مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آموزش کامل درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن


separator line


اهداف درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن


  1. آشنایی با نمونهٔ فاخری از نثر کهن؛

  2. تقویت روحیهٔ ارج نهادن به بزرگان؛

  3. تقویت روحیهٔ راست گویی و صداقت و دوری از عیب جویی؛

  4. گسترش و افزایش گنجینهٔ واژه ها و مهارت کاربرد واژه های مخالف؛

  5. تقویت توانایی دریافت پیام درس؛

  6. تقویت روحیهٔ احترام گذاشتن به والدین.


separator line


نکات مهم درس درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن


اصطلاحات و عبارات:

راست گفتن پیشه گیرید، که روی را روشن دارد:

راست گویی و صداقت در پیش گیرید که موجب روشنی و نورانی شدن چهرهٔ شما می گردد.

هر که شما را به زاد بزرگ تر باشد وی را بزرگ تر دارید:

حرمت کسانی را که از شما بزرگ ترند نگاه دارید و به آنان احترام بگذارید.


separator line


دانش زبانی درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن


نظر به اینکه در این درس، موضوع آموزش، یادآوری یکی از روابط معنایی بین کلمات است، ضرورت دارد به کلماتی که با هم رابطهٔ تضادّ معنایی و ناسازی دارند، اشاره شود.


به این دسته از واژه ها کلمات مخالف یا متضاد هم می گویند.


مقصود از « متضاد یا مخالف »، تضاد و اختلاف و ناسازی در معنای واژه هاست.


separator line


بخوان و بیندیش: آوای گنجشکان درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن


بخوان و بیندیش: آوای گنجشکان درس هفدهم فارسی ششم ابتدایی درس ستاره روشن


separator line


چکیدۀ داستان آوای گنجشکان


روزی از مکتب خانه، بانگ سگ به گوش می رسد.


شیخ مکتب دار که برای دمی آرامش به منزل رفته بود، با شنیدن این آوا، آسیمه سر، خود را به مکتب می رساند


(این پرده از نمایش داستان، نقطهٔ آغاز و شاید اوج رویداد است زیرا همه چیز از این نقطه، شروع می شود)


و می بیند یکی از کودکان (عماد) چونان سگی برای همکلاسی اش(الماس) بانگ می کند تا پاره ای از نان و حلوای زعفرانی او را به دست آورد.شیخ با دیدن این صحنه، دل گران می کند و سر بر دیوار می کوبد و برخود و کرده ها و نتیجهٔ تربیت کودکان، های های می گرید.


پس از آن شیخ به تندی بر الماس می تازد و عماد را هم سرزنش می کند.


الماس مکتب را رها می کند و در زیر زمین کارگاه پدر بازرگانش به کار می پردازد و پس از مدتی کار در این فضا و دیدن بسیار چیزها و چشیدن مزهٔ تلخی ها و سختی ها، چراغ معرفتی در دلش پدیدار می شود و سرانجام به مکتب باز می گردد.


چنین فراز و فرود شخصیتی در رفتار بقیهٔ اشخاص داستان نیز، به گونه ای دیگر تکرار می شود.


حتی شیخ مکتب خانه هم، دست به تأدیب نفس می زند.


پدر الماس، پدر عماد و نیز در پایان، حاکم شهر هم در فرایند دگرشدن و فرارفتن از خویش قرار می گیرند.


این داستان به صورت رُمانی کوتاه، در سی پاره یا شماره ساماندهی شده است.


separator line

حتماً بخوانید:


بیشتر بخوانید  14 علت شیر خوردن نوزاد از یک سینه و راهی برای درمان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *