: 1/4 قاشق چایخوری
سیر: 2 حبه، له شده یا رنده شده
پودر فلفل قرمز: 1/2 قاشق چایخوری
پودر زیره: 1/4 قاشق چایخوری
لوبیا پخته: 2 قوطی یا 3 وعده لوبیا چیتی پخته شده
آب: 1/2 فنجان
گشنیز تازه: 2 قاشق غذاخوری خرد شده
آب لیمو: 1 قاشق غذاخوری

باید بخوانید:

طرز تهیه کوفته با لوبیا چیتی

1. در یک تابه متوسط ​​روی حرارت متوسط، روغن زیتون را حرارت دهید تا قهوه ای طلایی شود. پیاز و نمک را اضافه کنید. سیر را سرخ کنید و هر از گاهی هم بزنید تا نرم شود و رنگ آن تغییر کند. حدود 5 تا 8 دقیقه برای این کار وقت بگذارید.

2. سیر، پودر چیلی و زیره را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا عطر آن بلند شود، حدود 30 ثانیه. لوبیا و آب جوشیده را بردارید و آب معمولی را داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و به مدت 5 دقیقه بپزید.

3. حرارت را کم کنید و پوشش را بردارید. با استفاده از چرخ گوشت یا پوره سیب زمینی یا حتی چنگال، نیمی از حبوبات را به اندازه دلخواه له کنید. پختن لوبیاها را با درب باز ادامه دهید و 3 دقیقه دیگر بپزید و مرتب هم بزنید.

بیشتر بخوانید  نحوه و مدت زمان منجمد ( فریز ) کردن شیر

4. شرپا را از روی اجاق بردارید و گشنیز و آبلیمو را در آن بریزید. سعی کنید در صورت نیاز نمک و آبلیمو بیشتری اضافه کنید. اگر لوبیاها خشک به نظر می رسند، مقدار کمی آب اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. آن را کنار بگذارید و کنار بگذارید تا سرو شود.


طرز تهیه کوفته لوبیا چیتی


نکات مهم برای تهیه کوفته با لوبیا

پیاز را نگینی خرد کرده و به پخت ادامه دهید تا خوب نرم و پخته شود. این کلید دستیابی به قوام خامه ای است. اگر پیاز خیلی بزرگ یا نیم پز باشد، غذای شما نامرتب و بد به نظر می رسد.
لوبیاها را به اندازه دلخواه له کنید. می توانید نصف یا سه چهارم لوبیا را له کنید، اما در صورت تمایل می توانید همه چیز را پوره کنید. اگر می خواهید نتیجه بسیار صاف و یکدست باشد، حتی می توانید از غذاساز استفاده کنید.
در صورت تمایل می توانید فلفل دلمه ای (هر رنگی) یا فلفل هالوپینو را به پیاز اضافه کنید و روی آن تفت دهید تا مزه دار شود.

باید بخوانید:

لوبیا چیتی و آشنایی با خواص لوبیا چیتی

لوبیا چیتی و آشنایی با خواص لوبیا چیتی

لوبیا چیتی و خواص لوبیا چیتی لوبیا چیتی که به لوبیا چیتی نیز معروف است یکی از محبوب ترین لوبیاها در بین ایتالیایی ها، پرتغالی ها و ترک هاست.

اگر از لوبیا خشک استفاده می کنید، لازم نیست آن ها را خیس کنید. برخی افراد لوبیا را خیس نمی کنند زیرا فکر می کنند ماندگاری طولانی دارد و زمان پخت را طولانی می کند و البته برخی معتقدند خیساندن باعث پخت سریعتر می شود. در حین پخت به هیچ وجه حبوبات را نمک نزنید و اجازه دهید حبوبات بپزند و در نهایت نمک را اضافه کنید تا زودتر بپزند. خیساندن لوبیا باعث حذف اسید فیتیک و جذب بهتر کلسیم از حبوبات می شود.
برای استفاده از لوبیا خشک، بعد از سرخ شدن کامل پیاز و تفت دادن سیر و ادویه جات، لوبیاهای شسته و آب شده را در شرپا بریزید و 6 تا 8 لیوان آب اضافه کنید تا با حرارت ملایم روی گاز بپزد. این برای زمانی است که لوبیا پخته ندارید.
به جای آب می توانید از سوپ یا آب مرغ استفاده کنید. بهتر است آب معمولی را با نیمی از مرغ یا سوپ جایگزین کنید.
این غذا را می توان با لیمو و گشنیز خرد شده به عنوان غذا و همراه با نان سرو کرد. همچنین می توان از آن به عنوان پیش غذا برای غذاهای مختلف استفاده کرد. این پوره پیراشکی لوبیا عمدتاً برای ساندویچ های مکزیکی مانند بوریتو، تاکو و کوئزادیل استفاده می شود و روی نان قرار می گیرد و سپس باقی مانده های دیگر روی این پوره لوبیا قرار می گیرد.
سرو کردن با پنیر چدار نیز یکی از راه های رایج برای لذت بردن از این غذا است.

بیشتر بخوانید  آلو کاکادو چیست و چه خاصیتی دارد؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *